Gå til innhold

Folk sier jeg har anoreksi.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går blr jeg tatt inn på samtale av sjefen på jobb, Hun hadde fått en bekyrings meldig av andre på jobb. Fordi jeg hadde blitt så tynn de siste mnd. Jeg sa det som det var at etter jeg var gravid hadde jeg gått opp 16 kg og nå var jeg tilbake i min gamle kropp. Jeg har trent og spist riktig uten å overdrive. Jeg har alltid vært liten og spe. Jeg er 160 høy og veier 55 kg. Hun sa at jeg skulle få en time til bedrifts legen slik at jeg kunne få snakket om det.....

Svigermor har ringt til mamma og fortalt at noe er galt med meg fordi jeg har blitt så tynn.

Jeg veide 52 kg før graviditeten å da var det ingen som klaga til sjefen!

Det vrste er at ingen tror meg!

Jeg spiser lunchen min på jobb sammen med de andre og jeg spiser middag ol hos svigers uten at det lgger noe igjen.....

Jeg får bare beskjed om at alle som lider av anoreksi sier jo selvfølgelig nei når noen spør.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok sant.:Man vet det ikke selv først....

"faretegn" du tenke over er;

MÅ du spise til faste tider,- blir det litt "stress" om lunsjen må taes tidlig eller litt senere enn vanlig?

Irriterer du deg når du får servert masse godt når du er på besøk til folk, finner det litt unødvendig....

Har du faste "rutiner" mens du spiser. Spiser du kanskje det samme til hvert måltid på ulike dager eller "fysiske ting" du gjør som må gjøres....

Føler du at du ALLTID må la litt ligge igjen på tallerkenen/ i matpakka

Om du spiser litt ekstra, "må" du trene litt ekstra?

Dette er tegn som ikek behøver og bety noe, men som kan være starten på et problem. Det er dessuten ikke vekten i seg selv som antyder anorexia for utenforsåtende,- men utseende generellt. Man får et dratt utseende, ansiktet mister mye av særtrekkene sine, da underhudsfettet forsvinner (tenke likheten mellom konsentrasjonsfanger...Alle ser likeut, barn, kvinner menn...)og knokler stikker ut og sener/muskelkonturer vises på en "skarpere" måte enn hos en naturlig tynn...Du har jo fått barn, ikke sikkert det er naturlig for kroppen din og veie som før, særlig hvis du VAR riktig spinkel..FOr noen så er det som om puberteten gjør sitt "siste sprell" etter en graviditet, og at det var det som manglet for å bli fysisk ferdig utviklet....

Jeg skal ikke påstå det ene eller det andre, men har selv hatt anorexia, så kan litt mer enn "synsere" her.....Og årsakn kan selvsagt være en naturlig,litt ofr rask vektnedgang, pga graviditetshormoner, babystress, ammin osv....Slik at du vil få tilbake et friskt og sunt utseende, uten at du legger på deg, når ting får roet seg....

Skrevet

ehh, 160 og 55 kilo?

Jeg er 159 og veier 54,5 kilo, altså ganske tilnærmede mål som deg og jeg har faktisk litt ekstra rundt magen. Liten og spebygd, men langt fra noe beinrangel.

Skrevet

Jeg er 174 og veier 55 kg.. Ganske slank og veltrent, har alltid vært det. Ingen har noensinne antydet at jeg har spiseproblemer, sikkert fordi jeg spiser som en hest, mye junk og sier aldri nei takk til en ekstra runde med dessert, hehe..

Du må ha sendt ut noen signaler, noe som noen andre reagerer på? Kan ikke tenke meg at sjefen tar opp det og ber deg gå til legen helt ubegrunnet?? Hvis det er tilfellet, hva slags sted er det du jobber på? Hadde blitt litt satt ut hvis noen hadde tatt opp det med meg, selv om jeg er langt slankere en deg...

Skrevet

jeg er 156 å veide 41 kg før jeg ble gravid.

går bare opp max 6 kg i løpet av graviditeten ( dette er barn nr 4) ellers så detter alt av vekten vekk igjen når ungen er født.

jeg spiser den maten jeg føler for uansett om det er sundt eller usund, men jeg ligger ikke på meg 1gr for det om.

samboeren min sier det er urettferdig at jeg ikke ligger på meg.

har vert hos legen å tatt alle mulige tester, men alt ser bare bra ut, har bare veldig høy forbrenning, å som legen sier, så lenge man spiser å man føler seg vel så skal man være fornøyd med den man er, alle er forskjellige å sånn er det bare :o)

Skrevet

Folk var sjalu før du ble gravid, og ønsket at du skulle bli god og feit etterpå. Det viste seg å være usant. Da blir de enda mer sjalu og sur, og så kommer anklagene.

Skrevet

Å herrregud, det er ganske mange kvinner som kommer raskt tilbake til gammel vekt/form etter at de har født. At HI er tilbake på jobb betyr at det har gått en del måneder siden fødsel. God tid til å bli kvitt 16 kg på fornuftig måte.

