Gå til innhold

noen som har erfaring med blinde/synshemmede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså, jeg skal på intervju på mandag om en assistent jobb som går ut på å hjelpe en blind student med praktiske ting og privatundervisning. .

hun skal ha med seg en synspedagog under intervjuet. men hva gjør egentlig den personen?

og jeg er litt usikker på om hvordan jeg skal omtale at jeg skal hjelpe henne. snakket med henne på tlf i sta og holdt på å si "det blir en flott å kunne få er faring i og hjelpe denne type brukere", men klarte og stoppe i tide.... hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal være hennes øyne, er det beste jeg kan beskrive det med.

Du kan jo for "moro skyld" trekke et tynt skjerf over øya dine slik at du bare så vidt ser og prøve å orientere deg i ditt eget hus!

Skrevet

tja, du må iallefall huske å snakke til henne, ikke pedagogen, og huske at det er synet som er dårlig, ikke hørselen. Dette vet du sikkert, men utrolig mange virker ikke som at de gjør det.

Kan du ikke si at det blir flott med denne typen erfaringer også, og at du gleder deg til å kunne bistå henne?

Jeg har en venninne/bekjent som er blind, og hun har masse galgenhumor. Hun elsker når folk har sagt ting som "vi får se" eller "vi ses", for de blir somregel flaue da, selv om ikke det gjør henne noe...

Skrevet

ja det er vel kanskje legitimt å si at det blir flott med denne typen erfaring.

jeg bare vil liksom ikke gi intrykk av at jeg er der for erfaringen eller pengene eller for å være snill. det må føles så rart, litt sånn "stakkars deg". men av de tre så er jo erfaringen best å si og helt klart grunnen til at jeg faktisk søker på jobben

Skrevet

Hva med å si: "gleder meg til å bli bedre kjent med deg og ser frem til samarbeidet" ?

:)

Skrevet

ja, det er en veldig bra avsluttning. men jeg får sikkert spørsmål om hvorfor jeg vil ha jobben....

Skrevet

Vel,hvorfor vil du ha jobben?

Jeg har vært med sm frivillig i lokallaget i blindeforbundet i min hjemby,samt hatt blind kollega så jeg har møtt maaange med synshemming:-)

Min erfaring med blinde er at man blåser i at de er det hehe. Altså,når du snakker så se inn i øynene hennes som du ville gjort på hvemsomhelst andre:-) Ikke fokuser på synshemmingen,men hjelp dem når hun trenger det.Feks,finner hun ikke kaffekoppen på bordet så veiled med å si- litt lenger til høyre/opp/til venstre.

Bare tenk på dette som ett vanlig intervju og ikke la deg begrense av hennes synshemming:-D

Skrevet

jeg vil ha jobben fordi det ser bra ut påen CV og fordi det er en jobb som lett kan tilpasses at jeg går på skole og er alenemor...

men jeg vet ikke om det er det beste å si

Skrevet

hehe,nei det er nok ikke det beste å si:-)

Du kan jo si noe ala: liker å jobbe med mennesker,er intressert i faglig utvikling (altså skole/studier),samt at dette er en stiling hvor arbeidstiden er gunstig for din situasjon:-)

Du er hyggelig og sosial og ser frem til å lære henne å kjenne.

Av spørsmål du kanskje bør stille er: Hva slags hjelpemiddler hun bruker,har hun førerhund osv.

Jeg tipper hun trenger hjelp med handling.Spesielt dagligvare handling er vanskelig for blinde da ingen matprodukter er merket med blindeskrift eller andre ting. Penger feks er det jo ulik størrelse på som ett hjelpemiddel for blinde.Boksmat er ett mareritt hehe.

Du kan lese litt mer om ting og tang her:

https://www.blindeforbundet.no/

Skrevet

hun har førerhund :)

og hun har folk til å hjelpe henne med handling av mat og sånne ting. jeg skal hjelpe henne til å greie skolen, sånn at type komme seg til riktig forelesingsal og sende informasjon fra fronter over på den vanlige mailen hennes, sånn at de blir lest opp for henne. og lese noe pensum sammen med henne.

ja det var mye bedre å si en alle de rare tingene jeg har kommet på inni hodet mitt.. hehe.. jeg hang meg liksom litt opp i at jeg måtte ungå å si ting som kunne få henne til å føle seg underlegen og da kom jeg liksom ingen vei., men det du sier funker :)

Skrevet

jepp :) fikk jobben, og hun er en flott person :)

Skrevet

Så heldig du er, det høres ut som en veldig givende jobb :o)

Skrevet

takk alle sammen :) jeg tror det blir veldig bra :) tror jeg kommer til å lære utrolig mye og samtidig få jeg lære bort...hihi.. det liker jeg jo godt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...