Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 Barnet vårt er i underkant av to år, og vi snakker sammen om alt som skal skje i løpet av dagen. Det vil si at hun forteller oss med ord alt hun vil, og hun svarer på de spørsmålene vi stiller henne. Hvordan er det/var det med deres barn i den alderen? Det er sikkert normalt, men når jeg stoppe opp og tenker over det en gang iblant, at det er helt slutt på kroppsspråket for å forklare ting, så blir jeg litt overrasket. Det gikk raskere enn jeg hadde sett for meg.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 Min blir 22 mnd snart. Hun kan f eks si tre ord i en setning så skjønner vi hva hun prøver å si. Hun kan ikke snakke i hele setninger enda da. Her går det forresten mye i synging om dagen. Og ble faktisk imponert når jeg telte til tre idag, også sa hun " To,Tje, fije, fem, seks" Visste ikke at hun kunne det ) Språklæringen går fort om dagen, hun lærer fort nye ord også husker hun dem. Navn også for den saks skyld.. Jeg forklarer henne også ting vi skal gjøre iløpet av en dag.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 Det er nok litt som hos dere 22:52. Jeg tenker bare ikke over at jeg fyller inn de manglende ordene. For hun snakker ikke rent gramatisk. Hun snakker i hele setninger ofte men gramatikken er litt på halv sju. Sanger er poppis, og hun har også begynt å telle. Hun har nok lært det på Drømmehagen og "E kongle, to kongle, tre kongle..." osv. HI
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Sønnen min begynnte å snakke som en foss omtrent akkuratt når han fylte 2 år. Ordforrådet bare eksploderte, så JA jeg kunne virkelig holde samtaler med ham i 2-årsalderen.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 De er veldig søte i den alderen altså! Må jo være kjempestas å kunne ha samtaler med toåringen sin, gleder oss til vi kan det. De utvikler seg utrolig raskt egentlig.. For ett år siden kunne hun ikke gå engang gå og nå kan hun jo masse. Rart å tenke på igrunn..
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #6 Skrevet 5. november 2010 Ja det er en veldig fascinerende (og til tider frustrerende ) alder. Bestemtheten lenge leve. Jeg tror det alltid vil bli slik at vi foreldre lar oss begeistre over de fantastiske kunnskapene barna plutselig har fått, når de er i barnehage. De lærer så mye der som vi overhodet ikke har oversikt over. Hun er nå lidenskapelig opptatt av å bygge trapper. Hun bygger med klosser, brødbiter og alt hun kommer over. Einstein er hun jo ifølge meg, for hun har funnet ut av trappebyggeteknikk helt alene - eller var det slik at de lærte det på barnehagen kanskje? HI
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #7 Skrevet 5. november 2010 Har ei på snart 2,5 år og vi har mange gode samtaler hele dagen. Kan til tider være "slitsomt" for kjeften går fra hun står opp til hun legger seg. De beste samtalene har vi rundt matbordet og hun har tid til å sitte litt i ro. Da forteller hun masse fra dagen i barnehagen (vet ikke om alt er sant da, men det betyr ikke noe). Hun teller til 12 og synger mange sanger, men er mest imponert over hvor flink hun er til å lese situasjoner og vise følelser. De er virkelig små komplekse miniatyr mennesker Hukommelsen er skremmende god, her er det bare å passe seg for hva man sier eller lover. Og fantasien er fantastisk og noe jeg gjerne skulle hatt litt mer av. Det er så herlig å ha gode samtaler sammen og få tilbakemeldinger fra de om hvor mye man betyr for dem. "Glad i deg, mamma" "mamma min beste venn" "elsker mamma min" "mamma passe på meg" og når hun er så stolt og skal vise meg frem til alle og fortelle at jeg er mammaen hennes <3 En herlig alder!!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #8 Skrevet 6. november 2010 Ja det har vært slik hos oss siden en stund før 2-årsadagen. Jeg hadde også forestilt meg at jeg skulle ha litt mer "baby" frem til 2 år, men dengang ei og det er jo veldig behagelig å ha et barn som faktisk kan gi uttrykk for sitt behov osv. Og bare vent - rett rundt hjørnet er også spøk og humor på plass!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #9 Skrevet 6. november 2010 Ja, masse. Jenta vår på 2 sier lange setninger som; "Pappa, har du sett pus? Kanskje han er på vaskerommet?" og "Nei, jeg vil klare det selv". Hun sier også lange ord som frokostblanding, Danonino++ Det morsomste er likevel når hun lirer av seg ord som neisåmenn og andre rariterer vi ikke bruker til daglig her hos oss Mann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå