Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 Hvordan sover de små? Hvor mye spiser de/drikker de? Hva kan de motorisk/sosialt/intelektuellt sett? Hvor store er de?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 min lille tass på 8 mnd våkner sånn ca kl 6, da får han pupp.. han får en posjon med grøt sånn i 8 tiden, også går vi ut å triller en tur sånn i 9 tiden,da får han litt pupp først. da sovner han. Han sover da til mellom 11 og 13 kommer litt ann på. Resteen av dagen er han våken, hender han har en halvtimes lur sånn i 3 tiden. Han får pupp når han våkner, og most frukt. Et halv middagsglass spiser han sånn i halv fem tiden, og litt pupp etterpå. Til kvelds får han en grøtposjon, før han bader sammen med storebror. I senga får han pupp og sovner ca kl 19. Han er 74 cm og veier snart 9 kg vil jeg tro. Han krabber,sitter og reiser seg opp, står litt alene, og går etter gåbilen sin og alt annet som kan skyves. Han klapper bake kake søte, og sier mamamama og papappa og andre bable ord. Han hermer etter alt storebror gjør, og gjør seg til for at vi skal le av han. Han reagere på navnet sitt og gjenkjenner personer. Han er også redd/skeptisk til fremmede. Hvordan er din dag da?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 dytter på denne jeg... vil gjerne høre om din dag også HI, siden jeg ikke kjenner så veldig mange andre med barn på 8 mnd...
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Min snuppe er snart 8 mnd og dette er mat og søvn. Kan variere en time på tiden, spørs når vi står opp. 06.00 - Står opp 08.00 - 09.00 - Sover 10.00 - Frokost. Grøt og vann 11.00 - 12.00 - Sover 13.00 - Lunsj.Brødskive, frukt og vann 14.00 - 15.00 - Sover 16.00 - Middagsglass og vann 18.30 - Kveldsmat. Grøt. 19.00 - Da tar hun kvelden og sover til neste dag. Med litt mme pulver i grøten siden hun nekter å ta flaske på dagtid. Også får hun en flaske melk i 05.00 tiden. Sånn motorisk er hun ikke så langt enda. Hun er kommet opp i krabbestilling, men har ikke knekt koden. Har holdt på en stund. Men hun kommer seg fram fort ved å åle seg. Hun klarer å stå å holde seg fast i sofaen, men er ikke helt stødig enda. Hun har begynt å sette seg på siden når hun står i krabbestilling så ser ut som hun er på vei til å prøve å sette seg opp selv. Øver lite med å få hun til å sitte, hun kan gjøre det i sitt eget tempo
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #6 Skrevet 5. november 2010 HI her igjen. Hehe, tenkte ikke at jeg kanskje kunne besvare mitt eget spørsmål i samme slengen Vi har ei lita tuppe som er 8 mnd i disse dager. Hun veier ca 7,5 kg og er ca 70 cm lang. Hun har ikke begynt å krype/krabbe/reise seg opp, men snurrer seg rundt for å komme frem og tilbake. Ikke fullstendig bevisst ennå, men til en viss grad. Hun er utrooolig nysgjerrig, og klemmer og klapper, skraper og tygger og ser på absolutt ALT hun kommer over! Ellers har hun begynt å kommunisere bittelitt, og "svarer" (babler) masse tilbake når vi snakker til henne. Hun sitter greit når hun blir satt opp, men har ikke begynt å sette seg opp alene ennå. Hun har ingen tenner, men sikler enooorme megnde og tygger på ALT, så kan ikke se for meg at de er så fryktelig langt unna nå.. Jeg ammer fremdeles, og hun får pupp hvert måltid + evt en ekstra gang pr døgn. I tillegg spiser hun 2 grøtmåltider (frokost og kvelds) og et middagsmåltid, samt frukt, grønnsak e.l. som mellommåltid. De siste dagene har hun også begynt å spise litt brød uten skorpe og uten pålegg. Absolutt alt glir ned på høykant, hun er veeeldig glad i mat! Hun sover ca 12 timer om natta, fra 1900 til 0700. Våkner iblant og vil ha sutten, men ellers aldri noe tull. I tillegg sover hun 2-3 ganger på dagtid, alt etter hva hun selv føler for. Dette styrer hun fullstendig selv- "sier" hun fra at hun vil sove, så får hun sove. Så lenge hun selv ønsker. Stort sett blir det en hvil i 10-tiden, en i 12-1-tiden og en i 3-4-tiden. Formiddagshvilen varer alt fra 20 min til halvannen time, mens den i 12-1-tiden ofte er av "motsatt" lengde. (Altså sover hun et par timer totalt disse to hvilene). Ettermiddagsluren varer oftest i et par timer. Kortere hvis hun sover inne, lenger hvis hun sover ute i vogna. Vi er ute på tur hver dag, og hun liker seg kjempegodt i vogna. Siden hun ikke er så "frempå" motorisk ennå, har hun ligget i vogna helt frem til nylig. Men nå har vi begynt å sette henne opp i vognposen i sportsdelen, og hun er så stolt og fornøyd der hun sitter! Ellers kan det nevnes at hun er en utroooolig tålmodig liten sjel som svært sjeldent er misfornøyd/gråter. Mammas lille skatt. Pappas yndling. Og storebrors stolthet! ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #7 Skrevet 5. november 2010 Min 8 mnd gamle baby sover ca 2 ganger i løpet av dagen. (ca 1-2 timer pr gang). Hun tar kveld mellom kl 20.00 og 22.00 Hun spiser grøt til morgen og kvelds. Ellers til andre måltider får hun MME, frukt og brødskive. Hun spiser også middag sammen med oss, med mindre vi har noe som hun absolutt ikke kan få. Mariekjeks pleier hun å få når hun skal kose seg foran TV'en;) Hun krabber lynkjapt som bare det, sitter, står, går etter møbler. Hun sier "mamma" og "pappa", og "æsj". (men tror nok ikke dette er så bevisst;)) Hun elsker å herje med oss, spesielt i senga vår som er stor og myk. Hun prøver å herme etter ord og lyder vi lager. Hun reagerer på ordet "nei". Hun elsker leker med lyd og lys. Hun blir helt vill når hun ser støvsugeren, og hun "løper fra den". Virker som hun leker at den skal ta henne;) ..og hvis vi ler av henne, gjør hun gjerne samme ting om igjen slik at vi skal le av henne en gan til;)
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #8 Skrevet 5. november 2010 Hun sover kanskje en halvtime i løpet av dagen, og da må jeg kjempe henne ned i senga. Selv om hun er trøtt, vil hun ikke sove. Hun spiser bare brødskive og ammes, for alt annet er alt for kjedelig. Hun har gått rundt bordet siden hun var 6,5 mnd. og kryper kjempefort. Hun er ei "handklå-Petra" Uten like, og tester oss veldig. Hun ser på oss og hyler før hun gjør ting hun vet vi sier nei til:) Får ikke lagt henne før i 21-22 tiden, for hun skal virkelig IKKE sove. Og hun våkner mange ganger om natta. Tror jeg har en bokstavbaby..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå