Gå til innhold

Kan vi gi brødskive til baby uten tenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gitt tulla brødskive iblant en stund. Da får hun kun innmaten, ikke skorpa. Vi deler dem opp i små biter, omtrent som en ert, og gir henne inni munnen. Hun smatter litt og gliser fornøyd, før hun åpner munnen etter mer. Sitter sammen med henne og gir henne maten, hun klarer ikke selv å spise annet enn å ta handa full av brødbiter og stappe i munnen. Og da setter hun bare i halsen, alt blir en stor seig klump. Så vi passer på hele tiden at hun ikke spiser mer enn en liten bit av gangen.

Nå har vi fått flere reaksjoner på at vi gir henne brød siden hun ikke har tenner. Men gjør det egentlig noe? Hun "tygger" det jo med gommene og blander med spytt, så det blir oppløst og glir lett ned. Også får hun vann på flaske for å svelge godt ned iblant. Gjør dette noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ga også brødskive før han fikk tenner, har aldri hørt at det skulle være noe galt i det.....

Skrevet

Vi ga også brødskive før han fikk tenner. Tenker mer på alderen på barnet enn om h*n har tenner.

Da skulle i så fall ikke ungen til ei venninne kunne spise brødmat enda. Han er straks 18 mnd og først nå kommer første tannen.

Brød har jeg inntrykket av at de spiser fint med gommene.

Så det ville jeg ikke tenkt på en gang.

Skrevet

Ser ikke noe problem i det. Du beskriver at dere allerede er obs på det som kan oppstå når babyer spiser myk brødmat selv så da ser jeg ingen grunn til å slutte.

Min datter begynte med brød med skorpen da hun var ca 6 mnd. Ga henne også Holles´ speltbrød-kavringer, disse var umåtelig populære:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...