Gå til innhold

Husbygging og søking til kommunene

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk vi et ja fra banken til å sette i gang med bygging (jippi!!!! endelig kom vi til det punktet, nesten 3 år side vi kjøpte tomten nå, men alle ting har tatt mye tid og ble avbrutt av ei lita frøken som meldte sin ankomst underveis ;-)), så nå skal vi skrive kontrakter osv, og så skal tømrerfirmaet som vil bli byggeansvarlig sende inn søknad om byggetillatelse.

Slik det er nå vet vi om alle håndtverkere som skal delta i prosjektet. Da arkitekten tegnet huset gjennomgikk han grundig alle reguleringsplaner, og vi skal være innenfor alle krav så vidt vi kan se. Fasaden på huset vårt avviker ikke noe særlig fra omliggende hus (litt mer moderne kanskje med mer vinduer og sånt, men samme "type"), det er stort da, men innenfor bestemmelsene for hva det er lov til å bygge på størrelse på tomten. Huset skal ikke kunne være til sjenanse for noen, og naboene i området virker veldig hyggelige, så tror ikke noen vil nekte å signere nabovarsler. Tomten er regulert for enebolig. Så om alt går etter planen nå skal det sendes inn en forenklet søknad som skal ta 3 uker å behandle (blir neppe sendt inn før i 1-2 mnd). Selv om alt virker på stell nå er jeg likevel nervøs. Hva skal egentlig til for at kommunen sier nei? Har de "lov" til å si nei så lenge alt er innenfor reguleringsplanene? Kjenner jeg har sånn ca 1000 sommerfugler i magen rundt dette nå. Vi har jobbet så mye og så lenge med å finne løsninger som skal gjøre drømmen vår mulig, og nå ja fra banken i dag...tenk om vi ikke får bygge...? Noen med noen kunnskaper, erfaringer eller noe rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Alva!

Så spennende! Jeg vet fint lite om sånt, men ville bare minne om at fra og med 1. juli trådde ny plan- og bygningslov i kraft. Så hvis deres planer var ferdige før dette så kan det jo være lurt å sjekke opp at det ikke har kommet noen nye lover som påvirker planen deres. Reguleringsplanen vil jo fremdels være det samme, men det kan være noen formaliteter som er annerledes.

Lykke til da!

:-)

Skrevet

Takk for svar og lykkeønskinger blomstre :-)

Vi har hentet inn nye anbud etter de nye planene trådte i kraft, så da er både isolasjon på grunnmur, huset, antall el-punkter osv oppgradert i forhold til nye planer. Så jeg tror alt skal være i orden der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...