Gå til innhold

Hvordan var nå dette med te og graviditet igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet man kan drikke noen kopper om dagen med svart te, og kanskje enda flere med grønn te. Og fruktte er vel helt uten koffein(tein)? Og urtete skal man vel være forsiktig med? Men var det ikke en te man kan drikke så mye man vil av som gravid, ved siden av fruktte? Fås kjøpt på helsekost?

Litt rotete skrevet dette, men håper noen kan svare meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønn te, fruktte, urtete og hvit te kan man drikke, må bare skjekke at urtene eller hva det nå er laga av ikke fremkaller uønskede effekter. Kan jo forsåvidt også drikke sort te, men med måte. Men for å være sikker bør du spørre på helsekostbutikken først, de skal ha kunnskap om det.

Men styr unna lakrisrot-te, om du ikke har lyst å føde - søsteren min drakk et par kopper av dette og dagen etter kom guttungen ut.

Skrevet

Man kan drikke det meste av te i moderate mengder.

Grønn te skal man være litt forsiktig med i svangerskapet. Ikke pga koffein, men andre stoffer som fins i den.

Fruktte er helt ok å drikke.

Urteteer må man også være litt forsiktig med, det er en del urter gravide ikke bør drikke for mye av eller innta i det hele tatt.

Sjekk på f eks nettet før du går til innkjøp av en ny te.

Her kan du f eks sjekke hvilke urter som er bra/ikke bra: http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter.htm

Skrevet

Eg fekk fortalt at grønn te kjøler ned kroppen, så om du er frostig ville eg styrt unna dette uansett...men herlig om sommaren, då! :) Ellers har eg sjølv tenkt å drikka bringebærblad-te i siste halvdel av svangerskapet, eventuelt ta kapslar, for det skal minska risikoen for å rivne under fødselen.

Skrevet

Bringebærblad har ingen ting med rivning å gjøre.

Bringebærblad styrker livmoren slik at den jobber mer effektivt under fødselen og trekker seg godt sammen etter fødsel.

Fra www.rolv.no:

Fint middel ved svangerskap og fødsel

Det er imidlertid som et fødselsforberedende middel at te av bringebærblad i våre dager har størst aktualitet. Urten har avslappende, styrkende og sammentrekkende virkning, og virker spesielt gunstig på livmoren i de tre siste månedene av svangerskapet og under fødselen. Den sammentrekkende og stimulerende virkningen er med på å styrke og stramme musklene i livmor og underliv, mens de avslappende og mer beroligende egenskapene samtidig får livmoren til å slappe av.

Bringebærblad styrker også slimhinnene i hele kroppen. De virker på fordøyelsessystemet og kan effektivt lindre kvalme under svangerskapet. Te av bringebærblader kan derfor brukes for å sikre en trygg og lett fødsel, og for å stimulere melkeproduksjonen etter fødselen og lette rekonvalesensen. Den styrkende og beroligende virkningen på den glatte muskulaturen i livmoren bidrar til å lindre smerter ved livmorsammentrekningene under fødselen, samtidig som den gjør sammentrekningene mer effektive så fødselen både blir lettere og mer kortvarig. Laboratorieforsøk har vist at te av bringebærblad virkelig påvirker livmoren, men da den eksakte virkningsmekanismen er ukjent, anbefales det at inntak av slik te under graviditet bare skjer under medisinsk oppsyn.

http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/rubu_ida.htm

Skrevet

Tusen takk for fine, utfyllende svar!

Da har jeg lært litt i dag også;)

Da bærer det av sted for å kjøpe te:)

Skrevet

Hva i all verden er begrunnelsen for å ikke drikke grønn te i svangerskapet? Det har jeg aldri hørt før, og ikke tror jeg noe på det heller.. tvert imot inneholder grønn te plantestoffer som øker kroppens eget antioksidant forsvar..

Skrevet

Det er ikke det at man IKKE kan drikke det, men man bør være litt forsiktig.

Grønn te inneholder omtrent like mye koffein som svart te, og det er det ikke alle som er klar over.

Det er særlig i første trimester man bør drikke begrensede mengder, for det kan være økt fare for spontanabort. Senere kan det hemme veksten til fosteret om man drikker for mye.

Grønn te hemmer også opptaket av folat(derfor være forsiktig i 1. trimester).

Grønn te er vel og bra det. Og det er mye antioksidanter i grønn te ja, men det veier ikke opp for alt.

Men som sagt moderate mengder er ok, og det gir ikke automatisk skade om man inntar for mye. Men at der er en viss risiko, kan være greit å vite, og det er helt opp til enhver å bestemme hvorvidt man vil drikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...