Gå til innhold

Makstid i barnehagene


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er innført en makstid på 8 timer om dagen i Kristiansand.

 

Jeg er enig i at det bør være en makstid for barna våre også, for det kan bli lange dager for dem. Men... Hvordan skal det være mulig å ha makstid i barnehagen som er like lang som en arbeidsdag??

 

Dette må jo gjøre ting fryktelig vanskelig for mange foreldre som jobber fulltid. Og spesielt aleneforeldre, som selv må både levere og hente. Og hva er egentlig poenget med å ha makstid hvis noen andre må hente barna, ta de med seg hjem, for at de SÅ skal bli hentet at mamma eller pappa? Da blir jo hele vitsen borte? Må jo være mer slitsomt for barnet å bli hentet fra barnehagen og reise til en tante som skal passe ham/henne i et kvarter før mamma kommer og skal ha ham/henne med hjem igjen??

 

Nei, jeg undrer meg over at ikke makstiden ble satt til 9 timer, slik at det skal være mulig å jobbe fullt for foreldre som ikke bor i nærheten av hverandre og har fleksitid også...

 

Andre argumenter?

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. I så fall må det først innføres kortere arbeidstid her i landet. Forrige gang det skjedde, var i 1987, så det er kanskje på høy tid med en ny nedsettelse.

 

Ellers vil en slik makstid være nærmest umulig å praktisere. Skal de barnehageansatte sitte og notere klokkeslett når barna leveres og hentes? De har vel mer enn nok annet å ta seg av. Og hvis da noen barn hentes 20 minutter "for seint", skal de da rapportere dette til de kommunale myndigheter? Ilegge bot til foreldrene?

Skrevet

Ja, det var et godt poeng. Hvordan skal dette egentlig loggføres, kontrolleres og eventuelt "straffes"? Makstid er jo fullstendig bortkastet hvis det ikke finnes noen konsekvenser for å bryte "regelen".

 

 

Gjest amandine
Skrevet

Vi har allerede makstid i vår barnehage, har hatt i alle år. Det er ikke sånn at man får kryss i boka, men mer så foreldrene er obs på å komme så fort de kan. Da Broremann begynte husker jeg spesielt en gutt som alltid ble levert kl 7 og hentet halv 5, hans far var ferdig på jobb 3 men ville trene først.

Sånne er det dessverre mange av. Det fungerer mer som en påminnelse her hos oss, sånn at fokus skal være på kortest mulig dag for ungene. Eller iallefall ikke lengst mulig dag for ungene...

Skrevet

Ser i avisene at ifølge barnehageansatte er det slett ikke et utbredt problem at man utnytter tiden maksimalt. Det er sjelden de samme som leverer tidlig som også henter seint.

Skrevet

Barnehagen våres er åpen fra 6.45-17, altså litt over 10 timer. I vår barnehage har det vært makstid i mange år allerede. Men makstiden er på 9 timer pr dag. Er barna lenger, får foreldrene tilsnakk. Vi har heldigvis ikke behov for mer enn ca 7 timer pr dag:)

Skrevet

Moren min driver barnehage og hun opplever desverre at det er de samme som blir levert tidlig som også blir hentet sent...

De har 9 timer makstid som de fleste barnehagene rundt i "vår" kommune, både private og kommunale barneh.

 

Jeg er enig i at 8 timer er litt for kort, men 9 timer syns jeg burde holde! Da har jo foreldre en halv time å gå på før og etter jobb hvis de jobber 8 timer. Veldig mange har jo også mulighet til i lirke det til litt;)

 

Om barn er i barnehagen lenger enn 9 timer her, så får de jo ikke noe bot eller slikt, men etter noen ganger, snakker de ansatte med foreldrene og forklarer de regelen...

Noen er i situasjoner der de ikke har mulighet til å la barna ha kortere dager, og noen barn har det faktisk bedre i barnehagen.. Høres jo ille ut, men husk at det er mange ulike skjebner rundt om kring!

 

Jeg vet at min mor selvfølgelig kan utvise skjønn, men at det i utgansgpunket er 9 timer som er full dag for barna.

Tror ikke jeg hadde satt pris på å ha en arbeidsdag som var lenger enn 9 timer til vanlig heller..

Skrevet

Hos oss kunne vi muligens få til åtte timers dag hvis det ble påkrevet (det ville faktik påføre hverdagen vår en del ekstra stress, så jeg er ikke sikker på om det ville være et gode for verken Jr eller oss. Han har ca 8,5 timers dag i dag, og det er stressende nok...) MEN for aleneforeldre som ikke jobber i nabobygget til barnehagen må jo dette være nærmest en umulighet. Iallefall i storbyene. Når man skal kjempe med rush-trafikken, skal man ikke jobbe langt unna før det likevel kreves at man bruker en del tid på å reise...

Skrevet

En makstid på 9 timer kan jo faktisk forsvares, med tanke på at en vanlig arbeidsdag ikke (i utgangspunktet) skal overstige 8 timer. Noen nevner at man kan kunne "trikse litt" for å komme seg avgårde tidligere på jobb, men dette gjelder jo ikke alle. Det vil dessuten ikke bli populært å ansette småbarnsforeldre dersom de faktisk skal gå 10 minutter før dagen er slutt hver dag.

 

De som jobber i f.eks helsevesenet, på sfo, i barnehage eller andre steder der det er nødvendig at man faktisk er tilstede kan jo heller ikke dra før tiden.

 

Nå er jeg selv student, og skolen min ligger 25 minutters kjøring fra vårt hjemsted. Mannen min jobber 35 minutters kjøring unna. De dagene jeg starter 8.15 på skolen må jeg senest levere minstemann kvart på åtte for å rekke det (det er jo rush også, så på denne tiden tar kjøreturen lenger tid). Jeg har ofte forelesninger som varer til kvart på fire, og da er det faktisk helt fullstendig umulig for meg å få hentet barna innen åtte timer UTEN å skippe forelesningen såklart.

 

Mannen min har fleksitid, og har også muligheten til å mikse og trikse litt når/om det er nødvendig. Men jeg synes det er ganske korttenkt å ha en makstid som ikke overstiger arbeidstiden, når det for de aller, aller fleste tar litt tid å kjøre fra jobb til barnehage (og spesielt i rushen).

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...