Gå til innhold

Idiotisk å kritisere en dialekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir født et sted og vokser opp et sted, alle sammen. Språklærinen for småbarn går ut på å herme etter ord og uttrykk de hører blandt sine omsorgspersoner primært. Så kanskje andre som de omgås ofte nok når de blir litt større. I det store g hele, hvert eneste barn vokser opp et sted hvor det er en etablert dialekt og sosiolekt. Noen med flere, fordi foreldre kan ha ulik dialekt eller ulik fra stedet en bor på, eller at man flytter. Dette vil jo påvirke barnet, men uansett blir det påvirket av minst en dialekt og sosiolekt.

På skolen lærer man seg å skrive. Både bokmål og nynorsk, men folk flest er vel mest stø i bokmål.

Men så er det altså noen brødhoder der ute som ikke har forstått dette. "å, sjino og kaffi høres jo bare SÅ teit ut, for ikke å snakke om demmes, de burde gå til logoped og få rettet opp talefeilen sin altså!" Ehh... Dialekter vennen, dialekter. Man er faktisk vokst opp med slike ord, en slik måte å uttale ordene på. Så lenge man derimot klarer å skrive kino, kaffe og deres ser jeg virkelig ikke hvorfor noen synes det er rart å snakke den dialekten man er vokst opp med? Hvorfor noen føler en så innbitt trang til å kritisere dette? Kanskje noen kan forklare meg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

haha, må da være lov å ha sine egne meninger da. mange sier at oslodialekten er for snobbete osv. tar meg ikke personlig nær av det av den grunn ;)

Skrevet

Å like eller mislike en dialekt er selvsagt lov, men jeg synes det blir for dumt når det blir mer personlig som å si at det det bare er idioter som ikke klarer å uttale det og det ordet riktig. Riktig da for dem. Hva er vitsen liksom?

HI

Skrevet

Enig i mye av budskapet ditt, men sjino og demmes er faktisk ikke annet enn feil. Feil bruk av kj/sj blir jo talefeil på lik linje med lesping og å ikke kunne si R. Mange av disse feilene "smitter", og vil føre til en ødeleggelse av språket vårt, noe jeg personlig synes er veldig synd. Det kan jo være en forklaring på hvorfor enkelte føler seg "forpliktet" til å påpeke slike feil.

Skrevet

"det bare er idioter som ikke klarer å uttale det og det ordet riktig". Jeg er første anonyum som skrev. Det sitatet ditt er jeg enig i. Sånt kan man ikke si, siden hvordan folk uttaler det er jo riktig, i deres dialekt.

Det jeg mente er at man kan syes det høres teit/komisk ut, uansett hvor riktig det er. Sikkert noen ord i noen dialekter du også reagerer på, uten at du kan si at de uttaler noe feil, fordi det gjør de jo ikke:P

Skrevet

Men uttaler man feil må man jo kunne si ifra at det ikke høres så bra ut :P

Skrevet

"føre til en ødeleggelse av språket vårt,"

Javel? Nå er ikke akkurat norsk slik vi kjenner det i dag spesielt gammelt, faktisk er det bare noen få tiår siden det var litt anderledes. For 100 år siden var det veldg anderledes enn i dag. ca 30% av det vi i dag kaller for norsk består av låneord fra andre språk, og norsk er stadig i endring som språk. For deg er kanskje sjoni en talefeil, men da er det en talefeil som over halve Bergens befolkning er vokst opp med, og så godt som alle klarer å skrive det riktig likevel. Enten du liker det eller ei så er ord som sjino, demmes osv blitt til sosiolekter, det er steder hvor alle barn vokser opp til å si ordene slik. Det forriger neppe det norske språket vårt mer enn det som er å forvente av endring i et normalt språk.

HI

Skrevet

Du, 'demmes' brukes faktisk av store deler av Norge og er IKKE feil. 'Det e ikkje demmes feil', sier man i nord f.eks, mens her i Oslo sier man 'deres feil', samme ordet, ulike dialekter.

Skrevet

BLITT til, ja. Hvorfor skal man akseptere at ord og uttrykk som i utgangspunktet er talefeil blir integrert i språket vårt? Hvis du leser igjennom bokmålsendringene fra 2005 vil du se at tidligere reformer som har hatt som mål å nærme seg samnorsk er gått tilbake på, og dagens bokmål faktisk er nærmere bokmålet sånn det var i begynnelsen av forrige århundre...

Jeg er forkjemper for at det norske språket skal bestå jeg, da det er et sterkt og flott språk. Hvorfor skal alt av sosiolekter og andre nyord som grunner i feil, eller andre språks (arabisk, engelsk etc) innvirkning på det norske språket aksepteres og integreres som godkjente variasjoner?

Skal forøvrig moderere det jeg sa om at "demmes" er feil. Helt fint om det blir brukt i talemål, det er når folk begynner å SKRIVE sånt jeg synes det blir feil...

Skrevet

"Demmes" brukes i mange dialekter, og det er ikke noe feil i å si det.

Nå kino uttales skjino og kjøtt uttales skjøtt osv. er dette egentlig en feil måte å si ordet på (talefeil), som etterhvert har blitt til en sosiolekt (en måte å snakke på for en gruppe på samme alder, med samme kultur el. andre likheter), og som vel også er i ferd med å bli en dialekt (deler av Oslo??).

Vil også påpeke at å snakke er noe annet enn å skrive - der fins det rettskrivingsregler å foholde seg til.

Skrevet

Jammen da er vi jo på et vis enige da! SKRIFTLIG skal man uansett bruke språket riktig, men hvem bryr seg da om hvordan man uttaler et ord? Sånn egentlig? Så lenge en bare kan sin rettskrivning.

Dessuten lurer jeg litt på forfor du mener t det er så fælt at noen snakker en bestemt sosiolekt/dialektform, men ikke innvender noe om at 30% av norsk er bygget opp av låneord fra andre språk? Kanskje du heller burde begynne der?

HI

Skrevet

De ønsker å fremheve at de selv er korrekt, og dermed Mg bra mennesker.

Dette føles godt når man ikke har samvittighet, nesten som å spise sure drops.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...