Espoir Skrevet 4. november 2010 #1 Skrevet 4. november 2010 tenker på Ulveskinnspels, saueskinnspels og kaninpels. Hva med sko, vester og belter av skinn? Fins det en slags etisk rangering? Det er vel mest hvordan dyrene har blitt behandlet mens de levde, og evt. avlivingsmetodene som er problemet for de fleste, ikke AT man bruker skinnet til noe? Eller. Fins det noe skinn/pels som er ok, liksom, eller er alt like ille?
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 4. november 2010 #2 Skrevet 4. november 2010 For meg er sau, kanin, ku og coyote helt greit f.eks..... 3 av de spiser vi jo:) Coyote er frittlevende og jaktes på for å holde bestanden nede. Elg er vel også helt greit... samme med reinsdyr.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. november 2010 #3 Skrevet 4. november 2010 spiser man dyrene også, så er det for meg helt legitimt og bruke pelsen og skinnet til klær problemet oppstår når dyrene bare lever for å bli pels. men selvsakt burde vi jobbe for at de dyrene som skal spises også har et så bra liv som mulig
ellen-propellen Skrevet 4. november 2010 #4 Skrevet 4. november 2010 Vel, en ulveskinnspels bør jo absolutt ikke være laget av norsk ulv ;-) Jeg er ikke imot pels MEN skulle ønske pels fra "ville dyr" var mer populært slik at man ville ha en beskatning på disse dyrene og. Ikke bare drepe og dumpe skrotten liksom. (som med rødrev i norge). Jeg tror det er mye bedre for naturen om man beskatter den fullstendig, ikke bare av spiselige ting (og ved). Det er endel dyr i norge som har pels.I gørrgamle dager ble disse skinnene levert og laget feks pels av,men det er lite av det nå til dags. Om man aler dyr opp til det ene eller det andre er igrunnen ikke intressant for meg så lenge dyras velferd blir ivaretatt. Når det gjelder dem som er imot pels så trro jeg de er imot all pels.De klarer ikke å skille mellom "oppdrettspels" og "villpels". Så om du går i en beverkåpe du har laget helt fra bunnen av selv kan du fortsatt risikere at det blir kastet både stein og blod på deg.
kitty litter Skrevet 4. november 2010 #5 Skrevet 4. november 2010 Skjønner ikke hvordan dere orker å ta på dere og gå rundt med dyrelik og ikke tenke over at pelsen faktisk er en del av dyret...
Espoir Skrevet 4. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2010 Men når du har en sånn holdning - da har du heller ikke sko, vesker og belter av skinn, regner jeg med? Det er jo også deler av døde dyr.
ellen-propellen Skrevet 4. november 2010 #7 Skrevet 4. november 2010 Kitty Litter,jeg antar du er for en beskatning av norsk natur for å best mulig kunne bevare mangfoldet som er. Syns du da det er bedre å brenne eller grave ned likene, eller bruke mest mulig av de?
kitty litter Skrevet 4. november 2010 #8 Skrevet 4. november 2010 Nei, primsen, har ikke noe av skinn, er veldig obs på hva slags materialer jeg velger å kjøpe... Jeg synes ikke man skal bruke døde dyr til noe Ellen F. Det bør være dyrekirkegårder hvor også ville dyr kan bli begravet på en verdig måte. Selv om et dyr er dødt betyr ikke dette at man skal/kan herje med liket som det passer seg...
lille sprelle Skrevet 4. november 2010 #9 Skrevet 4. november 2010 greiere med de dyrene hvor "resten" blir brukt også. Sau f.eks.
Gjest Skrevet 4. november 2010 #10 Skrevet 4. november 2010 Hæ? Dyrekirkegård for ville dyr? For rovdyr eller for både rovdyr og andre skogsdyr? For rev, ulv, bjørn, jerv og gaupe? For bever og hare? For elg, rein, hjort og rådyr? Hva med de tamme, da? Alle kyrne? Alle hestene? Kaninene? Grisene? Sauene? Unnskyld meg, kitty litter, men hva slags plastboble lever du i, da? Og hva i all verden kler du deg i, siden du ikke kan bruke noe av skinn? Spiser du kjøtt, forresten? Rovdyrene spiser - høster av - f.eks. hjortedyrene. Hjortedyrene formerer seg ganske raskt og må beskattes ved jakt for at stammene ikke skal bli for store. Småvilt må også beskattes ved jakt, blir det f.eks. for mange harer i et område, utvikles harepest og harene dør. Tamdyrene er det en grunn til at vi har, stort sett. Kyr (storfe) gir oss melk og mat, og skinn til f.eks. sko. Griser blir til masse god mat, det samme med sauer, og de gir oss i tillegg både ull og skinnfeller. Hva med alt hestekjøttet, tror du? Tror du gampen blir begravet med "hud og hår"? Spist spekepølse noen gang? Sånn som mange kaller svartpølse. Veldig mange sånne pølsetyper inneholder hestekjøtt. Stikk finger'n i jorda og oppdag verden, jenta mi, velkommen til virkeligheten!
