Gå til innhold

Dere med barn rundt 15-18 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 16mnd, er spennende å høre hvordan barn på samme alder er.

Her sover mini fra 19-07(08) og 12-14. er en blid og stor gutt, bruker allerede 86/92 i klær og 23 i sko.

spiser det meste som vi spiser, og skal helst spise selv, som han har fått skikkelig dreisen på nå, spiser all middag med bestikk, youghurten går det på høykant ved egen hjelp, men å drikke fra kopp er ikke så interessant, så her drikkes det av tutekopp.

han kan si en del ord som mamma, pappa, hei, hade, bil, bæ, pus, gris, gakk gakk (and) bilde, bamse, teppe, lys, blomst,skive, sove, bade, dusje, etc. kjempe kjekk utvikling nå, med nye ord som kommer hver uke. En fin tid.

Han begynte i barnehage for to mnd siden og stortrives. Han er veldig opptatt av biler og er fasinert av bildene som henger på veggen her hjemme, skal opp å se hele tiden :-) Han elsker å være med andre barn, og er en skikkelig tullegutt - skal dumme seg hele tiden og har alltid et smil på lur. Han har fått 8 tenner til nå, og holder på med en jeksel for tiden. Han liker veldig godt å bade, så vi går ofte på badeland og koser oss. Han liker veldig godt å være ute og leke med bøtte og spade og kjøre biler i sanden, han er ikke så glad i å sitte i vognen lengre, skal gå og utforske selv, så vi går ofte tur uten vogn nå - ikke de lengste turene, men nok til at mini blir fordøyd, han er glad i å utforske bladene på trærene og ta på blomstene.

hvordan er deres barn på samme alder? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er nokså lik din hehe:-) Han er 15 mnd! Sover fra 19-07, og 2-3,5 timer på dagtid. Han er veeeeldig utforskende og vil gjerne inn i alle skuffer og skap. Han elsker å leke med ball og biler, og løpe rundt med ei gjennomsiktig plastikk bøtte på hodet hehe:-)

Han er blid og fornøyd, elsker å leke ute og vil helst løpe rundt på egenhånd. Han stikker fort av så en må virkelig følge han om en hauk for tiden.

Ellers spiser han det meste, har blitt flink til å spise selv og drikke av kopp. Men er litt for gled i å leke med maten til stor irritasjon for oss hehe. Veeeldig morro å grise med maten.

Han sier noen ord, mamma, pappa, hei, nei, ja, bade, dade (sove), mat, melk, se, der, æsj, ball, brum, pus og noen dyrelyder:-)

Vet ikke hvor mange tenner han har, men har fått endel jeksler nå,

men manger de ved siden av hjørnetennene.

Han bruker 23 i sko og stort sett 86 i klær, noe i 92.

Han begynte i bhg i august, litt tartproblemer, men nå koser han seg veldig.

Veldig skjønn alder, men hektisk. Må si jeg gleder meg litt til han blir rundt 2, syntes det blir lettere da:-)

Skrevet

Min gutt er også 15 mnd. han har bare nettopp begynt å gå, og er ikke helt trygg på det enda. Har nesten ikke gått i barnehagen enda, og her hjemme går han litt for å få ros, og så er det ned på gulvet igjen å krabbe som en racer bortover gulvet;) Han har ikke så mange ord enda, han kaller Litago- yoghurten for mø, og sier såvidt mamma og dadda. Skravler gjøre han likeve på et språk vi ikke helt forstår;) Han er stort sett blid, og er en stor sjarmør. Han klatrer på alt, så vi må passe på. Han ELSKER store biler, og særlig søppelbilen er helt fantastisk! Da jubler han:) Han er veldig flink til å leke for seg selv, samtidig som han elsker å leke med oss også. Han liker å bli lest for. Han spiser ikke selv, bortsett fra brød, men det er nok fordi vi ikke har gitt han muligheten. Får litt dårlig samvittghet når jeg leser hva dere skriver. Spørs om vi bare må la han prøve selv, hvis ikke vil han jo aldri klare det.

Skrevet

Flott å høre hvordan andre barn på samme alder er :-)

Minien her kaller også Litago-youghurten for mø :-)

Det er bare til å hoppe i det Anna-10, blir mye gris med maten i begynnelsen, men de lærer fort. Vi begynte å la mini spise selv når han var rundt 12mnd, kledde han i en stor plastsmekke med lange armer, ga han en skje, tok puten av tripp trapp stolen (så vi ikke måtte vaske den hver dag) i begynnelsen matet jeg han med en skje, og mini fikk en skje, det var stor stas for han å få lov å spise selv. Nå spiser han alt selv uten hjelp fra oss.

Skrevet

Jenta mi er 16 og en halv mnd. Hun spiser all mat selv, er veldig glad i rosin, banan og druer. Spiser vel alt unntatt pultost tror jeg. Detta er ei blid jente som trives veldig i barnehagen(sosial jente som aldri har vært redd noen) .

Hun bruker 86/92 i klær. mest 92.. Hun har str 20 i tøflene og 21 i vinterskoene.(hmm.. små ben?) Drikker av kopp mens vi passer på, fort gjort at hun slenger den litt rundt. bruker også tutkopp :)

Hun går ikke enda da, lurer på om hun har slått seg mens hun har vært borte, veldig redd altså. Hun har aldri slått seg skikkelig her hjemme. Men veldig aktiv selvom hun bare krabber og går rundt ting. Hun sier ord som: mamma, pappa, hei, hadet, gakk gakk, bade, lys, bamse, bæ, mø, pus........... osv! det kommer stadig nye ord, selvom jeg tror det har stått stille en stund. det var ei stund det ploppa ut nye ord i endinga :)

Hun har 12 tenner, og nå plopper det ut 2 årsjeksler, det er veldig veldig vondt. Er et helvete uten like å få pusset tennene hennes :( blir glad da hun få nattanammen sin men....

Skrevet

Vesla bikker 15 mnd om en liten uke.

Hun legger seg kl 19 og sover da til alt mellom l 5.30 og 8.15, som oftest til ca 6.30. Hun sover dessverre ikke rundt enda, hun våkner en del om natten så håper dette går seg til om ikke så altfor lenge når hun er ferdig med tenner og sånt (nå har hun 8 fortenner og 3 jeksler, den fjerne er like om hjørnet tror jeg, synes jeg kjenner ene taggen). På dagtid sover hun som din, fra kl 12-14 sånn ca. Vi er ikke så nøye med tidene egentlig, og hun sover til hun våkner seg, noe som ofte er 2 timer i bhg og 2,5 hjemme.

Hun er ganske liten egentlig, eller lav og i god stand, hehe... Pakket vekk str 74 for noen uker siden, men siden vi hadde litt lite klær i str 80 har vi funnet frem str 86. Hun "drukner" litt i str 86, men det går fint når vi bare bretter opp ermene og buksebena litt ;-) Føttene er derimot enorme i forhld til resten av henne, bruker str 22-23 i sko!

Vesla har spst selv lenge og har fått veldig god kontroll på gaffel/skje nå,men spiser fortsatt mye med hendene. Klarer fint å drikke av vanlig kopp/glass, men har enda ikke skjønt at man ikke kan riste på disse, eller snu dem opp-ned uten at det går galt, så bruker fortsatt tutekoppen mest ;-)

Hun prater som en foss hele tiden, men det mest er bare babbel. Hun kan en del ord og bruker flere av dem mer og mer aktivt nå. Merker forskjell fra uke til uke her. Sier mamma, pappa, hei, hade, takk, hallo, "e-to-tee!"(en-to-tre), se, lys, der, bø, bæ, mø, vov, pus (veldig glad i dyr ja), oi, nami-nam, klokke osv. Ganske mange ord ser jeg nå som jeg skriver det opp. Sikkert glemt noen, og hun uttaler absolutt ikke alle helt riktig, men forstålig nok. Har tre storebrødre som lærer henne opp da.

Ellers er hun veldig selvstendig, leker godt både alene og ved siden av andre barn. Leker mye late-som leker. Later som hun lager mat og spiser denne, later som hun snakker i telefon osv, leker litt med dukkene sine, ta ting ute av og oppibokser,bygge duplo (hun klarer det faktisk!), tårn av klosser og sånt, bla i bøker, klatre på alt mulig (*sukke*) osv. Merker at hun blir mer og mer småbarnog mindre og mindre baby. Hun følger mer og mer med, skjønner hva vi sier, formidler det hun vil med fakter og enkle ord, viser at hun husker ting osv. Ellers er vesla et barn som er veldig blid og har utrolig mye humor for alderen, ler masse og er en skikkelig liten rampejente, og så er hun faktisk ganske empatisk for alderen synes jeg. Veldig på å trøste. Når noen gråter går hun bort, klapper på dem og sier noe som faktisk høres ut som "gå-ba?", skal være veldig god og bir helt fra seg vis 3 åringen er lei seg. Må bare trøste ham da. Hun er sosial og liker mennesker, speiselt har hun en ting for onkler og bestefedre/oldefedre, men hun kan også være litt skeptisk og veldig mammadalt ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...