Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vil-ha-makstid-i-barnehager-1188336.html Jeg snes i utgangspunktet at det er flott, men det kan også lage litt vanskelige situasjoner for mange foreldre. Kanskje 8,5 time ville være bedre? Så har en litt tid til henting/levering også.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 For barna er jo det bra, ingen tvil... Men for en familie kan det skape store problemer. Hva skal en aleneforsørger som er på sin jobb 7,5 time om dagen og jobber 1/2 time unna barnehagen gjøre? Ikke alle kan velge å jobbe redusert. I tillegg til full barnehageplass, kna det være hardt å skulle betale noen for å hente barna og deretter passe dem. Det er ikke alle som har familie eller venner som kan bidra på det feltet. Jeg synes det virker lite gjennomtenkt i forhold til at familier skal få hverdagen til å gå opp. I mange familier jobber foreldrene bortimot samtidig. Det er ikke alltid like lett å kunne velge jobber som passer tidsmessig. Man skal jo være kvalifisert og en annen aktuell jobb skal jo også eksistere. Dessuten har jo ikke alle familier to biler, slik at de kan veksle på hvem som lever og henter (på samme dag). Jeg tror de fleste som er absolutt for denne ordningen, er de som ikke har problemer med å overholde det fordi jobbsituasjonen eller hjelp utenfra tillater dem å ha kortere dager.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 Var akkurat dette jeg også tenkte på, og derfr tenkte at f.eks 8,5 time må være bedre. Tro det er de færreste foreldre som bruker mer enn 8-timers dag i bhg dersom de ikke må bruke det. Og de som må gjør det jo nettopp fordi de må. Men så er det noen få unntak da, og disse hadde det vært greit med en slik regel for. HI
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Det hadde blitt veldig problematisk for oss om dette blir innført her vi bor. Både jeg og far i huset har fast arbeidstid. Vi får ikke fleksitid og ingen av oss får redusert stilling. Må bytte jobb da, i så fall. Det er jo for dumt når man har bygd seg opp erfaring og ansvar der man er og i tillegg er ikke arbeidsmarkedet SÅ enkelt for tiden at det bare er å bytte..Enda et kvinnehatertiltak, vi vet jo alle at det er mor som da må si opp og gå hjemme, eller jobbe redusert siden det oftest er mannen som tjener mest. ÆSJ. Likestilling er luksus...
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 Jeg lurer på hvordan de mener jeg skal få til det? Her er det bare meg. Hvordan skal jeg kunne forsørge oss?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #6 Skrevet 5. november 2010 Da fikk de heller ha litt individuell tilrettelegging, der de finner ut av hvilket behov den enkelte har. Den som ikke kan dokumentere (med jobbskjema eller sykdom) at de har behov for mer enn 8 timer, bør ikke få innvilget dette. Regler må ikke være like for alle, hvis det finnes saklig begrunnelse. En må da selvfølgelig utvise skjønn. Ting kan oppstå, slik at barnet ikke blir hentet innenfor avtalte tidsrammer.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. november 2010 #7 Skrevet 5. november 2010 Jeg skjønner poenget, for jeg mener personlig at feks 9-10 timer i barnehagen om dagen, er altfor lenge for barn- iallefall de minste. Men så er det dette med det praktiske da. Nå er det en gang sånn at de fleste av oss jobber 7,5 timer om dagen, og 90% gjør det fordi de MÅ. Og ikke alle har fleksibel arbeidstid, slik at man er pokka nødt til å innfinne seg på jobb innenfor et gitt tidspunkt. Hvordan i alle dager mener man så at folk skal klare å ha ungene i barnehagen kortere enn det, feks, sånn i praksis? Det er jo rett og slett umulig, for ikke å snakke om for de som er alene. Er man alene MÅ man stort sett jobbe 100% for å få hverdagen til å gå rundt, og når man da ikke kan flekse eller har noen til å dele henting og levering med, så har man jammen ikke stort valg. For oss er det greit nok, her kan vi variere arbeidstiden slik at pappaen henter ungen i bhg kl 14.30, men selv da har hun jo vært der i 7 timer. Og da har han begynt på jobb kl 5.30 bare for å korte ned dagen hennes. Jeg har heldigvis såpass gangsyn at jeg skjønner at det kan bli fryktelig vanskelig for dem som ikke kan sjonglere slik, eller er alene om omsorgen.