Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Jeg vet om en gutt på 14 år(blir 15 i jan) som er alene i 14 dager, av og til 21 dager, dag og natt. Han kommer seg på skolen selv, lager middag selv, handler(av de 500 kr han får) selv. Det her har pågått i over ett år, altså, siden gutten var nettopp fyllt 13... Hva hadde dere gjort? meldt?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Høres ikke bra ut! Hvor er foreldrene??? Når jeg var 13 var jeg også alene hjemme i 14 dager, sammen med min søster på 18 vel og merke. I tilegg hadde foreldrene mine aliert seg både med naboer, tanter og onkler og foreldrene til en venninne som sov hos meg i disse to ukene. Vi ble godt passet på for å si det slik. Kan jo være foreldrene til denne gutten har ordnet seg på et vis de også, men synes det høres litt voldsomt ut.. 13-14 år er ingen alder der en skal klare seg helt alene over så lang tid. Synes du skal ringe barnevernet, så kan de ta saken derfra. Bedre å bry seg/blande seg en gang for mye, enn en gang for lite...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Hvis du er så syk i hodet at du vet dette uten å melde fra til barnevernet så burde du selv vært satt inn.. Men jeg tviler litt på historien, 500,- for å kjøpe mat i fjorten dager... jeg vet ikke.. høres utrolig ut for meg.. Men er det sant, så burde HI få seg en hode-sjekk..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 hørtes forferdelig ut.. 14 år og hjemme alene så lenge og mye det går ikke ann.. stakkar tenk og være så mye alene når du er så ung det kan ikke være bra.. nei ring barnevernet.. er jo en grunn til at folk ikke e myndig før man er 18.. og 500 kr til mat er jo ikke noe jo.. stakkar gutt.. foreldrene trenger og få en liten på mindelse av at de er voksene og har ansvar for ett barn og ikke bare kan dra son avgårde uten at han har tilsyn og nok mat..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 Jeg kjenner denne faren, han er alene med gutten, og faren har reise jobb. Jeg vet han får 500 kr, men faren har handlet inn stort sett bare pizza som ligger i frysen. Brød og melk må gutten handle selv. Han er en x av meg nemlig. Og nei, de har ikke ordna med noen ang sjekk av gutten. Han hadde ikke det da jeg var sammen med han, så da fikk jeg plutselig ansvaret....
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 hadde en veninne jeg som var mye alene fra hun var 13-16 år da foreldrene reiste og kosa seg alene borte flere uker i året.. hun bodde hos venner , var mye hos meg da hun var ensom og til tider redd for og være alene.. foreldrene hennes gjorde ikke noe med det ,hun har ikke noe godt forhold til dem i dag de hadde jo ingen oversikt over hva hun gikk igjenom og ikke fulgte henne opp son man skal.. så jeg ville sendt inn en bekymrings meldig og åpnet øynene til de foreldrene der..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 Du må ringe BV i denne saken. Det er IKKE greit å la en 14 åring være alene så lenge. Ja det går nok gjerne bra, men plutselig skjer det noe uforutsett, og da er gutten alt for ung til å klare situasjonen selv.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 Denne info gjorde bare meg enda mer sint på HI som ikke har meldt ifra !
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #10 Skrevet 3. november 2010 Men kan jeg ringe anonymt????? jeg vil ikke ut med at det er meg, for da får jeg enda mer helvete med den mannen. Har han krav på å vite hvem som har ringt????
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #11 Skrevet 3. november 2010 du kan jo melde anonymt, er jo litt betent når det er en x.... og når han er alene da må han jo heller forandre jobb for å klare og ta seg av barnet sitt.. så du bør melde fra, de følger uansett opp saken og hvis de er fornøyd da er jo det bra...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #12 Skrevet 3. november 2010 Har selv en gutt på 14 år, han får ikke være hjemme alene et døgn en gang. Er redd for brann, innbrudd, sykdom m.m. Hadde absolutt kontaktet barnevernet.
tante grusom master of law Skrevet 3. november 2010 #13 Skrevet 3. november 2010 Jeg bodde alene da jeg var 14 i opptil flere måneder i strek. Det gikk jo fint, men fullstendig omsorgssvikt fra mine foreldrers side. Jeg ville ringt barnevernet. Barn trenger voksen omsorg, og bør ikke bo så lenge alene.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #14 Skrevet 3. november 2010 Det der er barnevernssak, uten tvil.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #15 Skrevet 3. november 2010 Synes å huske jeg var hjemme alene da jeg var 14 år selv. (Hadde broren min som var 3 år eldre med meg da, og en bekymra bestemor som stakk innom litt mer enn det jeg likte;) Begynte å røyke og drikke rundt den tiden der, og hadde vel en fest som ødela litt i huset, så jeg hadde nok ikke gjort det selv med mine barn;)
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #16 Skrevet 3. november 2010 Herregud, kvinne !! Det er vel viktigere at gutten blir tatt vare på enn at det blir ubehagelig for deg..??.. Hjelpes!! Skam deg, for ikke å ha meldt fra for 1 år siden !!
Sweet Amber Skrevet 3. november 2010 #17 Skrevet 3. november 2010 Hæ? Nå overdriver dere, synes jeg. Min Pappa reiste mye i jobben da jeg var tenåring. Fra jeg var 13-14 var jeg aleine 1-2 uker hvertfall 3 ganger i året. Slektninger i nærheten var innom uanmeldt nå og da for å passe på at huset stod og at jeg ikke fant på noe tull. Det gikk helt fint. Likte godt å ha huset for meg selv en stund.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #18 Skrevet 3. november 2010 Det at de ikke ordnet noen annen sjekk er jo ikke så rart om DU tok deg av det. Synes ikke det er lurt å anta at du vet alt om hva som foregår hjemme hos andre.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #19 Skrevet 3. november 2010 fått med dere at 15åringer bor for seg selv i dag?! jeg var knapt 15ogethalt da jeg måtte flytte på hybel for å begynne på vidregående, å jeg lever da den dag i dag! klarte meg fint,å det gjorde de fleste andre venna mine også, både gutter og jenter på samme alder.!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #20 Skrevet 3. november 2010 Når jeg var 14 år var jeg alene i 14 dager når mamma og pappa var i syden (dette var i sommerferien og vi hadde skolefri). Ei venninne bodde hos meg den tiden. Vi hadde det såååååå moro! Mamma hadde lagt igjen penger mat + fyllt opp fryseren. Men det absolutt IKKE sammenlignes med det du skriver om. Trodde bare at det var en sånn situasjon det var snakk om før jeg leste nøyere....
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #21 Skrevet 3. november 2010 Hvorfor kan det ikke sammenlignes? Høres ganske likt ut for meg..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #22 Skrevet 3. november 2010 Da jeg var 15 flyttet jeg hjemmefra. Skulle tatt seg ut om noen ringte barnevernet av den grunn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå