Gå til innhold

angåene bursdagsfeiring og liten plass hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

småen blir snart fire år, og i den sammenheng så blir det hans første bursdag. i min leilighet så er stuen ganske liten, og rommet hans veldig lite. samtidig er det så mange som burde være med om man først inviterer.

om jeg bare inviterer de som er på hans alder i barnehagen så går det egentlig fint. da blir det 6 barn, og det kan vel huset mitt tåle i 2-3 timer (hva er vanlig lengde egentlig?)

men nabobarna går også i barnehagen. de er to tvillinger som han leker masse med, jeg kan ikke lavær og invitere de. men det blir jo feil og bare invitere de to, når de er ett år eldre. da er det en liten gruppe i barnehagen som ikke blir invitert....

men invitere vi bare de to så er vi oppe i 8 stykker. det blir veldig fult.

samtidig så har han en halvbror og en stebror hos pappaen sin, det er vel litt merkelig og ikke invitere de i bursdagen hans?

og da er vi oppe i 10 stykker...

søskenbarna inviterte han i barneselskapet dems, men de tror jeg at jeg kan ungå å invitere om jeg bare forklarer hvorfor til broren min.

hvordan løser dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lån barnehagen da vel:-)

Vanlig lengde er 2 timer, og det er akkurat passe:)

Skrevet

Vi har heller ikke så stor plass, men jaggu meg klarte vi ikke å presse inn 11 unger her forrige bursdag. Ungene spredde seg veldig fint mellom rommet hans og stuen. Ungene bryr seg ikke noe om at det er trangt!

Hva med å arrangere en utebursdag? Med pølsegrilling og hinderløyper?

Skrevet

vi får ikke låne barnehagen. men jeg tenkte kanskje å leie et lokale, om man leier på en ukedag så er det jo ikke så dyrt. men da må jeg flytte over leker, sånn at barna har noe å gjøre. men da kan jeg invitere alle.

Skrevet

vi har stor uteplass, men utebursdag i november? litt skeptisk.. hehe.. og hvordan klarer jeg å passe på X antall barn som løper rundt på en stor tomt uten porter?

tenk om jeg mister en... hehe

Skrevet

Vi var nettopp i en bursdag hvor de hadde lånt en gymsal på en barneskole... Det var kjempestas for barna! :o)

Skrevet

Under frilek trenger de ikke store plassen, regner med at det er spisingen som ner det største problemet.

Hadde da fjernet stuebordet og ev. spisestue. lagt ut masse engansduker på gulvet og hatt piknik.

Skrevet

Kan du ikke ha en familiebursdag der halvbror og stebror blir invitert sammen med andre familiemedlemmer, også presser du inn de andre 8 på en barnebursdag?

Kast ut møbler og dekk opp med engangsfat og kopper på gulvet, evt med innslag av stilleleken, så er det vel alltids plass nok :)

Skrevet

pappaen hans har familiebursdag for han, med brødrene til stedet. så jeg kan spørre om det er greit og ikke invitere de siden jeg ikke har så stor plass. og han er ikke noen bitter mann, så jeg tror apselutt at han hadde forstått det. det bare byr meg litt i mot og ikke være inkluderende.

men jeg tror jeg skulle fått stappa 8 barn i soffaen.... også kan jeg jo la de leke på rommet mitt også... hehe.. selv om det byr meg litt i mot :P da går det jo kanskje.

kanskje det egentlig handler om at jeg må være litt tøffere og tenke at ting går bedre en først antatt.... hehe

Skrevet

Og hvor tenkte du å gjøre av de foreldrene som evt blir igjen? Her blir mange av foreldrene igjen, vi har valgt å feire på lekeland. For vi har ikke plass, også slipper man jo å rydde masse. Holder med familieselskap og familiebarna her hjemme, bake og ordne til dette selskapet må jeg også.

Skrevet

heldigvis så er det ingen foredre som blir igjen her. ihvertfall har det ikke vært sånn i de bursdagene småen har vært i til nå... hehe..

om noen foreldre blir igjen så stå i en krok og glo :P

hehe... nei, jeg må se hva jeg gjør. vet ikke om jeg tøff nok til å ta meg av 8 barn alene... hehe

Skrevet

signerer Mamma til 2gutter - hvor skal du gjøre av foreldrene ???????????

Jeg hadde ville lånt barnehagen eller hatt det på lekeland om du har anledning til det. Hva med og ha det hjemme hos dine foreldre om de har større plass ??

Skrevet

foreldrene mine er det minst aktuelle stedet i verden. da kommer mamma til å vaske hele huset fra topp til tå og forlange og være til stedet. også blir hun så sliten og sur, også må jeg høre om hvor snill hun har vært resten av livet. da er bitterheten over at jeg ikke har det der letter og takle :D

men det er jo lokaler en kan leie, og vi har lekeland, selv om jeg heller mer mot leie av lokaler. det føles mer personlig.

men pleier foreldrene og bli igjen når barna er 4 år?

kan ikke barna bare være tre år for alltid? så slipper jeg denne dumme problemstillingen :D

Skrevet

I bhg våres der jenta mi går så ble hun feiret forrige uka da hun fyllte 3år. Jeg og mannen min hadde laget en stor bolle med fruktsalat og hadde med vaniljesaus ved siden av. Når vi henta jenta våres hadde personalet laget et kjempefint kort :D og barna på avd.hadde laget et fint pærlearmånd som hun fikk. Så da fikk hun en gave av alle sammen :-))

Skrevet

ja det er vanlig og invitere foreldrene på kaffe å kake..ihvertfall der vi har vært. Tror du skal gå for å leie lokale du tenker på jeg :) Vips - probleme løst :D

Skrevet

Eller du kan jo også dele opp familie inkludert barn for seg og barnehagebarn forseg.

Altså da inviterer du de 6 barna som er på hans alder + de 2 tvillingene (dem inviterer du privat! lever invitasjon på døra). De er jo deres naboer, så her synes jeg ikke det blir no urettferdig i forhold til de andre barna som ikke er like gamle som din gutt.

Har dere åpen avdeling? Her har vi 4åringene for seg heldigvis, men hadde vi hatt åpen avdeling fra 0-3, så hadde jeg bare invitert de i samme årstall som min gutt.

Skrevet

Hallo Lammekjøtt!

Store jenta her hadde også sin første bursdagsfeiring på 4 -års dagen, og da bodde vi i en trang leilighet med 1 soverom... Greide å begrense til 5 stk gjester (+ bursdagsbarnet), og da fikk jeg klemt de rundt kjøkkenbordet og foreldre som ble med kunne sitte i sofaen i stua. Selskapet varte i 2 timer, det er nok. Og med åpning av gaver, spising av mat og fortæring av kaker så blir det ikke så mye tid til lek... Jeg lot barna får hoppe i senga da (kremt). Det var vist en høydare, og barna ville slettes ikke hjem igjen.... En mer sittestillende lek er jo å ha hvit papirduk på spisebordet og la de tegne på den.

Ellers ser det ut som gjestelisten har løst seg litt nedover i innlegget her? La far ta seg av familieselskapet. lever innbydelse til tvilingene privat (synes ikke det gjør noe å invitere kun de fra deres avdeling, de er jo da i kategorien naboer). Greier du 8?

Hvis du vil leie noe så er det en del private barnehager som leier ut selv om dere ikke går der, det kan jo være verd å sjekke, kjekt med et sted som allerede har leker.

:-)

Skrevet

Lei et lokale (skolens gymsal el) og be alle du egentlig har lyst til å be, både store og små.

Sett alle barna i ring på gulvet og buk flasketuten for åpning av gaver.

Så litt mat.

Du trenger ikke ta med mange leiker, hva med stolleike, stoler er det der uansett. Hatteleiken kan jo også være moro, kanskje ikke nå i lusetiden.

Kaker og godis.

En rull med ark tapet til gulvet med fargestifter er ofte en slager. Før du vet ordet av det har det gått 2-2,5 time og barna blir hentet.

Du kan selvsagt ha det hjemme også, der det er hjerterom er det husrom. Det går fint med 5 barn i 3-seteren og 3 barn i 2 seteren, resten på stoler/krakker rundt bordet. Jeg har hat 4 stk 4 års bursdager og har ALDRI opplevd av foreldre blir igjen når barna er så store. I såfall får dem finne seg til rette og klare seg selv.

Lykke til med 4 årsfeiring, dette går bra uansett hva du velger.

Gjest amandine
Skrevet

Hei Lammekjøtt;) Jeg hadde jo utebursdag her i går;) Stiv kuling og ekte vestlandsk plask! Hagl så bilalarmen gikk etc. Det går helt fint! Bare skriv det på invitasjonen at de må kle seg godt. Så har du varme pølser, kakao etc. Om det er såpass lenge til at det blir mørkt gir du beskjed om at de skal ha på refleksvest og hodelykt. Så henger du reflekser på godteposene og har uteskattejakt med lommelykt.

En utebursdag kan være helt super, selv i dårlig vær! En time eller to klarer man jo! Det gjør bare godt, egentlig;)

Lykke til! Neste for oss er jentebursdag i mai - utendørs selvfølgelig... Selv om jeg ikke stikker under en stol at mai er en bedre måned enn november for utefeiring he he

Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig at foreldrene blir med. Utenom i de tilfellene der foreldrene kjenner foreldrene til bursdagsbarnet veldig godt.

Da mitt ene barn nylig hadde bursdag leide vi lekerommet på et treningssenter. Det var helt genialt! Mye bedre og billigere enn å ha det på et vanlig lekeland i åpningstiden. Men den muligheten har dere kanskje ikke? Tenkte bare tipse om det, for jeg ante ikke at man kunne det før nå nylig.

Ellers har vi hatt ganske mange barn i vår lille leilighet. Men det blir fullstendig kaos, mye rot og etterpå er man helt utslitt ;) Det er litt vanskelig det der med bursdag iblant. Ute går jo, men om du er helt alene til å se etter dem, hadde jeg hvertfall aldri valgt det. Så, for meg hadde det enten blitt mange i leil (og håpet at noen ikke kunne komme) eller leie et sted.

Gjest irismor
Skrevet

Her hadde vi maccern-bursdag.

11 fornøyde unger, en enda mere fornøyd mamma som lever i et smertehelvete (og ikke har så mye overskudd). Og en fornøyd pappa som slapp å betale så mye :-)

Skrevet

Hadde invitert de 6 eller 8 ungene og hatt det hjemme. Ungene bryr seg ikke om plassen :-)

Skrevet

Hvis du ikke vil feire på et lekeland eller McDonalds kan det kanskje gå ann å dele det opp?? Ha 2 barnebursdager?

En med de på samme alder fra bhg og enn der de tvillingene, stebror, halvbror og søskenbarn blir invitert?

Skrevet

takk for mange gode råd :)

jeg skal sette meg ned med bursdagsbarnet og snakke med han etter på å spørre hva han ønsker og vil. også tar vi utgangspunktet i det.

det ser jo ut til at det fins en del måter og ordne det på :)

Skrevet

Et betimelig innlegg. Vi skal ha 11 jenter her i dag (12 med bursdagsbarnet), og i tillegg til veldig liten plass er stuen under oppussing. Så det ser ikke så fint ut.

Jeg har tenkt på å leie noe, men så orket jeg ikke tanken på transport av leker og kake og mat og servise, så det ble her. Jeg bare krysser fingrene og håper at det går av seg selv. Egentlig har vi ikke så lite hus, men alle rommene er små, så de får vel spre seg ut litt.

Selskapet skal vare i to timer, og det tror jeg skal gå ganske fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...