Gå til innhold

What the f...??? Ang barn syk-dager!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg ikke krav på å bruke barn syk-dager og egenmelding når jeg nettopp har begynt på jobb igjen etter permisjon?

Barnet mitt ble syk andre uka mi tilbake på jobb, og jeg måtte ta fri hele uka. Nå sier regnskapsdama at jeg ikke har krav på lønn, fordi jeg ikke har opparbeidet meg retten til å bruke egenmeldinger!!!? Hallo? Jeg har vært permittert!

Har forøvrig vært ansatt i bedriften i 5 år!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener dette kun gjelder egenmelding for egen sykdom. Må ikke opparbeide deg rett til å være borte med sykt barn.

Har samme problemet i morra.. Ny jobb og syk unge...

Skrevet

Arbeidsforholdet må ha vart i fire uker for at man skal ha rett på betalte sykt barn-dager fra arbeidsgiver.

Spørsmålet i HIs tilfelle blir hvorvidt man regnes å være i et arbeidsforhold om man er (ufrivillig) permittert fra sin stilling. Det ville jeg kontaktet fagforbundet og fått en juridisk vurdering av.

Skrevet

Å, men egentlig har jeg ikke NY arbeidsgiver, bare sted. Samme kommune:)

AN 20;36

Skrevet

Har du blitt ansatt i ny jobb, må du opparbeide ny rett til sykedager, men ikke om du bare har "byttet kontor".

Skrevet

Jeg trodde at når det var barna som var syke så kunne man ta det med en gang. Noe annet når man selv blir syk. Men mulig det kanskje er noe arb. giver bestemmer selv?

Skrevet

Takk for svar, det skal jeg finne ut av.

HI

Skrevet

Du har ikke rett på omsorgspenger fra arbeidsgiver, men du vil ha rett på det fra trygden. Dette følger av folketrygdloven § 9-9, som igjen viser til opptjeningstid for sykepenger.

NAV har ikke tilsvarende egenmelding for slikt fravær, det kreves enten sykemelding eller erklæring fra lege på at barnet er sykt. Ta kontakt med NAV her du:)

Skrevet

Bare så du er klar over det, så gjelder den linken fra mammanett kun retten til å være hjemme iht arbeidsmiljøloven. Den sier ikke noe om rett til lønn for de dagene. Der har du fått svar og det er riktig med 4 uker når arbeidsgiver skal dekke dagene. Her må du nok snakke med NAV og fremskaffe legeerklæring.

Skrevet

Om det er foreldrepenger permisjon du har hatt så skal du ikke opparbeide deg ny rett til omsorgspenger. Dette skal du allerede ha gjort 4 uker etter du ble ansatt:-)

Skrevet

Jeg har fått foreldrepenger ja:)

Takk!

Skrevet

Man har rett til fri ved sykt barn fra dag én, men bare rett til lønnet fri etter fire ukers jobb. For å få fra arbeidsgiver må man ha vært ansatt der i fire uker, men om man har gått rett fra en annen jobb og hatt den i over fire uker vil man kunne få fra penger fra NAV (men må da ha legeerklæring på sykdom fra dag én).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...