Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 Har snakket med ganske mange etterhvert og inntrykket mitt er at fødsel nr.2 var betraktelig bedre og raskere enn fødsel nr.1. Stemte dette for dere??? Skal snart føde andremann og gruer meg ille. Forrige fødsel tok 12 timer og jeg "kapitulerte" med å få epidural. Tror jeg seriøst hadde omkommet uten...
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 12 timer er jo en veldig rask fødsel til å være første gang, mest sannsynlig vil din andre fødsel være enda raskere. Min første fødsel varte i 30 timer, og var helt jævlig. Resulterte i en fæl fødselsangst som jeg gikk i terapi for hele mitt andre svangerskap. Som deg gruet jeg meg noe sinnsykt til fødselen. Men alt gikk SÅ mye bedre! Fødselen varte 15 timer denne gangen, og jeg slapp unna panikkfølelsen som preget første fødsel.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 Må bare si noe først...: Statistisk sett vil fødsel nr 2 gå fortere enn fødsel nr 1. Du vil også, statistisk sett, ha en bedre følelse av kontroll gang nr 2, og dermed vil du også, statistisk sett, sitte igjen med en bedre følelse i ettertid. Reelt sett er det overhodet ingen som kan gi deg et svar på hvordan ting blir for deg. Du bør heller ikke forvente at ting går fortere eller lettere, da du kan risikere å bli skuffet. Av dem jeg kjenner som har hatt store forventninger og forhåpninger til en fødsel, har de aller fleste blitt skuffet. Spesielt dem der det har gått "dårligere " enn forventet. MEN....for å svare på spørsmålet ditt...: Dette stemte for meg. Fødsel nr 1 til 18-20 timer fra 3 cm og 2-3 min mellom riene til babyen var ute, mens fødsel nr 2 tok bare ca 3 timer. I likhet med deg holdt jeg på å stupe første gangen, og endte også med epidural. Smetene føltes uendelige og jeg var utmattet! Men fødsel nr to var laaaaangt mer smertefull, kan ikke engang sammenlignes! Det å la kroppen få tid er utvilsomt med på å gjøre prosessen mindre smertefull (iallfall for mitt vedkommende!), mens å skulle gå fra 3 til 10 cm åpning på et par timer, var heeeelt forjævli vondt! Likevel hadde jeg langt mer kontroll over kroppen min og psyken min gang nr 2. Og jeg ble fantastisk oppmuntret av det faktum at ting gikk så mye fortere enn første gangen. Lykke til med fødselen, uansett hvordan det går!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Takk for det Er litt mer innstilt på å beholde kontrollen denne gangen, men om det gåt er en annen sak... Følte forrige gang at jeg bare lå der i sengen som et øk, og lot jordmødrene, legen og ungen gjøre det de skulle VIL klare det uten epidural denne gangen! Klarte ikke presse en mm med den i blodet... Så barnet ble tatt med tang = enda mindre kontroll.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #6 Skrevet 6. november 2010 Første tok 58 timer og var utrolig tung. Ungen fikk startvansker og jeg var utslitt. Vi lå 4 dager på barsel. Andre tok 11,5 timer og jeg var to dager på barselhotell.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #7 Skrevet 6. november 2010 Første fødsel var helt grusom. Ikke lang, men traumatisk...var veldig alvorlig en stund, men endte bra og jeg fødte uten så mye som en eneste smerteantydning fordi jeg ble så bedøvd...jeg hadde absolutt ingen kontroll på noe som helst.. GJETT om jeg grua meg til fødsel nr 2! Det gikk jo nesten galt første gangen.. Andre fødsel var som en drøm! Kjapt og greit.Kom på fødsetua med full åpning og pressa ut prinsessa på fire press, uten noen form for smertelindring. Jeg mener det; en FANTASTISK fødsel!!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #8 Skrevet 6. november 2010 Fødsel 1 tok 20 timer, andre gangen 8. Syns de var ganske like, men fødsel 2 var spesiell da det var tvillingfødsel. Er vel det nærmeste en kan kalle drømmefødsler. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #9 Skrevet 6. november 2010 Min andre fødsel var verre enn den første. Nr 1: Fra 4 cm til ungen ute ca 8 timer. Vondt, men helt til å holde ut. Nr 2: Fra 4 cm til ungen ute ca 6 timer. Bare at nummer to var riene så intense og hyppige at jeg nesten ikke fikk pustet mellom riene. HELT JÆVLIG! Takk moderne medisin for epidural, gråt av glede da anestesilegen kom.
Nr 2 på vei <3 Skrevet 6. november 2010 #10 Skrevet 6. november 2010 Tok 10 timer og 20 min med pjokken min, er like spent som deg hvordan det blir med nr 2... Må si jeg ikke gleder meg lenger til en mulig raskere fødsel, alle sier jo det er myye vondere... Skrekkblandet fryd jeg har nå.. Moren min fikk første etter 4-5 timer og nr 2 etter 2 døgn, nr 3 på 4-5 timer det å, og meg etter 10 timer.. Alt kan skje da Håper bare alt går komplikasjonsfritt. Etter sist sitter jeg igjen med en god følelse etter fødselen og ville ikke vært foruten den opplevelsen der er at JEG satte barnet mitt til verden Men gru/gleder meg litt til neste nå.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2010 #11 Skrevet 6. november 2010 1. 46 timer (uten epidural) 2. 11 timer (uten epidural) 3. 3 timer (med epidural) 2. fødsel var den fineste synes jeg, det tok akkurat passe lang tid
Ranveig R Skrevet 6. november 2010 #12 Skrevet 6. november 2010 Min andre fødsel var lengre enn den første, men begge blei definert som styrtfødslar. Første blei sett i gang, så det er kanskje grunnen til at den gjekk såpass kjapt. 1: 4 t frå første rie (riene kom pang på med 2 min mellom), 1 t og 20 min aktiv fødsel. 2: ca 5 t frå eg våkna med svake murringar i magen med 4-6 min mellom, 1 t og 45 min aktiv fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå