Gå til innhold

Svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg jobber for tiden 100% vikariat, i tillegg en god del overtid.

(er sykepleier) Fikk i dag forespørsel om jeg ville søke på en 75% fast stilling, jeg ble jo glad, men samboer er i tvil. Han mener at da får jeg ikke uttelling for all overtid når permisjonen eventuelt starter.

Kanskje har dere litt kunnskap om dette? Får man kun uttbetalt for den faste stillingen, eller kan man få for overtid i tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel foreldrepenger du mener?

Svangerskapspenger får man i svangerskapet, når man av ulike grunner ikke kan jobbe, men heller ikke er syk og kan få sykepenger.

Foreldrepenger betales utifra faktisk inntekt, ikke inntekstprosent. Har man varierende inntekt beregnes et snitt.

Skrevet

Det stemmer at du ikke får med overtid når grunnlaget på foreldrepenger skal beregnes.

De som får mer overtid er de som har overtidsbetalt innbakt i lønnen sin, som f eks brannvesen, politi ol.

Skrevet

Nisand:

Joda, men det er vel først om man overskrider 100%, om jeg ikke tar helt feil.

Opp til det regner de snitt.

Trådstarter: Ring NAV og spør du.

Skrevet

Nei; da tar du feil:

Foreldrepenger regnes etter samme regler som ved egen sykdom, altså kap. 8 i folketrygdloven.

Overtid tas ikke med i beregningsgrunnlaget.

Det kommer veldig klart frem i § 8-29 tredje ledd:

"Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid."

Man kan altså ikke jobbe masse overtid i opptjeningstiden for å få et høyere grunnlag på foreldrepengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...