Skrevet

Du har jo over 21 i BMI, kan ikke se problemet. Helt normal jo.

Skrevet

Om du er 160 høy så er du ikke undervektig ifølge bmi så lenge du er over 50 kg.

men ta samtalen med bedriftslegen du, legg fra saken som det er om du ikke har anoreksi eller annen spiseproblemer så vil jo saken være ute av verden etter det.

Jeg skjønner at det er iriterenes men se det heller som at folk bryr seg nok til å si fra at de er bekymmret.

Skrevet

Jeg er 159 høy og før jeg ble gravid m min første veide jeg 48 kg.. La på meg 16 kg under graviditeten, og dagen etter fødselen hadde jeg gått ned 10 kg.. En uke etter fødselen hadde jeg gått ned 2 kg til og en måned etter fødselen veide jeg 43 kg.. Slet fryktelig med vekten enda jeg spiste både pizza, burgere, pomfri og annet junk.. Spiste såklart også vanlig sunn mat som fiskeboller, fiskekaker, salat, grønnsaker og annet.

Begynte ikke å legge på meg før 6 mnd etter fødselen, da jeg hadde sluttet å amme.

La da på meg slik at jeg kom opp til min vanlige vekt, 48 kg..

Nå før jeg ble gravid med min andre slet jeg med vekten igjen. Gikk ned uansett hva jeg spiste, og den perioden spiste jeg også burger fra både burgerking og MC donalds. Mye sunn mat, men også en del junk..

Var nede på 44 kg, men nå da jeg ble gravid lå jeg på 46 eller 47 kg. Litt usikker da jeg ikke fikk veid meg før jeg var 8 uker på vei..

Nå er jeg i uke 21 og veier 53 kg. Har en god mage og litt fett på hoftene og litt ekstra på rumpa.. Puppene er også blitt en del større..

Men jeg har ikke anoreksia, selv om jeg har slitt med vekten.. Noen har lett for å ta av seg og vanskelig for å legge på seg, mens andre omvent. Det betyr ikke at man har en spiseforstyrrelse, men at kroppen ikke alltid fungerer slik som man ønsker.

På mitt tyngste uten å ha vært gravid veide jeg 52 kg og da va jeg ganske lubben, og fikk kommentarer på at nå var jeg kansje lagt litt mye på meg.. Når jeg veier under 47 kg da får jeg kommentarer på at jeg er for tynn, men når jeg holder meg på en 47-49 kg da sier folk jeg ser bra ut og er passelig sånn i kroppen.

Slet med spiseforstyrrelse uten å vite det selv da jeg var liten, spiste nesten aldri og gjemte unna mat og løyg til mine foreldre om at jeg hadde spist og var mett da det var middagstid.. Drev på med dette i mange år, men da alle andre hadde fått mensen men ikke jeg og jeg skrek til mamma om dette så sa hun at jeg måtte legge på meg for å få mensen. Da først begynte jeg å spise og ville legge på meg, slik at jeg også kunne få mensen.

Det må vell også sies at jeg hadde vakt i matpausen å skolen som passet på at jeg spiste lunchen min, og ikke gjemmte den i søppla..

Ble satt i gang en del tiltak som skulle hjelpe meg å få i meg mat, men jeg var en utspekulert jente som klarte å gjemme maten min selv om jeg hadde vakt. Samme hjemme.. Småspiste, og hadde papir i lommen som jeg kunne spytte/legge mat i når mamma og pappa var opptatt med småsøskene mine osv..

Så når man har spiseforstyrrelse så sliter man veldig og gjør ting som ikke er normalt i det hele tatt..

Har alltid vært redd for å dette tilbake og slutte å spise igjen, men nå som jeg er mye eldre og har både mann og barn så ser jeg jo hvor dumt og farlig det var. Nå er jeg den som spiser mest av alle i familien, og oftest. Spiser alt jeg vill, og nyter maten og godisen min. Legger ikke på meg uansett, og om jeg gjør det så blir jeg egentlig bare glad. Føler selv at kroppen har godt av litt mer fett, for formene sin del:)

Skrevet

Altså, du er jo normalvektig (BMI), kan ikke skjønne hvorfor noen skulle reagere på det ? Jeg er 165 og 47 kg - har aldri blitt fortalt at jeg er spesielt tynn.. Spiser og trener som normalt jeg også. Folk er forskjellige, og godt er det! Håper du ikke blir fornærmet av de på jobben ? Håper du ikke bryr deg om de, de mente det sikkert godt :-)

Skrevet

Det synes jeg var skikkelig upassende av sjefen din. De har da ingenting med å tvinge voksne folk til legen for et problem de har bestemt at du har. Herregud, jeg ville bare bedt vedkommende ta den legetimen selv, for hun har det nok ikke godt med seg selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...