Gå til innhold

Herpes 1 i underlivet...hvor smittsomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært så heldig å bli smittet av min manns munnsår....herlig.

Det jeg lurer på, er hvor smittsomt det er? Må man kokvaske undertøy og sengetøy/håndkler osv? Og ikke vaske det sammen med andre sine klær?

Har en liten baby som jeg er redd jeg skal smitte.

Setter pris på svar... syns dette er helt utrolig flaut og skammelig....æsj...hater...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg ville nok tatt alle forhåndsregler ja. Herpes er svært smittsomt. Kok undertøy og alt som har vært i kontakt med sårene. Er smittsomt når det væsker, men vær forsiktig når du har sår. Ville brukt bind når sår. Og absolutt ikke sex.Obs håndhygiene, ha sprit tilgjengelig ved dobesøk og dusj.

Uff, føler med deg, kan ikke være gøy. Synes det er ille nok på munnen...Men du kan jo være heldig å ha sjeldne utbrudd.

Skrevet

Takk for svar. Er det så smittsomt ja... off, er livredd for at jeg ikke har vært forsiktig nok til nå og at babyen skal få det.. Har hatt det noen dager nå, og hvis baby har fått det vil det vel komme til syne ganske snart. Har vært forsiktig hele veien, men om det er godt nok vet man jo aldri.

Jeg skal love deg at deg at dette er laaangt ifra behagelig. Rett og slett skikkelig dritvondt! Unner ingen dette her... fysj...

Skrevet

Hei du!

Jeg er en av de "heldige" som er født med kronisk herpesutbrudd. Mitt første utbrudd var som 1 mnd gammel baby, og da var det rundt munnen. Opp gjennom oppveksten har det primært holdt seg rundt munne, men de 5 siste årene har jeg fått det inni munnen langs tungebåndet og nedover i halsen - dette er forferdelig vondt! For nesten 10 år siden fikk jeg mitt første utbrudd i underlivet. Jeg ble hysterisk for jeg trodde jo først at det var partneren min som hadde vært utro! Det ble tatt bakterieprøver av utbruddet (man tar en prøve av det væskende såret), og så viste det seg at jeg hadde smittet meg selv!!!

For å gjøre en lang historie kort! Jeg har vært sammen med kjæresten min i 11 år, og han har ALDRI blitt smittet. Når jeg har utbrudd rundt munn/i hals, så kysser vi selvfølgelig ikke/har ikke munn sex osv... Har jeg utbrudd i underlivet, så gjør det så forba... vondt at sex er det siste du tenker på uansett. Fra et utbrudd starter til det er ferdig tar det omtrent 8 dager.

Jeg har ingen andre hygienerutiner når jeg har herpesutbrudd enn ellers. Jeg vasker tøyet mitt som vanlig, sammen med resten av huset, og jeg oppfører meg som normalt! Det er det væskende såret som smitter!

Ved fødsel så får jeg ekstra oppfølging slik at hvis jeg f.eks skulle hatt et utbrudd når fødselen starter så vil det bli KS.

Jeg føler det samme som deg når det gjelder flauhet. Det er IKKE morsomt å bli smittet av dette............

Skrevet

Glemte si at jeg har rundt 8 - 10 utbrudd i løpet av et år. Hvis ikke herpesutbruddet bryter ut i halsen, så ender det ofte med halsbetennelse og feber........

Skrevet

Jeg var så uheldig at jeg ble voldtatt da jeg var 14.. Og da ble jeg smitta..

:(

Det er svært smittsomt, men tror nok at det holder at du vasker undertøy som normalt.. Bare unngå å bruke samme håndduken som du tørker underlivet med til barnet... Når du har utbrudd da..

Har vært så heldig de siste årene, så har faktisk ikke hatt noe utbrudd på 4-5 år faktisk! :D

Har heller ikke smittet samboeren min heller.. og vi har vært sammen i ca 10 år nå.. Bare pass på å unngå sex når du har utbrudd, eller bruk kondom..