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #8 Skrevet 5. november 2010 Tanken bak er fin - alle barn burde hentes tidlig hver dag, komme hjem til hjemmelaget middag og kvalitetstid sammen med tålmodige tilstedeværende foreldre. Virkeligheten er litt anderledes. Bor man i Oslo-området er det ikke uvanlig å ha omkring 1 times reisetid hver vei pga rushtrafikken. Tar du toget har du ingen garanti for at det går når det skal. De som mener at da kan du bare bytte jobb eller jobbe redusert er åpenbart i en annen bransje og et annet arbeidsmarked enn jeg. Vi har heldigvis fleksitid begge to, men likevel blir normaldagen til snuppa 7,5-8,5 timer. Barnehagen vår har forresten åpningstid tilpasset togrutene... De aller fleste foreldre strekker seg så langt de bare kan, jobber ekstra om kvelden for å ta igjen det de ikke rakk før de henta i barnehagen, henter tidlig eller leverer seint noen dager innimellom. At det finnes noen innimellom som synes det er helt greit at ungene har gjennomsnitlige 10-timers dager må tas opp med dem det gjelder. Man kan ikke lage et rigid regelverk som gjør livet forferdelig vanskelig for så mange av de andre eller som krever at en av foreldrene(dvs mor) jobber deltid.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #9 Skrevet 5. november 2010 Jeg syns også tanken bak er god. Men de fleste som jobber full tid er jo 8 timer på jobb inkl. lunsjpause, og for de som er alene, ikke har fleksitid eller lang reisevei vil det jo være umulig med en makstid på 8 timer. Dette vil jo tvinge folk til å jobbe redusert, noe mange ikke har økonomi til. Jeg syns derfor en makstid på 9 timer hadde vært bedre. Dersom det skulle bli innført en makstid på 8 timer syns jeg også det bør innføres redusert arbeidstid for småbarnsforeldre slik at man har mulighet til å overholde makstiden. Personlig syns jeg det er lenge for et barn å være i barnehagen mer enn 8 timer, men jeg har full forståelse for at noen må ha barna i barnehagen lenger. Jeg tror vel også at de som har barna sine i barnehagen i 9-10 timer virkelig trenger det og ikke har noe annet valg.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #10 Skrevet 5. november 2010 Kommunene planlegger nok å spare penger. Med kortere makstid og kortere åpningstider blir det mindre lønnskostnader. Det regner jeg med er det egentlige argumentet for forslaget, selv om ingen vil innrømme det. Etter min mening et veldig dårlig forslag. Det er alt for mange dette vil skape problemer for. En ting er at barna ikke bør ha så lange dager hver dag, men at de aldri skal kunne være lengre enn 8 timer i barnehagen hvis det skjer noe spessielt som for eksempel at min datter, som blir levert og hentet tidlig, skal være med veninnen, som blir levert og hentet sent, hjem. Da vil min datter få mer enn 8 timer denne dagen. Alt for firkantet regelverk, og stakkars dem som må stå ved stemplingsuret hver dag for å passe på at alle overholder tidsfristene.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #11 Skrevet 5. november 2010 Er så enig med deg anonym 09:04. Tanken er fin, men...... Er ikke alle som bor 1/2 times kjøring fra jobb. Der jeg er oppvokst er det faktisk ikke uvanlig med 1 time pendleveg hver vei. Ikke finnes det jobber i nærheten. Så kryss i taket for de småbarnsfamiliene som får hverdagen til å gå opp. Selv om jeg har flyttet til et mer "sivilisert" sted så må jeg påregne minst 1/2 time til jobben. Ikke har jeg råd til å jobbe redusert, og er alene så har ingen til å kunne ta seg av henting levering. Skulle gjerne hatt barnet mitt kortere dager i bhg jeg, men det er ikke fullt så enkelt å gjennomføre dette for alle.