Gå til innhold

Er schizofreni en konstant psykose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer sånn på hviordan det er å leve med den sykdommen, da jeg akkurat har fått vite at en gammel bekjent av emg har dette. Kan noen fortelle meg litt? Hvorfor får man det og hvordan har man det med denne sykdommen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en schizofreni diagnose.

jeg har kun vært psykotisk engang i hele mitt liv. I en periode av livet der jeg var veldig sårbar.

under psykosen var jeg redd for at noe overvåket leiligheten, mobiln min, pc`n osv. Var konstant redd for politiet, for at noen skulle drepe meg. Var egentlig redd hele tiden. Hadde store problemer med å spise og sove så lenge psykosen varte.

jeg fikk veldig god behandling, både kognitiv terapi og medikamenter.

idag er jeg i 100% jobb, er mamma, har samboer, hus, bil og lever helt normalt:)

Jeg fikk ekstra oppfølging under svangerskapet, og har nå ekstra oppfølging fra helsestasjonen. Har vært åpen om dette både med jordmor og helsesøster. De har vært veldig forståelsesfulle!

Viktigste med schizofri diagnosen er at alle som har den er veldig forskjellige mennesker.

Det var min historie, finnes mye info rundt på nettet, men vær kritisk hvor du finner infoen.

Skrevet

Er psykose og schizofreni det samme? Hva skal til for å få diagnosen schizofreni?

Skrevet

Nei, det er ikke det samme!!!!!!

Skrevet

Dette høres kanskje ut som en dårlig vits, men jeg hører til tider en stemme i hode mitt. Den sier ofte navnet mitt, men jeg opplever den ikke som skremmende. Er det flere som opplever dette, og som ikke har noen diagnose? Hvor normalt er det?

Skrevet

Tror ikke at det er veldig normalt om du ikke har en diagnose..

Sier stemmen mer enn navnet ditt?

Skrevet

finnes mange grader men det er en konstant diagnose ja. Er du schizofren så er det noe feil med hjernen din og det er du født med! Finnes psykoser som kan minne om det samme provosert frem av fks rus men dette er ikke en "konstant" lidelse.

Skrevet

Jeg hører navnet mitt, og noen ganger "hei". Andre ganger kan jeg få en pipelyd i hodet, som kanskje varer et minutt eller noe før den forsvinner.

Har aldri nevnt dette for legen eller noe, synes ikke det er spesielt plagsomt, bare litt rart. Også lurer jeg litt på hvor vanlig/uvanlig dette er.

Skrevet

Det er uenighet om årsaken til schizofreni, mange vitenskapsmenn betrakter det som en gåte.

Et vilkår for diagnosen er vel at man hører stemmer som man tror er virkelige personer, men som ikke er det.

Skrevet

Hei! Håper dette er et seriøst innlegg for nå skal jeg svare deg helt seriøst! :P

Jeg har en psykose som er stressrelatert. Dvs at psykosen 90% av tilfellene utløses av stressrelaterte episoder. Da snakker jeg ikke om at jeg ikke rekker jobben etc etc men om noen skulle dø ( fikk diagnosen da bestefaren min døde. Hadde hatt noen tidligere episoder før det og.)

foreksempel.

Jeg kan høre stemmer i hodet som stresser meg enda mer. De kan snakke høyt og da må jeg bare ta 2 zobril og legge meg til å sove. Når jeg våkner er de borte.

Jeg fungerer veldig godt i hverdagen som mamma, kjæreste, datter og medmenneske ellers! Jeg har ingen paranoide tanker eller voldelige tendenser.

Skrevet

Hørselshallusinasjoner med andre ord.

Skrevet

Nei, dette er ikke et vilkår for diagnosen schiofreni. Det er ikke nødvendigvis alle som hører stemmer.

1. Karakteristiske symptomer: To eller flere av følgende, hver dag for mye av tiden i en en-måneds periode (eller mindre, hvis symptomer overført med behandling).

* Vrangforestillinger

* Hallusinasjoner

* Uorganisert tale, som er en manifestasjon av formelle tankeforstyrrelser

* Sterkt uorganisert atferd (f.eks dressing upassende, gråter ofte) eller kataton atferd

* Negative symptomer - affektiv flatere (manglende eller nedgang i emosjonell respons), alogia (mangel eller nedgang i tale), eller avolition (mangel eller nedgang i motivasjon)

Hvis vrangforestillinger vurderes å være bisarre, eller hallusinasjoner består av å høre en stemme som deltar i en løpende kommentar av pasientens handlinger eller av hørsel to eller flere stemmer samtaler med hverandre, bare at symptomet er påkrevd ovenfor. Talen disorganization kriteriet er bare oppfylt dersom det er alvorlig nok til å vesentlig svekke kommunikasjon.

2. Sosiale / faglige dysfunksjon: For en betydelig del av tiden siden utbruddet av den forstyrrelse, en eller flere store områder fungerer som arbeid, mellommenneskelige relasjoner, eller egenomsorg, er markert under nivået oppnådd før utbruddet.

3. Varighet: Kontinuerlig tegn på forstyrrelsen vedvare i minst seks måneder. Denne seks-måneders periode må inneholde minst én måned av symptomer (eller mindre, hvis symptomer overført med behandling).

Skrevet

Jo, jeg er seriøs. Jeg hører ikke mange stemmer, men en stemme. En damestemme som tiltaler meg med navn, eller sier "hei". Jeg klarer ikke å se noe system i når dette skjer. Det kan skje morgen som kveld, uansett om jeg er sliten eller ikke. Jeg vet jo at "hun" ikke er der, så jeg vet jo at det er i hodet mitt. Men stemmen oppleves som om det står en dame rett ved siden av meg og sier navnet mitt. Men jeg opplever det som sagt ikke skremmende.

Den pipelyden som kan komme er litt mer slitsom, da må jeg ofte slutte med det jeg holder på med til den har gitt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...