Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 "...motivert for å begynne og jobbe" ? Retteprogrammet vil ha "å jobbe", jeg vil ha og. Så nå ble jeg forvirra!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 Joda, men ikke når det står like etter et annet verd i infinitivsform. OG er riktig i dette tilfellet.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Å er nok det riktige uansett. Verbet "begynne" er jo bare et hjelpeverb i denne sammenheng.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 og jobbe blir rett her. Å begynne og jobbe, fordi det binder sammen to verb
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #6 Skrevet 5. november 2010 Flere dårlige rådgivere her, ser jeg. 14:24 later som om verbet "begynne" i denne sammenheng er av samme type som "jobbe". Poenget er at "begynne" her kun er et hjelpeverb. Derfor skal det faktisk brukes "å" begge steder.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #7 Skrevet 5. november 2010 Regel 3: Spesielle tilfeller med "å". a. "Å" brukes mellom to infinitiver når den første ikke uttrykker en egen handling. Eksempler: verb som: begynne å, slutte å, like å, pleie å, våge å, prøve å står ofte foran et annet verb for å beskrive handlingen nærmere.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #8 Skrevet 5. november 2010 Har litt problemer med å begrunne dette da det er en stund siden jeg gikk på skole...men det er definitivt Å her!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #9 Skrevet 5. november 2010 "...motivert for å begynne og jobbe" ? - dette er riktig. Hadde det ikke stått "å begynne" foran, så skulle det vært "å jobbe".
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #10 Skrevet 5. november 2010 Her kan det i første omgang se ut som du skal binde sammen to ting du skal gjøre, og derfor bruke bindeordet "og". MEN ved nærmere analyse, så er det jo bare EN ting du skal begynne med, nemlig å jobbe. Derfor må det bli "... motivert for å begynne å jobbe".
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #11 Skrevet 5. november 2010 14:33, kan du ikke slutte å komme med råd når du ikke har peiling? Nå er det limt inn selve regelverket like over her. Kan du ikke lese det heller, og bli litt klokere.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #12 Skrevet 5. november 2010 "begynne å jobbe." Begrunnelsen ser dere i innlegget over. Hilsen norsklærer.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #14 Skrevet 5. november 2010 Jeg for min del skjønner ikke hvordan folk klarer å motivere seg for å begynne Å jobbe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå