Gå til innhold

Hehe, dette ga meg dagens latter - ang. utleie av leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha ny leieboer og har annonse ute nå. Har hatt mange interessenter og hatt flere av disse på visning. Skal fortsatt ha noen flere, det er jo helt tydelig utleiers marked så vi vil se an flere før vi bestemmer oss for hvem vi vil ha boende her.

Vi har annonsert med pris, og også skrevet at vi ikke vil ha røyk eller husdyr i leiligheten vi leier ut.

I går kom det ei dame på visning, hadde tydeligvis nettopp blitt slutt med kjæresten og hun og deres felles barn trengte et nytt sted å bo. Men så var det det at de hadde en hund sammen og hun håpet hun kunne ta med denne. Da gjorde vi igjen oppmerksom på at vi ikke ønsket dyr her slik at hvis hun skulle ha med seg den når hun flyttet så måtte hun se etter en annen leilighet.

Der og da så det ut som hun forstod det og sa at det kanskje var best da at hunden ble hos hennes eks.

Men i dag tikket det inn en melding på telefonen min fra henne. Og hun ville bare informere om at hun aktet IKKE å betale full pris for leiligheten dersom hun ikke fikk ta med hunden. Så da fikk vi bare "take it or leave it" eller la hunden hennes bo der!

Snakk om å stryke seg selv av listen over aktuelle leieboere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun visste vel ikke at dere hadde en liste da, kanskje hun var den eneste. Å stemmer ikke det, så ville hun vel uansett ikke bo et sted der hun ikke kunne ha hunden, hadde i allefall ikke jeg ønsket om jeg hadde hund.

Skrevet

Det var et annet par her samtidig med henne så hun vet at hun ikke var den eneste.

HI

Skrevet

ha ha.....snakk om å tro at du er eneste her i verden!

Hva svarte du henne? Jeg tror jeg ville svart noe som: "Ok, da stryker jeg deg og konsentrerer meg om de andre 29 interessentene vi har på listen......"

Skrevet

Takk for tipset Willy Wonka, jeg har ikke svart henne ennå, jeg ble så satt ut :o) Tror jeg skal skrive nettopp det!

HI

Skrevet

gjør det, du må jo bare svare med litt galgen-humor tilbake til sånne folk.....

Hun tror vel at dere døøøør etter å få akkurat henne som leieboer..hehe...

Skrevet

Hold oss oppdatert, da...hvis hun svarer på den sms'en.....hehe..

Skrevet

OMG for ei forstyrra dame.

Skrevet

kanskje ikke helt oversikten den dama der....

MEN minner om at man hverken kan forby røyking eller dyrehold så lenge det ikke er grunner til det i form av allergi e.l....

Vi kan "heldigvis" skylde på det....

Det er helt utrolig hva vi huseiere egentlig må tåle av våre leieboere.....

Skrevet

Private utleiere kan faktisk forby nær sagt hva som helst i egen utleieleillighet. En annen sak er hva borettslag setter opp av regler.

Skrevet

Hva er det for noe tull??

Det er da helt opp til utleier om hun vil ha røyk eller dyr der uavhengig av allergi!

Skrevet

Hvor i all verden har du det fra.15:49? Jeg har hundeskrekk, og vi leier ut 2 leiligheter i kjelleren - ikke lov å ha dyr. Skulle jeg liksom droppe den regelen fordi jeg ikke er allergisk? Hallo...

Skrevet

I Huseiernes landsforbunds leiekontrakt er det nå en sånn rubrikk man fyller ut dersom man ikke tillater husdyr eller røyking.

Klart en kan ha forbud om det i kontrakten. Det man ikke kan nekte, er dersom leieboer plutselig blir svaksynt og trenger blindehund (Etter at han/hun er flyttet inn). Da er allergi eneste årsak til å nekte dette.

Skrevet

Det er faktisk ikke lov å nekte noen å ha husdyr. Man kan si man ikke vil ha dyr i huset, men har man ikke en allergiker i huset kan man ikke kaste noen ut om de har husdyr der alikevel. Selv om de har signert en kontrakt hvor det står at dyr ikke er tillatt. Husleieloven er klar der. Leieboerportalen omtaler det også, og skriver at det skal være tungtveiende grunner for å kunne nekte noen å ha husdyr i boligen. Eks at naboen har klaget på grunn av hundeallergi. Innedyr (katt, burdyr, fugler) kan utleier ikke nekte en å ha. Dette handler om fordel og ulempe, men husk leieren står ansvarlig for skader dyret måtte påføre boligen.

Skrevet

Arti dame.. Men jeg må si at det er mange trangynte utleiere dær ute. Hvilke skader kan en hund gjøre liksom?! Nei, syns ikke det er rett jeg.. Så utrolig mange som sliter med å finne seg leilighet siden de har dyr.

Syns at folk skal endre syn på dyr jeg. Jeg har selv tre katter, og de gjør da vitterlig ingen skade på leiligheten. Og at det kanskje kommer alergikere inn etter folk med dyr har bodd dær gjør ingenting. Er det vasket ned, så reagerer ikke nye leietakere!

Slutt å nekt folk med dyr å leie! Er ikke rart det er så mange hjemmløse dyr her i verden!

Skrevet

Legger man allergi til grunn har man plikt til å dokumentere dette. Det er ellers ikke lov til å nekte husdyrhold- hverken i borettslag eller private leiligheter.

Skrevet

Men hvis de tar inn dyr i leiligheten etter å ha skrevet under på at de ikke har lov til det, så er jo det kontraktsbrudd og oppsigelsesgrunn, eller?

Du som sier at man skal slutte å nekte folk med dyr å leie:

Dyr kan faktisk gjøre mye skade. Hunder sliter ned gulvene og skitner mye til. Kommer våte inn og lager på lang sikt vannskader.

Det er mye ting å ta vare på i et hus som man ikke tenker på når man bare leier.

Vi leier ut to boenheter, og jeg har merket godt at de som leier driter langveis i vedlikehold (typ vasking og slik daglig vedlikehold), så lenge de ikke eier det gir de f i om det blir ødelagt.

Skrevet

Det blir vel litt feil å si? At hunder ikke kan gjøre skade inne. Vi leide ut til en før med en stor hund. Og hjelpes som der så ut etter den hunden. Og lukta! Tok flere uker med utlufting og nedvask før lukta forsvant. Og bikkjehår overalt. Til og med under belegget! Og ødelagte dører og karmer pga skraping. Så jo, de kan ødelegge mye!

Skrevet

Selvsagt kan man nekte folk innedyr. Ved ekstrem allergi hjelper det ikke at det er innedyr i foreksempel sokkelleilighet hvis det finnes innvednig gjennomgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...