kitty litter Skrevet 4. november 2010 #11 Skrevet 4. november 2010 Nei, spiser ikke noe kjøtt kakao... Hva jeg kler meg i??? Går du kun i skinn og pelsklær du da? Ikke særlig vanlig det? og det er heller ikke særlig vanskelig å finne klær uten dyrehud..., trenger ikke å gå i plast for det... Ja, jeg mener at dyr vi ikke spiser bør begraves med verdighet på en dyrekirkegård...
Gjest Skrevet 4. november 2010 #12 Skrevet 4. november 2010 Jeg bruker i alle fall svært gjerne lærsko, det er ekstremt mye mer behagelig enn plastsko, jeg har lærbelter og bruker veldig gjerne ull. Alt dette kommer fra dyrene. Spiser kjøtt gjør jeg også. Kjøtt er mat, det er godt og jeg kan ikke leve uten kjøtt. Til og med slakting har jeg vært med på, både av ville dyr (som et resultat av jakt) og husdyr, som kalv, gris og sau. Niks problem - det er en grunn til at vi mennesker er noget smartere enn dyrene. Og nei, dyr bør ikke begraves med verdighet på en dyrekirkegård, vi må ikke tillegge dyrene mennesklige egenskaper.
Gjest Skrevet 4. november 2010 #13 Skrevet 4. november 2010 Det heter forresten ikke "lik" hva dyr angår, det heter "skrott". "Lik" er et ord som brukes om døde mennesker, that's it. Det samme gjelder forøvrig for en del andre begreper, de er forbeholdt mennesker.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 4. november 2010 #14 Skrevet 4. november 2010 Det er stor forskjell på dyr som lever hele livet sitt i bur, og dyr som får gå fritt!!!! Ingen dyr fortjener å leve i bur. Og det var på tide at denne debatten dukket opp nå! Jeg synes også det er helt vilt at den norske staten subsidierer dette dyreplageriet!
Gjest Skrevet 4. november 2010 #15 Skrevet 4. november 2010 synes det utrolig kleint å sammenligne ull med pels. sauen trenger ikke dø for at vi skal få gå med ullgenser akkurat All pels der dyra kun er drept for pelsens skyld er ut! Blir faktisk litt uggen når jeg ser folk bekledd i pelskåper. Også ler jeg litt inni meg når de får helt maling over seg Men, sånn er jeg!
kitty litter Skrevet 4. november 2010 #16 Skrevet 4. november 2010 Det er veldig tydelig kakao at du ALDRI har hatt et ekte kjæledyr hvor du faktisk ser personligheten til dyret..man blir oppriktig glad i dyret sitt og man begraver LIKET på en verdig måte... Jeg synes ikke det skal være annderledes med ville dyr.. Dyr har også følelser faktisk akkurat som mennesker. Du må leve et utrolig lite rikt liv uten kjærlighet og fortålelse for at dyr kan være likeverdig mennesker...
ellen-propellen Skrevet 4. november 2010 #17 Skrevet 4. november 2010 Nei kitty litter,dyr har ikke følelser på lik linje med mennesker. Dyr er mye mer styrt av instinkter og føler ikke feks kjærlighet på samme måte som oss.Heller ikke sorg,dårlig samvittighet og alt det der. Det er også komplett umulig med dyrekirkegårder for ville dyr.Hvordan skulle dette driftes? Hvem skulle betale for det? Er du villig til å betale mer skatt for å finansiere dette? Det er også utaturlig å begrave ville dyr,de blir mat enten for mennesker eller andre ville dyr. Men vi to er kanskje to ytterpunkter når det gjelder standpunktene her:-)
kitty litter Skrevet 4. november 2010 #18 Skrevet 4. november 2010 Dere som sier at dyr ikke har føelser har aldri vært virkelig nært følelsesmessig med et dyr... Og hvordan vet du Ellen dyr ikke har følelser eller føler kjærlighet? Joda de har instinkter, men det har da mennesker også... Betaler gjerne mer skatt for å få dyrekirkegårder...
