Gå til innhold

Influensavaksine - tar dere den?


romsa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vet at helsemyndighetene anbefaler alle gravide i 2. og 3. trimester å ta influensavaksine.

Jeg spør likevel: har dere gjort det/kommer dere til å gjøre det?

Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nix, tar den ikke. Liker ikke hysteriet over influensaen som har vært i fjor og begynner på igjen nå..

 

Det er vistnok spor av svineinfluensavaksinen i årets vaksine også, i etterpåklokskapensnavn har det kommet frem flere tilfeller av bla. narkolepsi som resultat av fjorårets vaksine?! Jæiks, jeg skal ikke min lille baby få i seg!

 

Ikke minst, jeg er frisk og rask og vil med all sannsynlighet tåle å få en influensa.

 

Legen min anbefalte meg å IKKE ta den. Han syntes det var litt naivt og ugjennomtenkt at alle ble anbefalt å ta den i svangerskapet når en vet så lite om senvirkninger. Han ville ikke gi noen av sine gravide en anbefaling om å ta den sa han.

 

Dette er selvfølgelig et valg en må stå for og bestemme selv. Jeg er glad jeg har så klar mening om den at jeg slipper å føle at jeg er i tvil. Ikke så godt å føle på om man gjør det rette eller ikke.

 

Lykke til med valget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig i tvil, men har ikke tatt den. Nå har jeg snart termin, så akkurat nå ville jeg være redd for å få bivirkninger fra vaksinen oppå en fødsel/ks. Virker ikke fristende!

 

Hva jeg gjør etter fødselen, vet jeg ikke helt ennå. Jeg stoler jo på helsemyndighetene når det gjelder de fleste vaksineanbefalinger, og tror absolutt de er opptatt av å trygge befolkningen, så sånn sett burde jeg vel ta den etterhvert (og fortrinnsvis FØR influensaen kommer :-).

 

Litt guffent med sånne "helsevalg". Det er jo greit å stå i mot myndighetenes anbefaling så lenge en holder seg frisk, men samtidig så påtar en seg jo et ansvar ved å gå imot anbefalingene - og det er ikke like kjekt om man blir syk, eller kanskje til og med alvorlig syk. Sukk... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kommer nok til å ta den. Mulig jeg venter til etter jeg har født, det har jeg ikke helt bestemt meg for.

 

For meg er kanskje saken litt anderledes, jeg har kronisk sykdom (fibromyalgi) som gjør at jeg blir sykere enn andre av forkjølelse og influensa - når mannen min får en dag i senga ligger jeg en hel uke, han hangler litt i noen dager og jeg er nede for telling i nesten en måned osv. I tillegg får jeg ofte astma i forbindelse med influensaen, og etter å ha vært vitne til at mannen min nesten ikke fikk puste da han fikk svineinfluensaen i fjor, så er jeg lykkelig over å slippe - er nesten helt sikker på at jeg hadde havna på sykehus om ikke jeg var vaksinert.

 

Før jeg fikk fibromyalgi tenkte jeg aldri på å få vaksine mot influensa, jeg tror egentlig det er sunt å bli litt syk av og til, så hvis situasjonen hadde vært anderledes hadde jeg kanskje ikke tatt vaksina - vanskelig å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har gjort det. Sesongens influensa er en variant det er lenge siden befolkningen sist har vært utsatt for og det er derfor relativt liten immunitet i befolkningen og stor sjanse for at mange får den. Jeg velger å minimere sjansen for å bli liggende med influensa når det nærmer seg jul og jeg har mer enn nok å gjøre med baby og en 2-åring. Jeg gjorde det ikke for å unngå influensa mens jeg er gravid, jeg vil jo ikke rekke å oppnå immunitet (tar jo et par uker før vaksiner har effekt og jeg håper å ha født da) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle! Jeg er fortsatt veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Legekontoret mitt anbefaler vaksinering, men jeg føler ikke de har andre argumener enn "for å være på den sikre siden". Det er kanskje alt som trengs av argumenter, men jeg synes det er ubehagelig å tilføre meg selv og fosteret en vaksine jeg ikke vet virkningen av. Så forsiktige som vi er med alt vi spiserdrikker og tar av evt. medisiner - skal en slik vaksine være greit?

Føles ikke greit å skulle vurdere dette selv, jeg har jo ikke kompetanse på slikt. Likevel er jeg usikker på om legen min har gjort nødvendige vurderinger på det.

Takk for innspill, uansett. Tar gjerne mot flere synspunkter!

Forresten - har termin om 2,5 uker, betyr det at jeg ikke rekker å få immunitet/overføre immunitet til babyen før fødsel dersom jeg tar vaksinen nå?

Vennlig hilsen Romy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...