Selv har jeg hatt så vondt ved utbrudd at jeg ikke har klart å ha sex, så sånn sett har det jo gått greit..

Spurte faktisk jordmor i forbindelse med fødsel.. (Da jeg fikk diagnosen, fikk jeg nemlig beskjed om at jeg måtte ta KS om jeg hadde utbrudd)

Men nå tid dags fikk jeg høre at de ikke pleier å benytte seg av KS lenger..

Skrevet

Takk for svar jenter:) Føler jeg har lite å klage på når jeg leser at du over her har blitt voldtatt da du var yngre... Er lei for at du måtte oppleve det!! Håper alt er greit med deg nå.

Smittefaren ved sex er ikke noe å bekymre seg for...for sex er det absolutt siste jeg tenker på nå! Holdt på å svime av når legen skulle ta prøve og pirket borti sårene jeg har inni skjeden...det var så vondt!

Har ikke villet begynne på medisin fordi jeg ammer, og legen sa man skulle være forsiktig med det. Tenkte jeg skulle prøve å holde ut, men har henta ut medisin i tilfelle det skulle ta seg opp i helga. Har dere ammet når dere har gått på medisin?

Er på 4. dagen nå, hvor lenge kan jeg regne med at det kommer nye blemmer? Det kom noen i går, men ikke mer i dag såvidt jeg har merket.

Skrevet

He-he-he...Beklager, men må le litt når jeg leser det første svaret du fikk:) Makan til hysteri!!

Jeg har hatt herpes type 1 i underlivet i 10 år nå. Har vært sammen med mannen min i 8 år, og ikke smittet han på noen måte.

Du trenger ikke å kokevaske undertøyet ditt, ikke trenger du å vaske det for seg selv heller, for det smitter kun ved direkte kontakt (hud mot hud).

Ikke trenger du desinfisere toalett etterpå, og ikke trenger du desinfisere hendene dine. Vanlig håndvask holder i massevis:)

Jeg vil tro utbruddet begynner å roe seg nå. Husk å ta på det minst mulig, og IKKE bruk såpe på sårene, det bare trigger utbruddet ytterligere!

Du får ha masse god bedring!

Skrevet

Takk for svar!

Ja jeg tenkte for meg selv at hvis det var så smittsomt så ville vel hele verdens befolkning ha det..! Men satt nå for sikkerhets skyld vaskemaskinen på 90 gr med det jeg hadde vasket sammen med undertøyet mitt. Så får vi se åssen det ser ut når det er ferdig, hehe:)

Er så gla for at dere gidder svare meg! Er første gangen og tusen spørsmål. Går ikke akkurat rundt og prater med folk rundt meg om det. Ja håper utbruddet er på topp nå, og at det iallefall ikke sprer seg mer.

Skrevet

Jeg fikk råd fra legen min om å bruke Antix..i underlivet! Men nå har jeg bare et lite område på størrelse med en gammel 10-øring hvor jeg får utbrudd, og det på ytre kjønnsleppa. Men det funker som fly for min del!

Tenkte det var greit med et tips..til neste gang. :)

(Har heller ikke smitta mannen min i løpet av de to årene jeg har hatt det i underlivet..og jeg har hatt MANGE utbrudd!)

Skrevet

HYGIENE:

- Bruk bomullstruser som vaskes på 95 grader og/eller truseinnlegg, siden underlivet er i direkte kontakt med trusene.

- Isteden for å tørke med en håndduk i underlivet etter dusjen, kan du tørke med dopapir. Da slipper du å få virus på håndduken. Dersom du skulle komme borti et sår på hendene eller en annen slimhinne f.eks leppene med håndduken, er det stor risiko for å re-smitte seg selv.

- Være nøye med såpevask, særlig når du skal ta på babyen eller babyens ting.

- Praktiser avholdenhet eller bruk kondom minst en uke etter at siste sår er grodd, siden slimhinnene skiller ut virus en stund etterpå. Vær oppmerksom på at det er slimhinnene GENERELT som skiller ut virus, ikke bare der sårene har vært. Det tryggeste er derfor avholdenhet.

- I starten kan kroppen skille ut virus også utenom utbrudd, det kan være greit å bruke kondom fast omtrent det første året. Med tiden vil virusnivået i kroppen reduseres, og smitterisikoen blir lavere.

- Forøvrig er ingen særlige hygienerutiner påkrevd.

MEDISIN:

- Du skriver ikke hvilken medisin du mener, men hvis det er aciklovir (Zovirax) eller valaciklovir (Valtrex), gir medisinene best effekt hvis man begynner å ta den så snart man kjenner symptomene. Det vil si at siden du har hatt sår i 4 dager allerede, bør utbruddet bare få gå sin gang.

- En annen grunn til at utbruddet bør få gå sin naturlige gang, er at da produserer kroppen din antistoffer, som skilles ut i morsmelken. DERSOM BABYEN DIN BLIR EKSPONERT FOR VIRUS ER DET SVÆRT VIKTIG AT HUN OGSÅ HAR FÅTT ANTISTOFFER FRA DEG GJENNOM MORSMELKEN!

- Husk at kroppen skiller ut virus to døgn før du kjenner at et nytt utbrudd er på vei, så du bør notere hyppigheten i en kalender, slik at du kan beregne når neste er ventet. Slik kan du unngå å tilbakesmitte mannen din gjenneom sex, og når du har sluttet å amme kan du begynne å ta Valtrex forebyggende når utbruddet er på vei.

- Barnet bør være MINST 1 år før du slutter å amme (pga antistoffene), fordi barn under 1 år har for dårlig immunforsvar til å takle et herpesutbrudd. Smitte kan i værste fall gi hjerneskader, men det er selvfølgelig svært sjeldent.

- Trøst deg med at det er det aller første utbruddet som er vondest, størst og varer lengst. Noen har så vondt at de nesten ikke kan gå, feber, intense hodesmerter og leddsmerter. Men det blir aldri så ille igjen! Hos de fleste vil utbruddene "brenne ut" etterhvert, og bli sjeldnere, kortere og med færre sår, og allmentilstanden blir ikke like påvirket.

Husk at herpes kanskje ikke smitter LETT, MEN DET SMITTER! Det er derfor fornuftig å være forsiktig. Heller overdriv litt, enn å risiker å smitte babyen din:-)

Skrevet

Takk for utfyldende svar "18:10"!

Tydelig at du vet hva du snakker om, så det er betryggende.

Det er Vatrex jeg har fått, men ikke startet på enda.

Jeg startet med voldsom muskelverk på mandag, så da var nok utbruddet i anmarsj...tirsdag begynte jeg å kjenne det skikkelig nedentil.

Syns jeg ser enda en "blemme" komme frem, - hvor lenge kan jeg forvente at de kommer?? Og er det større sannsynlighet for at jeg får det igjen, enn at jeg ikke får det?

Skrevet

18:10 her.

Muskelverken er nok en del av utbruddet. Viruset kan innimellom (og særlig første gangen) gi influensasymptomer. Men husk at det er første utbruddet som er værst. Eventuelle senere utbrudd vil som regel kun være blemmer, og det vil også være mange færre av dem.

Det er selvfølgelig individuelt, men det kan godt hende at du vil fortsette å få nye blemmer i enda et par dager. Det vil uansett roe seg ned snart, og etter ca to uker har alt grodd. Smertene er verst når sårene er ferske. Når de begynner å gro, blir det mye bedre.

Det er vanskelig å si om du vil få nye utbrudd. Noen er heldige og får kun ett utbrudd, og ferdig med det.

Andre vil oppleve å få dem jevnlig. Isåfall kommer det som regel et nytt utbrudd f.eks etter et par uker (eller etter lengre tid), og deretter med litt lengre mellomrom mellom hver gang. Tilslutt kan du ende opp med bare en gang i året eller enda sjeldnere.

Hormonelle forandringer, som svangerskap, begynne eller slutte på p-piller og stress kan trigge utbrudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...