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #12 Skrevet 5. november 2010 Jeg bor i Kristiansand så jeg blir rammet av dette fantastiske forslaget som faktisk er vedtatt til og med... Ser heldigvis ut til at de kanskje ombestemmer seg likevel. Max tid er greit nok, men åtte timer når åtte timer er normal arbeidstid her i landet er jo rett og slett idiotisk. Her i huset jobber både jeg og pappaen fra åtte til fire. Siden vi ikke kan teleportere oss fram og tilbake til jobb er jo ungene da selvsagt litt over åtte timer i barnehagen. Det er jo overhode ikke gjennomførbart for de fleste som har vanlige jobber, for ikke å snakke om aleneforeldre! Vi har plass i kommunal barnehage, er kjempefornøyde med barnehagen. Desverre blir vi nok nødt til å bytte til privat barnehage dersom dette virkelig blir gjennomført.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #13 Skrevet 5. november 2010 http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article805638.ece
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #14 Skrevet 5. november 2010 jeg vil ikke at mitt kommende barn skal være lenger i barnehagen enn nødvendig. Men både jeg og mannen har 8 timers arbeidsdag om vinteren. Mannen har totalt 1 time reisevei hver dag, og jeg har en halvtimes reisevei hver dag. Da er det jo helt umulig å få hentet barnet innen en time med nogenlunde faste arbeidstider. Selv om vi tilpasser oss litt med tanke på at den ene reiser tidlig på jobb og den andre litt senere, så er det dager vi ville hatt problemer med å rekke henting i tide. Da det forventes at vi er på jobb mellom ni og tre, men ofte er det umulig å reise før fire, og helst skal man være på jobb til kl åtte på grunn av møter tilgjengelighet for kunder osv. Om sommeren har jeg bare 7 timers arbeidsdag, så da vil vi fint klare å ha barnet i barnehagen mindre enn 8 timer. Men det er ikke alle her i lande som jobber 7 timer hver dag, og jobber ved siden av barnehagen! Trodde det var 1 april når jeg leste artikkelen. Det er i såfall et skritt for å få kvinner tilbake bak kjøkkenbenken.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #15 Skrevet 5. november 2010 Tja, tanken er kanskje god, men... Som de fleste andre over skriver så er det veldig vanskelig å løse praktisk for de aller fleste familier. Alternativet for oss måtte vært å leid inn en person (har ikke familie rundt oss her vi bor) som kan hente barnet i barnehagen å være sammen med det 1 halvtime til vi kommer hjem. Her leverer jeg, mens mannen henter slik at mini får 8,5 time i barnehagen, noe mindre det har vi ikke mulighet til å klare, da må en av oss jobbe redusert og det er ikke et alternativ for oss på nåværende tidspunkt. Spørsmålet mitt er om det er bedre for min sønn å bli hentet av en barnevakt for å være sammen med denne en halvtime? Jeg mener NEI!! da er det bedre for gutten å være i barnehagen den halvtimen ekstra, enn å måtte forholde seg til enda en person hver dag... Synes hele forslaget faller på sin egen urimelighet. Må da være mange foreldre som klager på dette??
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #16 Skrevet 5. november 2010 Jeg syns det burde vært litt sånn som i sverige. At barna er i barnehagen mens foreldrene er på jobb. Sånn at det blir ferre unger på ettermiddagen. Mange er i barnehagen i åpingstiden uansett hva foreldrene gjør. All bør få være i barnehagen i kjernetiden da, uansett hva foreldene gjør. Mange trenger avlasting og større barn og lekebehov. Men har man fri. Så er det dumt at kommunene skal bruke masse penger på å passe ungene helt til 5.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #17 Skrevet 5. november 2010 Er jo perfekt! alle kvinner må jobbe mindre! Og dermed tjene enda mindre enn det vi allerede gjør. For det er veldig få menn som tar ansvaret på det området der.. Kanskje det er noen som lager en business på det der? Kommer med en minibuss full med barneseter og henter ungene tidlig på morningen og leverer i barnehagen for en. og henter de og leverer de til sine respektive hjem etterpå.. Må vel sette et armbånd på alle barna med adresse og telefonnr +++ men kan vel kanskej gå? Nei.. for å være ærlig, synes jeg dette er latterlig! Kommer til å bli slik at alle som jobber fast 80% med reduserte dager kan ha kommunale bhg plasser mens alle vi andre kommer til å søke oss over på private bhg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå