Gå til innhold

Ville dere sagt fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerinnen min lar til stadighet nevøen min drikke av min datters flasker og kopper, og jeg kjenner jeg begynner å bli irritert. Hun glemmer alltid å ta med seg drikke til barnet selv, og tar det som en selvfølge at barnet hennes får drikke hos oss (dette er når vi er borte/ute). Det samme skjer når vi er hos svigers. Det ender alltid opp med at han drikker av hennes kopper/flasker. Hun syns dette er helt uproblematisk, og gidder ikke engang å spørre lenger.

Nå er det ikke det at jeg er gniten, eller at jeg ikke kan dele, men jeg er redd for at de skal smitte hverandre. De går i hver sin barnehage, og drar naturlig nok med seg "basselusker" derfra. Jeg syns det er unødvendig at de skal utsette hverandre for denne risken hele tiden. Sist gang de delte flaske var på tirsdag, og i dag har jenta vår fått influensa. Det er godt mulig at det er tilfeldig, og at det ikke er nevøen vår som har smittet henne, men det er så unødvendig!

Er det jeg som irriterer meg over bagateller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tåler nok å dele litt spytt :-)

Skrevet

herligheten.. blir du så brydd med dette at du må legge ut et innlegg? jaja, du møter nok på likesinnede her inne, det har jeg trua på!

God Helg, a!

Skrevet

Generelt sett ikke noe stort problem dersom de begge er vanlige friske barnehageunger, MEN jeg synes det er en uting å dele drikkeflasker o.l. Dette fordi det er unødig spredning av smitte.

Skrevet

Kanskje du skulle ha vaksinert henne da? Er du livredd for influensa får du bare vaksinere henne. Det er så smittsomt at sender du barnet i barnehage så får du nesten regne med det. Jeg tror ikke det er så uvanlig å engste seg over at barn deler kopper etc, men tror neppe du trenger å uroe deg nevneverdig..Det er bare bra å få bygget opp immunforsvaret mens de enda er små.

Skrevet

Det er veldig greit å lære ungene hygiene og jeg liker heller ikke å dele drikkekopp/glass med andre. Spør om dere kan dele en kopp kaffe neste gang så sparer dere litt oppvask:)

Skrevet

Det er greit å dele, men når det blir slik at det alltid er den ene som må dele fordi den andre alltid "glemmer" å ta med så blir det et irritasjonsmoment - ikke selve delingen, men "glemsomheten".

Jeg ville sagt fra. Hun kan fint ta med drikke/drikkekopp og bli mint på det når hun har "glemt" det hjemme

Skrevet

Nei, det er ikke noe som opptar meg spesielt mye, men det irriterer meg i de øyeblikkene det skjer (som er hver gang vi er sammen). Det er ikke noe jeg diskuterer med andre heller, det er derfor jeg skriver et innlegg her.

Lurte bare på om dere tenker at det er greit at de små (de er 4 år) drikker av andres flasker? Reagerer dere ikke om barna deres til stadighet drikker av andre sine flasker/kopper? Man skal vel lære barna sine at man ikke bare forsyner seg av andre sin drikke/mat uten å i det hele tatt spørre om man kan få smake.

Skrevet

hvs u er så redd, så henter du en kopp/flaske til den ungen som "nasker2 og sier: "Er du tørst? her har du også en kopp, så slipper du å bli smittet av ....., hun er forkjøla støtt..."

Skrevet

Helt enig med LOTP. Hvorfor er det sånn at barn selvfølgelig skal dele flaske når vi voksne ser på det som ekkelt? Jeg pleier i hvert fall ikke å dele en kopp kaffe med min svigerinne...

Skrevet

21:37 er forresten HI. Og ja, jeg bekymrer meg for smitten. Det er derfor det irriterer meg. Hun går i barnehagen, og jeg er klar over at hun utsettes for smitte der hele tiden, og det bekymrer meg ikke. Men jeg syns det er unødvendig å oppsøke smitte på denne måten.

Skrevet

Ja, jeg ville sagt fra. Jeg ville sagt fra allerede første gangen, men nå har jo det toget gått.

Neste gang du vet du kommer til å møte svigerinnen din, tar du med en ekstra kopp. Hvis hun begynner å skal gi sønnen sin av ditt barns kopp, sier du"nei, ikke ta hennes kopp, hun har nettopp hatt influensa og er kanskje ikke frisk ennå. Jeg har med en ekstra kopp i tilfelle du hadde glemt." Gjør dette noen ganger, og slutt å ta med ekstra kopp etter en 3-4 ganger. Da sier du bare at du har ikke med ekstra kopp, men at du ikke vil at ungene skal dele kopp pga smittefare. Hvis ikke svigerinnen din begynner å ta med kopp etter dette; avskriv henne som mildt tilbakestående og ta med ekstra kopp resten av tiåret :-)

Skrevet

Litt "slevdeling" gjør dem bare mer immune, så jeg hadde ikke brydd meg:)

Skrevet

Jeg syns det er uhygienisk å skulle dele drikke kopp eller flaske.

Jeg ville ikke at noen andre enn nærmeste familie skulle drikket av det samme som meg(ungene og mannen) og da bare om det var nødvendig.

Jeg er nok mer opptatt av hygiene enn de fleste siden jeg er kokk.

Neste gang du vet dere skal møtes så ringer du henne før og minner henne om å ta med egen flaske til ungen sin.

Skrevet

Jeg er ikke redd, men det irriterer meg fordi jeg syns det er unødvendig. Detter skjer som regel når vi er andre steder, og da har jeg ikke mulighet til å finne fram en flaske/kopp til. Men neste gang skal jeg passe på å ta med en ekstra kopp, så slipper jeg å irritere meg over dette mer:) Kanskje hun tar hintet også.

HI

Skrevet

Jeg har vært borti noen lignende situasjoner og jeg sier alltid noe sånt som: "nei de driver og lærer seg i barnehagen nå at de ikke skal dele flaske, så da prøver vi å gjøre det samme hjemme." Veldig lite man kan argumentere mot det;)) Så kan du jo tilføye "Men hvis du har kopp skal vi gjerne helle ut litt vann til han.":)

Skrevet

De er 4 år og kan vel drikke av kopp????

Hvorfor MÅ de drikke av flaske?

Hvis vi er på besøk hos noen, så kunne det ikke falle meg inn å ta med egen kopp eller egen flaske til barnet. Jeg regner da med at de vi er på besøk hos kan avse en kopp med vann til barna mine:)

Når de er hos dere, så kan du vel tilby gutten en egen kopp med drikke? Er dere hos svigers, så får de vel låne en kopp han kan drikke av der?

Skrevet

Jeg hadde nok heller ikke likt det. Både med tanke på smitte, men også med tanke på at det faktisk ikke er ditt ansvar å holde sønnen hennes med drikke til enhver tid.

Vi hadde en i barselgruppen som alltid glemte mme eller barnemat når vi var på tur. ALLTID. Jeg er, tro det eller ei, overhodet ikke gnien, men ble etterhvert lei av holdningen hennes om at det alltid ordnet seg fordi vi andre alltid hadde med.

Jeg ville aldri i verden ha latt sønnen min drikke av mine nieses flaske uten i så fall først å spørre moren om det var greit, og respektert et nei uten å bli sur.

Greit nok at man blir smittet i barnehage ol, men man behøver da vel ikke å gå inn for smitte ved å la ungene dele flasker.

Skrevet

Ro deg helt ned menneske! Husk unger er opp i hverandre hele tiden og det er en del snott, tårer, spytt, rusk og basiller.....mange unger sleiker nørmest gulvet også, ser ikke problemet jeg så lenge du vasker flaskene etterpå???

Skrevet

Herlighet, jeg har ofte med sportsflaske/drikkeflaske med vann når vi er ute, eller andre steder. Tror du virkelig at jeg ikke kan avse en kopp med drikke når de er på besøk hos oss?? Det er da ikke det jeg snakker om. Det er det at svigerinnen min aldri har med seg drikke til barnet når når vi er andre steder! Og da lar hun automatisk barnet sitt drikke av flasken/koppen til barnet mitt. Men det gjelder for såvidt uansett hvor vi er, for barnet hennes finner det mye mer spennende og bedre å drikke av hennes kopp enn sin egen, selv om de har like kopper med samme innhold. Du kan i alle fall gjøre et forsøk på å forstå hva jeg mener anonym 21:58

Skrevet

Uansett hvor skittent ett gulv er er det mye mer og farligere bakterier i enn annens munn.

Skrevet

Herlighet, jeg har ofte med sportsflaske/drikkeflaske med vann når vi er ute, eller andre steder. Tror du virkelig at jeg ikke kan avse en kopp med drikke når de er på besøk hos oss?? Det er da ikke det jeg snakker om. Det er det at svigerinnen min aldri har med seg drikke til barnet når når vi er andre steder! Og da lar hun automatisk barnet sitt drikke av flasken/koppen til barnet mitt. Men det gjelder for såvidt uansett hvor vi er, for barnet hennes finner det mye mer spennende og bedre å drikke av hennes kopp enn sin egen, selv om de har like kopper med samme innhold. Du kan i alle fall gjøre et forsøk på å forstå hva jeg mener anonym 21:58

HI

Skrevet

Ro deg ned selv du, for jeg er helt rolig. Jeg vet ikke hvordan det er med dine barn, men mitt barn sleiker i alle fall ikke gulvet. Selvfølgelig er hun i kontakt med andre barn i barnehagen, men det blir i mine øyne ikke det samme som å drikke av samme kopp. Jeg er ikke over snittet opptatt av bakterier og hygiene, men som en over her sier, jeg deler ikke kopp med andre enn min nærmeste familie selv, og ser helst ikke at barnet mitt gjør det heller..

HI

Skrevet

Jeg hadde tatt med ekstra kopp. Synes ikke man skal slumpe med hygienen.

Herpes hepatitt osv... man samler ikke på sykdomer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...