Gjest Skrevet 4. november 2010 #19 Skrevet 4. november 2010 Vel. Jeg har hatt mange såkalte kjæledyr, det vil si katter og hunder. Er den heldige eier av to hunder pr. dato, og jeg er utrolig glad i dem. De har også utrolige sterke "personligheter", men likeverdig med mennesket blir dyrene aldri. Selvsagt har dyrene følelser, hukommelse og vet hva de liker og ikke liker, men ikke på samme måte som et menneske. Jeg har også vært nødt til å gå til det skritt at hunder må avlives, pga alder og helse, men nei, skrotten ble ikke begravd i hagen. Når kattene vi hadde på gården der jeg vokste opp ble gamle og mett av dage, så forsvant de og kom aldri mer igjen. Og du ANER ikke du, hvor mye kjærlighet disse kattene fikk mens de bodde hos oss. Men gårdskatter lever sitt eget liv og de valgte selv å forsvinne når tiden var inne. Ville dyr, kitty litter, de dør av forskjellige årsaker. Noen dør av menneskeskapte feller hvert år, og det er høyst tragisk, men de aller, aller fleste ville dyr dør av alderdom, sykdom, tapte kamper eller de blir mat for andre dyr høyere i ernæringskjeden enn dem selv. Unnskyld meg, men hvordan i all verden skulle man kunne begrave selvdøde ville dyr? La oss si en død rev. Hvor lenge tror du den ligger død og urørt i skogen? Tja, noen timer, kanskje... En død rev blir et åtsel, og det finnes flust av åtseletere ute i naturen. Ravner,kråker, mus, fluer, biller - massevis! Dette kalles naturens kretsløp og kan absolutt ikke sammenlignes med menneskets levemåte. Vær du trygg, livet mitt er i høyeste grad fylt av kjærlighet, også til dyr, jeg har grått veldig mange tårer i pelsen til hundene mine når de har vært syke og jeg har virkelig gått langt for at de skal bli friske, glade og gode dyr som får leve gode liv igjen. Det må være en slags drømme- eller fantasiverden du innbiller deg at finnes, det virkelige liv er ikke sånn som du drømmer om, kitty litter.
ellen-propellen Skrevet 4. november 2010 #20 Skrevet 4. november 2010 Jeg er svært knyttet til mine kjæledyr:-),men kjenner jeg blir fryktlig usikker på hva du mener med "nært følesesmessig" med ett dyr.... De er ikke som barna mine,det innrømmer jeg. Og at dyr ikke føler som mennesker er det masse forskning på.Den største feilen vi gjør som dyre eiere er å menneskelig gjøre dyrenes tanker og følelser. Det er desverre mange dyr som lider under dette. Men det er en annen debatt:-)
kitty litter Skrevet 4. november 2010 #21 Skrevet 4. november 2010 Da får du mene ditt da vet du kakao og så får jeg mene mitt. Godt ikke alle har like meninger om alt... Ser det kan bli problematisk med de ville dyrene som dør en natulig død, men de som blir drept av menneser bør ihvertfall få en verdig begravelse... Harr katter selv og vi har alltid begravd de i hagen også med fugler og fisker vi har hatt...
kitty litter Skrevet 4. november 2010 #22 Skrevet 4. november 2010 Jeg er like glad i dyrene mine som jeg er i barnet mitt og sørger dypt og inderlig når de dør..så ja, jeg vil si jeg føler meg nært følelsesmessig med de..er også overbevist om at dyrene mine føler en likedan følelsesmessig samhold med meg Vi forstår hverandre.
Gjest Skrevet 4. november 2010 #23 Skrevet 4. november 2010 Ville dyr som "drepes" av mennesker, altså skytes ved jakt, er MAT! Lommeboka mi er forresten laget av elgskinn - fungerer fortreffelig!
kitty litter Skrevet 5. november 2010 #24 Skrevet 5. november 2010 Er det virkelig noen som spiser ulv her i landet??
ellen-propellen Skrevet 5. november 2010 #25 Skrevet 5. november 2010 Nei,det spises ikke ulv i Norge.Ulven har vært fredet siden -75 tror jeg. Det er for få ulver igjen i Norge til å jakte på dem. Det gies dispensasjon til å jakte ulv som tar husdyr,men dette skal forekomme sjeldent. Hadde man derimot jaktet på andre pelsdyr for pelsens skyld,slik at disse bestandene ble redusert, ville man kanskje sett at ulv gjør liten skade på norske husdyr og bestanden kunne med fordel økes.Nå blir ulven "svarteper" for feks jerv og gaupe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå