Alva_Loke Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 Har hørt at det er flere som føder barn med downs syndrom,ser dem på UL hvis fosteret ikke er normalt?noen som kan/vet fortell noe om dette?
Plutselig_gravid Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 Mye kan de se på ul, men ikke alt . Noen misdannelser og/eller syndromer kan de bare se på UL tidlig i svangerskapet, andre kan de bare se sent. Andre igjen kan kun påvises ved fostervannsprøve. Og noe oppdages ikke før barnet er blitt noen år. Man har ingen garantier for at barnet er helt friskt, selv om alt ser bra ut på ul. Fikk vite på ul at det var 1/3 sjanse for at hun hadde et syndrom og muligens misdannelsen. Nå er hun 1,5 år og vi kan konkludere med at hun er FRISK som en fisk:)
Alva_Loke Skrevet 5. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2010 okei,tusen takk for svar:)var bare litt nyskjerrig og er første gangsfødende så er mange spørsmål som surrer rundt i hodet:)hehe.. Men hørte det er flere og flere nå som får babyer med downs,og mange tar abort pga det. hørte det på radio. Har selv vært på UL 5 ganger i mitt svangerskap nå,og de sier at alt ser fint ut..er bare så spent på om hun er frisk da og hvordan hun ser ut osv:)
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 6. november 2010 #4 Skrevet 6. november 2010 De har større sjanse for å se det på UL i uke 12, hvor de sjekker tykkelsen p nakkefolden. Jeg hadde en sånn UL, og den slo ut ganske sterkt. Ble testet videre på sykehus med morkakeprøve for å se etter kromosomfeil. Heldigvis ble vi friskmeldt Tror det bare er kromosomtest som kan se 100% om fosteret har downs eller andre kromsomfeil. Vet ikke om de kan se det noe godt senere i svangerskapet, det må i så fall være hvis det er store fysiske avvik. Men dette er jeg langt i fra sikker på! Hvis man er i faresonen blir man holdt under oppsikt for hjertefeil (som ofte er en "følgesvenn" til kromosomfeil). De fortalte iallefall meg at det gjerne følger flere lidelser med sånne syndromer, og at hvis de ikke finner tegn på det i løpet av svangerskapet så er sjansen veldig liten for at det skal være noen kromosomfeil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå