Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #1 Skrevet 4. november 2010 Syns mange er flinke til å ha de rett vei (bakovervendt) frem til barna når 2-årsalderen. Da bytter de stolen til et som er forovervendt, eller snur stolen. Dette tiltross for at de aller fleste vet at det er anbefalt at de små skal sitte bakovervendt til de er 4 år.. Når snudde dere stolen, eller byttet til en forovervendt?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #4 Skrevet 4. november 2010 Snudde bilsetet da junior var 2 år, egentlig for tidlig, men vi gjorde det da pga at han hylskrek hver gang vi kjørte bil. Det rettet seg etter at vi snudde han :-)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #5 Skrevet 4. november 2010 Har de bakovervent til det ikke finnes seter som takler vekten. 4 år er et minimum.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #6 Skrevet 4. november 2010 Sønnen min er 3,5 år, å han sitter fortsatt bakovervent.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #7 Skrevet 4. november 2010 Rett under ett år, og han lever enda... (er snart 3) Jeg derimor, er 25 år og sitter fortsatt bakovervendt. Dvs når det er mannen som kjører såklart!!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #8 Skrevet 4. november 2010 Har fortsatt ikke snudd eldste, hun har nettopp fylt 5år.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #10 Skrevet 4. november 2010 Har nettopp byttet til beltestol, nesten 5 år:) Stor for alderen er han også
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #11 Skrevet 4. november 2010 Blir litt glad når jeg leser dette! Forhåpentligvis har jeg fått feil inntrykk, at de fleste er flinke til å la barna sitte tryggest mulig Hi
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #12 Skrevet 4. november 2010 Ingen spøk fra min side. Anbefalingene fra Trygg Trafikk er minimum 4 år, og så lenge barnet sitter godt bakovervendt er det ingen grunn til å snu bare for å snu.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #13 Skrevet 4. november 2010 Vi kan vel alle være enige om at det aller tryggeste vil være å IKKE ha ungene i bil, men heller holde barna innenfor husets fire vegger, under oppsyn 24 timer i døgnet? DET må da være det tryggeste alternativet?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #14 Skrevet 4. november 2010 Joda, men de aller fleste bruker bil hver eneste dag. Da er det ufattelig viktig å sikre de små godt nok. Latskap å snu barnet før det er 4år av grunner som at "beina er for lange", "ungen skriker", "morsommere for ungen å følge med litt" ol..
Ranveig R Skrevet 4. november 2010 #16 Skrevet 4. november 2010 Vi snudde eldste (satte han i beltestol) då han var 3 1/2 år. Då var lillesøster 18 mnd og trengte storebror sitt sete. Hadde vi visst at storebror skulle legge på seg så lite som han har gjort hadde vi kanskje valgt å kjøpe eit eige sete nr 2 til lillesøster så storebror kunne beholde sitt. Han kunne antagelig brukt det fram til 5 år (no 111,5 cm og 17 kg). Uansett - han blei snudd ved 3 1/2 år (15 kg). Lillesøster er 3 år (13,5 kg og 94 cm) og har god plass bakovervendt. Satsar på at vi kan ha ho slik til ho fyller fire i alle fall. Til deg som seier at det tryggaste er å aldri kjøre bil, så det er ikkje vits i å diskutrere framover-/bakovervendt: Eg går ut ifrå at du ikkje gidd å bruke gangfelt eller vente på grønt lys når du kryssar ein veg til fots? Det er jo farleg å gå over vegen uansett, så kvifor skal ein gidde å velge det som er litt tryggare?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #17 Skrevet 4. november 2010 Det kan jo ikke være noe godt å sitte bakovervendt når man er 4 år??? Hvor skal dem gjøre av beina?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #19 Skrevet 4. november 2010 Min satt med beina bøyd i setet, er det så stort problem for de? Uansett bedre med brukket bein enn knekt nakke:p tsk tsk
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #20 Skrevet 4. november 2010 Tror ikke noen her lyver, men tror at de altfor mange som er så dumme å snur setet når de små er 1-3 år gamle lar være å svare.....
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #21 Skrevet 4. november 2010 SKJERP DERE FOLKENS. DET ER UNØDVENDIG Å HA UNGENE BAKOVERVENDT ETTER FYLTE 4 ÅR!!!!!! STAKKARS UNGER.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #22 Skrevet 4. november 2010 7 ganger sikrere i en ulykke... Det gjelder også for voksne. Så hvordan velger jeg da å sikre barna mine. Hmmm...
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #23 Skrevet 4. november 2010 Vår gutt er straks 3,5år og sitter bakover. Han har aldri klagd i det hele tatt før vi gikk over til vintersko nå for litt siden. Nå har han et par ganger vi har kjørt langt, plutselig hylt til at han har vondt i beina, så nå tar vi skoene av når vi skal kjøre langt. De turene vi har til butikken, barnehage ol merker han fortsatt ingenting, så da har han på skoene uten problemer. Antagelig bytter vi til et fremovervendt sete til våren når lillebroren må ut av babysetet. Vi har en forholdsvis stor bil, men bakovervent sete bak sjåføren tror jeg vi vil slite mye med likevel, hvertfall den typen sete vi har nå. Og når det gjelder at folk lyver om dette her inne, det tror jeg ingen gjør, men som noen andre er inne på, så er det få som gidder å svare at de snudde det tidlig når mange har svart at de snur det sent. Jeg blir stadig vekk sjokkert over hvor mange som lar barna sitte usikret både i forsete og baksete fordi de "bare skal kjøre småveier hjem fra barnehagen".
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #24 Skrevet 4. november 2010 Det er noe som heter sunn fornuft! kjempeflott for de som har barn som kan sitte bakovervendt, men kjenner jeg blir forbanna på de som sier at barnet skriker, blir bilsyk o.l ikke er gode nok grunner! -Prøv og kjør en tur som i utgangspunktet skal ta 8 timer, men som ender opp i 15 (pga alle "pausene")fordi barnet skriker, skriker og skriker, som igjen fører til pustebesvær og oppkast!!!! Og ikke bare på den ene kjøreturen, men på hver j... tur dere kjører!!!! Åh jeg kjenner jeg blir så sint på dere som bagatelliserer det! Pisspreik å høre, at dere guruer av folk som lar barnet sitte bakovervendt uansett hva, hadde stått inne for det dere sier i denne tråden om dere hadde hatt evnen til å sette dere inn i andres situasjon! Dere fremstiller foreldre som lar barnet sitte forovervendt som noen idioter som ikke bryr seg om barnets sikkerhet! Dårlig gjort!!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #25 Skrevet 4. november 2010 Bakovervendt viktigst Prosjektleder Elen Zickfeldt i Trygg Trafikk vil trygt anbefale stoler som har fått godkjenningsstempel i Plus Test. Hun advarer imidlertid mot å stole blindt på andre utenlandske tester av barnestoler. I enkelte tilfeller har forovervendte barnestoler vært testvinnere i konkurranser med bakovervendte stoler. Da er det verdt å merke seg at ingen forovervendte stoler er i nærheten av å leve opp til kravene i Plus Test. - Det viktigste er at folk velger bakovervendte barnestoler fram til barna er minst fire år. Disse er langt sikrere enn forovervendte alternativ. Svenskene ligger et stykke foran oss på dette området. For de fleste svenske foreldre er det utenkelig å plassere små barn i forovervendte stoler, sier Zickfeldt. http://m.tryggtrafikk.no/index.php?&action=roi&host=portal.tryggtrafikk.no&mid=2557&iid=23727506&url=http%3A%2F%2Fwww.tryggtrafikk.no%2F.%2FTrygt%2Bbakover%2Btil%2B25%2Bkilo.b7C_wJjW5K.ips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå