Alva 12.09.06+Tuva 10.08.07 Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Jeg har et sterkt ønske om å kunne være hjemme når jentene mine begynner på skolen om et par år. Derfor begynte jeg å tenke på om det finnes en mulighet for å ha et "sfo" tilbud for en 4-5 ekstra barn i tillegg til mine egne. F. eks at foreldrene leverer dem hos meg og jeg går med dem til skolen, henter dem på ettermiddagen. Hjelper til med lekser, lager litt mat osv . Kan dette være gjennomførbart? Det blir jo lite faglig liksom, men tryggt! Setter pris på ev. tanker og forslag....!!)
Bustehue Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 Oi så spennende! Aner ikke om det er gjennomførbart, men det er jo absolutt et spennende prosjekt! Ville bare sende min støtte
Gjest Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Man kan drive privat SFO og så lenge man tilbyr leksehjelp så kreves det ikke noe pedagogisk innhold utover det. Hvordan man skal gå frem for å kunne drive privat SFO vet jeg ikke, men ta kontakt med kommunen og hør med dem
3småtroll♥ Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Aner ikke noe om dette, men må bare spørre Vinterflickan- så lenge man tilbyr leksehjelp??? Her får ikke barna lov til å gjøre lekser på sfo i det hele tatt (nettop pga for lite ressurser til leksehjelp på sfo) Vi har leksehjelpen på skolen med barnas faste lærere vi. Så kan vel ikke være noe krav til leksehjelp på sfo? Trodde ikke det var noe krav til pedagogisk opplegg egentlig i det hele tatt jeg. Selv om de fleste sfo dog har det da;)
Gjest Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Noen skoler har leksehjelp på skolen, mens mange legger dette til SFO. Så om skolen ikke har leksehjelp i skoletiden så skal SFO yte denne hjelpen. Var det jeg mente. "Stortinget har vedtatt endringer i opplæringsloven og privatskoleloven. Kommunene og private skoler får plikt til å tilby gratis leksehjelp til elever på 1.–4. årstrinn. Deltakelse på leksehjelpen skal være frivillig for eleven, men eleven skal ha rett til å delta." - Kunnskapsdep.
olla Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 veldig spennende!! jeg ville nok valgt det, bl a om barnet mitt var venner med barnet ditt, da ville det jo være supert!!
Vipsenmamma Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Her heter det Aktivitetsskolen,og ikke SFO. Det er fordi det nå er lagt inn under skolen, og ikke bare er oppbevaring. De har tilbud som leksehjelp to dager i uken, korsang, Allidrett, Ballidrett, gym, naturfag, samt spill som sjakk og andre brettspill, tegning, perling, lego, utelek, gitarspilling, jazzdans og enda fler ting jeg ikke kommer på nå. Så og si alle i 1. klasse er der. Så det hadde ikke vært aktuelt å sende henne hjem til noen hver dag etter skolen.
Gjest Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 Slenger meg på Sofo.. Jobber på Aktivitetsskolen og barna har flere aktiviteter å velge mellom. Hos oss må de melde seg på to aktiviteter i uka, mener jeg det er. Har aktiviteter som svømming, leksehjelp, foto, avis,ballspill, dans, sjakk, turgruppe osv. Men hvorfor skal folk velge å ha barna hos deg i stedenfor på sfo? Jeg bare lurer så genrellt sett asså...ikke no negativt med ideen din, selvom jeg tror det er vanselig å få igjennom.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 Derfor at ikke alle er like heldige å ha et så flott tilbud. Jeg vet mange her jeg bor som mye heller betaler 2.500 i mnd til en snill dame som er flink med og engasjert i barnen. Enn å skulle betale de samme pengene for å ha dem oppbevart på et s.k. sfo på et alt for litet areal, drevet av sure kjerringer. Det er flere stykker jeg vet om her som driver privat sfo:) Så jeg synes du skal gå for ideen din jeg:)
blomstre Skrevet 4. november 2010 #10 Skrevet 4. november 2010 Før sfo sin tid, så tok jo dagmammaer seg av slikt også... Så du kan vel bare registrere deg på samme måte som hvite dagmammaer? Må ev. sjekke opp dette med leksehjelp da... På vår skole har vi ikke noe godt sfo tilbud, så jeg hadde absolutt foretrukket å ha min 1. klassing hjemme hos en mer eller mindre bekjent fremfor å ha henne sammen med "bølingen" på sfo (der jenta mi tom fant det for godt å gå i fra uten at det ble oppdaget en gang). Overgangen fra trygg og god barnehage til stor og uoversikkelig sfo var gedigen!
Plutselig_gravid Skrevet 4. november 2010 #11 Skrevet 4. november 2010 For å si det sånn så hadde jeg definitivt utnyttet meg av et slikt tilbud og kunne til og med betalt mer enn jeg gjør på sfo. Sfoen på vår sønns skole er helt ut av kontroll så han får nå faktisk være alene hjemme en halvtimes til på morgenen og en time på ettermiddagen. Så nå er han bare ca 1 time på sfo hver dag. Han vil dette selv også. Han går i 2. klasse forresten og er nettopp fylt 7 år.
MsMoneyPenny Skrevet 4. november 2010 #12 Skrevet 4. november 2010 Et problem med SFO-ordningen slik den er i dag er jo at det legges for lite føringer til hvordan tilbudet skal være. Derfor er det store forskjeller på hvordan SFO er rundtomkring, store forskjeller innad i kommunene til og med. Alle elever i 1.-4.klasse har f.o.m. dette skoleåret krav på leksehjelp. Det skal egentlig være pedagogisk personale (lærere) som har leksehjelpa, men det er vel ikke alle skolene som "prioriterer" å bruke lærertimer på dette. Jeg syns du skal ta kontakt med kommunen og finne ut hvordan leksehjelpa gjennomføres på "din" skole, og spørre om mulighetene for å drive privat SFO i hjemmet.
lure Skrevet 4. november 2010 #13 Skrevet 4. november 2010 Husker mamma hadde 2 jenter før og etter skolen da jeg var liten. Må man søke for og være det da, går vel mere som dagmamma/barnevakt noen timer hver ettermiddag. Blir jo billigere for foreldrene også regner jeg med. Så hadde helt klart hvert et alternativ for oss. Ser bare det positive i det jeg, mindre gruppe,ikke på skolen,lett og finne på noe,en voksen og forholde seg til og kanskje får litt ekstra god kontakt med. Gjør som noen barnehager i Danmark, der kan foreldrene bestille dagens middag og ta med ferdig og varm hjem. Mindre stress og glade foreldre og barn. Barna kan jo være med og lage maten eller i butikken og handle feks. Lærer jo mye av det. Hadde det hvert et alternativ 2 ganger i uka tror jeg mange ville benyttet seg av det. Synes det høres ut som en god ide` jeg, lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå