Reisa Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Jeg skal etter planen fly til Stockholm når jeg er 34 uker på vei. Hva er egentlig anbefalingene for gravide på fly? Må jeg skaffe legeerklæring for på det tidspunktet, eller er det kun de siste fire ukene man ikke skal fly? Takknemlig for svar.
Mrs. Zoidberg Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 Du kan fly som normalt inntil 3 uker før termin. Mellom 3 til 2 uker før termin må du ha legeerklæring tror jeg. Men for din del så er jo ikke det nødvendig. Men husk støttestrømper!
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 34 uker skal gå greit Jeg ville vurdert å høre med flyselskapet for sikkerhets skyld. Det er noen selskaper som har andre regler enn "standarden". Husk støttestrømper når du er ombord
Ziz Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Det kommer helt an på flyselskapene, så det må du sjekke ut på forhånd. Noen starter flynekten i uke 34, andre først i 36-37.
togutter-08og10 Skrevet 4. november 2010 #5 Skrevet 4. november 2010 SAS Braathens: Aksepterer gravide inntil uke 36. For reise mellom 2-4 uker før termin kreves en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan i denne perioden ikke overstige 4 timer. Gravide aksepteres ikke etter uke 38, dvs. mindre enn 2 uker før termin. Norwegian: Gravide kan fly inntil uke 38 (eller uke 36 ved reiser under 4 timer), krever legeattest. Lufthansa: Gravide kan fly inntil uke 36. British Airways: Gravide kan fly inntil uke 36 (tvilling- eller flerlingsvangerskap frem til uke 32). Fra uke 28 kreves en legeattest, hvor det bekreftes at det er trygt å fly. Finnair: Gravide kan fly inntil uke 36. Ved korte nasjonale flyturer og korte turer innenfor Skandinavia aksepteres gravide inntil uke 38. Fra uke 28 kreves en legeattest. KLM: Gravide kan fly inntil uke 36 (inntil uke 34 ved tvilling- eller flerlingsvangerskap). Dette fant jeg på lommelegen.no da jeg skulle til Stockholm for en snau måned siden. Jeg var da 35 uker på vei. Vi fløy SAS og jeg ble ikke spurt om hvor langt jeg var kommet i svangerskapet. Jeg brukte ikke støttestrømper da jeg ikke føler at jeg trenger det, og flyturen er så kort. Men kanskje du vil bruke det likevel. Men det er viktig å ha med helsekort for gravide i tilfelle du blir spurt om hvor langt du er på vei. Jeg spurte legen min, og han mente at du kun trengte legeerklæring fra uke 38 (hvis du absolutt måtte fly da) God tur.
NiT&miniputt Skrevet 4. november 2010 #6 Skrevet 4. november 2010 Jeg skal fly med SAS og de har en regel på at de ikke lar gravide i uke 36 fly. Ringte forsikringsselskapet mitt også, og de hadde samme uken der også. Jeg syns det var greit å få sjekket med begge, kjipt å bli nektet i gaten, eller ikke bli dekt av forsikringen om det skulle skje noe! En vet aldri...
togutter-08og10 Skrevet 4. november 2010 #7 Skrevet 4. november 2010 Jeg var i uke 36 når jeg fløy med SAS (35 +1) og det var ingen som lettet et øyenbryn engang ang min graviditet. Og hvis HI er 34 uker på vei når hun skal fly vil jeg bare si god tur.
Gjest Skrevet 4. november 2010 #8 Skrevet 4. november 2010 Det kommer an på hvilket flyselskap du skal fly med. Vet at enkelte er strengere enn andre. Ryan Air f eks krever legeerklæring fra uke 28 tror jeg. Så mitt tips: sjekk med flyselskapet du skal fly med. Kjedelig å bli stående igjen på flyplassen!
Reisa Skrevet 4. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2010 ahhh. Tusen takk alle sammen. Nå er jeg mye roligere. Flyturen fra Oslo til Stckhlm går jo så fort, og jeg skal tilbake igjen dagen etter. Men støttestrømper skal jeg kjøpe meg Takk for tips og informasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå