Gå til innhold

Kvisetryne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slutten av sommer fikk jeg den kvisete haken og under eine armen. Kontaktet legen og fikk Doksycyklin HEXAL og ein krem som var kjempe følsom for sollys. Skal ta detta i 3 mnd men no har det gått snart 1 og ein halv mnd. Litt bedre men kommer ei og anna kvise i veka.

Er det noen andre som har hatt detta og kva fikk dokke da ?

Hilsen Kvisetryne

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vært borti kremen og det du forteller om... Burde kanskje prøve det:)

Men må bare kommentere at hvis du er kvisetryne som får ei og anna kvise i uka, hva er jeg da? :) Nå kan jeg telle 10 i tryne og det kommer stadig nye.

Skrevet

Hehe, ja skikkeli kvisetryne med en og annen i uka ja..

Jeg har sikkert ett par hundre kviser i panna. De er tett i tett, og i tilegg har jeg en god del i ansiktet rundt nesa og på kinnene..

Så du er nok ikke noe kvisetryne, heller ikke du med de 10 kvisene:)

Jeg bruker en såpe som er beregnet på kviser, og så før jeg ble gravid så smurte jeg på en krem som skal tørke de ut og en dagkrem på etter det. Vasket med såpen og smurte på nattkrem før jeg la meg.

Nå må jeg klare meg med bare såpen, og den funker ganske bra. Men da jeg har skikkeli ille kviseutbrudd så må jeg nok egentlig ha antibiotika kur, men tar ikke det mens jeg er gravid.

Skrevet

Kva heiter den såpen ? Vil helst ikkje gå på den tablett kuren (antibiotika kuren)

Skrevet

Hadde problemer med store, betente kviser i ansiktet.

Først fikk jeg Diane (et hormonpreparat, antiandrogen) uten at det hjalp, deretter tetrasyclin (mener å huske det var oxytetral jeg fikk, men doxycyclin er også et tetracyclin). Da heller ikke det hjalp ble jeg henvist til hudlege, som mente jeg ikke hadde prøvd antibiotika lenge nok (det var mer enn lenge nok etter mine begreper, magen var helt ødelagt, men men...), og gav meg mer, tetracyclin denne gangen (det er både en gruppe antibiotika og et spesifikt stoff) sammen med Differin, en krem som gjør huden tynn. Da heller ikke dette hadde ønsket effekt fikk jeg Roaccutan. Kuren varte i 4 måneder og jeg ble kjempetørr i huden. Dette er 6 år siden, og huden min har vært tørr siden. Jeg kan ikke dusje mer enn 2-3 ganger i uka uten å flasse. Men kvisene forsvant, og holdt seg borte i 3-4 år. Da kom de så smått tilbake, men lot seg holde i sjakk med Diane, og etter at bedringen var stabil også ordinære p-piller. Nå når jeg prøver å bli gravid og holder meg unna hormonpiller kommer det 3-4 kviser rundt mensen, ellers er det greit.

Skrevet

Basiron finnes reseptfritt på apoteket både som krem og som ansiktsvask...

Skrevet

Takk for at du sier jeg ikke er et kvisetryne ;) ...men de 10 er de som er røde og veldig synlige.. Har også mange små i panna og haka...

Hvilken såpe bruker du?

Skrevet

Sorry, så det nå...fikk posta litt seint. Den må testes:)

Skrevet

Såpen heter spotless deep cleansing, og er ett ACO produkt:)

Brukte også Basirin AC 5%, men den anbefales ikke å bruke når man er gravid. Står at de ikke vet om det kan skade fosteret. Ellers så brukte jeg Vichy dagkrem og nattkrem.

Ingen problem, for å være kvisetryne må man ha bra mye kviser.

Finnes også mange andre produkter man kan prøve på apoteket, jeg brukte sebamed før men den sluttet å virke etter en stund.. Ble vell imun mot den eller noe..

Skrevet

Basiron hjalp ikke meg en dritt. Huden forsvant (rød, sviende og flassende uansett hvor gradvis jeg tok det) men kvisene var der like forbanna...

22:35 (hun med Diane, tetracyclin, Differin, Roaccutan og hele smella...)

Skrevet

Ja, men det trenger jo ikke hjelpe alle. Men verd å prøve før man tar noe antibiotika, for det kan jo hjelpe på noen..

Og om man smører med en god dagkrem eller nattkrem etterpå så får huden fuktighet. Da får man fuktighet samtidig som dag/nattkremen virker på kvisene.)

Man må nesten prøve seg fram når det gjelder kviser, for det er veldig forskjellig hva som fungerer på den enkelte..

På meg så funker ikke noen kremer om jeg spiser fettete mat/godis ofte.. Som potetgull, om jeg har spist det og bruker disse kremene så får jeg nye kviser om natten.. Men om jeg ikke spiser noe slikt så er huden bedre dagen etter:)

Skrevet

Støtter det med god dagkrem og nattkrem..

Ja, alt er verdt å prøve før antibiotika, for det er alvorlige greier assosiert med resistensutvikling i tillegg til de ubehagelige bivirkningene. Det eneste som er mer alvorlig i kvisebehandling er roaccutan, med alvorlige fosterskader om du skulle bli gravid.

Min erfaring er at jo tørrere huden blir, jo mer kviser kommer. Dette fordi huden overkompenserer med talgproduksjon når en fjerner alt fett fra huden.

Milde, gode produkter og god, men ikke overdreven hygiene er det som funker best i lengden etter min erfaring. Og som sagt hadde jeg nytte av Roaccutan. Men jeg ville aldri i verden tatt kuren om igjen, bivirkningene både på kort og lang sikt har vært til større plage enn kvisene var i utgangspunktet.

Man finner nok aldri et opplegg som funker for alle, men det betyr ikke at man skal slutte å fortelle om erfaringene sine..

22:35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...