Gå til innhold

Sprøyte rett etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest En til 2011 <3 1-pp <3
Skrevet

Slik var det ikke da jeg fødde for noen år siden? Hvilken sprøyte er dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda...-den fikk du nok, men ikke sikkert du merket noe til den :)

Den blir satt i veneflonen om man har det, eller i låret rett etter at babyen er ute. Dette er en sprøyte som gjør at livmoren din trekker seg i sammen, og så vidt meg bekjent er denne blitt brukt i mange mange år :)

Skrevet

Jeg fikk ingen sprøyte pga liten blødning under fødselen.

Skrevet

Ja, nei...-da skal ikke jeg være påståelig.

Jeg ble bare forklart en gang at det var mange som trodde de ikke hadde fått denne sprøyten fordi de ikke merket noe til den, men det er helt sikkert unntak fra denne reglen og :)

Skrevet

Eg fekk ikkje sprøyte etter fødselen, men om ein blør ein del, så får ein sprøyte for å stoppe dette.

Skrevet

Jeg blødde ikke stort og fikk den, går ut fra at det er rutine på Ullevål i allefall.

Beste med den er at du nettopp har født en hel baby og jordmor sier, nå kan det bli litt vondt for her kommer et stikk:)

Skrevet

Tror ikke det er alle som får det? Jeg fikk det og fikk forklart at jeg måtte ha det fordi jeg hadde styrtfødsel og da må livmora ha hjelp til å trekke seg sammen etterpå fordi det gikk så fort.

Skrevet

fikk den med nr 1, ikke med nr 2, det vart glemt og eg sa at eg ikke ville ha den...etter nr 3 fikk eg først en liten dose, så blødning,så en stor dose...neste gang skal eg ha slik sprøyte og en kraftig dose også! pass på å få sprøytene deres:)

Skrevet

Jeg fikk det ikke først gangen, men de stod klar med sprøyte andre gangen siden det stod i journalen at jeg hadde mistet veldig mye blod første gangen.

Skrevet

Det er k-vitamin. Les mer her http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitamink.php - eller google etter k-vitamin.

Det er for å hindre blødninger rett etter fødsel. Barnet får k-vitamin igjennom morsmelka, men det tar ofte et par dager å bygge opp et godt nok lager. Jeg fikk et skriv fra jm ang dette, hvor jeg skulle skrive under på at det var greit at babyen min får en sprøyte med k-vitamin. Det er også vanlig at man får det selv, for å unngå å blø så fryktelig mye.

Ingenting farlig med det, bare vitaminer.

Skrevet

Må legge til:

For å hindre indre blødninger hos babyen, som er veldig vanskelig å oppdage, og oppstår de, blir det sjelden oppdaget før det er for sent - beskjed fra jm.

Skrevet

Hehe, ja, BABYEN får K-vitaminsprøyte. Var det det du lurte på? Men mammaen får ikke det. Jeg forsto det som sagt slik at jeg fikk sprøyte for at livmora skulle trekke seg sammen fordi jeg hadde styrtfødsel. Ved "normal" fødsel trenger man ikke det.

Skrevet

Jeg hadde en helt normal fødsel og fikk k-vitaminsprøyte rett i låret etterpå så her er tydeligvis rutinene forskjellige fra sykehus til sykehus.

Skrevet

Jeg hrfått to barn, og aldri fått denne sprøyten. Var valgfritt fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Bivi:

Valgfritt ja...-mange forskjellige praksiser :)

"Nå kommer det et stikk", så blir den sprøyten satt :P

Skrevet

Rh neg mødre får også sprøyte satt intramuskulært ila de første timene etter fødsel,

Gjest En til 2011 <3 1-pp <3
Skrevet

Jeg fikk ingen sprøyte etter fødsel,blødde ikke noe særlig heller,det ble ikke nemt me et ord da jeg fødte,derfor jeg lurte. Barnet mitt fikk sprøyte!

Skrevet

Fikk sprøyte med nr 1.

Har ingen anelse om jeg fikk med nr 2. Styrtfødsel og etter fødselen så husker jeg bare at de skulle sy to sting og da dro jm plutselig en maske med lystgass over ansiktet mitt. Ble så forfjamsa at jeg ikke la merke til noe

Skrevet

Fikk ei sprøyte i låret etter sist fødsel og det var fordi at livmora skulle trekke seg fortere sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...