Gå til innhold

barnevernsbarn-hvorfor havner de i barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal skrive en oppgave i sosiologi og sosialantropologi, og jeg har valgt å fordype meg i barnevernsbarn.

hva tenker dere?

er det noe samfunnet kan gjøre, for å forhindre at så mange barn havner i barnevernet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min mening er det ikke negativt at barn havner i barnevernet. Problemet er at det er barn som lider og har behov for hjelp. Litt flåsete sakt er det enkelt å forhindre barn i å havne i barnevernet. Det er bare å slutte å bevilge penger, men forholdene blir ikke bedre av den grun.

Det vesentlige er vel å sørge for at flest mulig barn får en god oppvekst. For å oppnå det må man se på hele velferdstaten og oppbygingen av samfunnet vårt. Hva er det som gjør at noen barn trenger hjelp? Når du finner disse årsakene kan du fosøke å finne virkemidler som kn rdusere problemene.

Skrevet

Du har endel å lære om barnevernet! Hvertfall hvis du skal skrive oppgave om det med den vinklingen.. Det tror jeg nesten ikke jeg hadde turt. "Alle" vet at alt for få barn "havner i barnevernet", spesielt i kjølvannet av de to tragiske sakene fra vestfold som nylig har vært i media.

Tilbake til spørsmålet, jeg tror færre barn kunne havnet i barnevernet hvis færre udugelige mødre ble gravide. Bedre veiledning og tettere oppfølging fra heslestasjonen. Obligatoriske møter på helsestasjonene frem til hvertfall skolealder. Hvis du skal ha den vinklingen på en oppgave, hadde jeg helt klart valgt å fokusere på eldre barn/ungdommer som havner i barnevernet fordi de dropper ut av skolen, er småkriminelle, prøver seg frem med rus osvosv. Hadde ikke valgt små, uskyldige barn..

Skrevet

Tror ikke du skal skrive udugelige mødre i oppgaven din da :P

Det er jo flere grunner til å havne i kontakt med barnevernet, enten ved at foreldre ber om hjelp eller at barnet har slik oppførsel at uten hjelp kan det gå galt, at skolen med foreldrene tar saken videre etc. Jeg har venninner som var oppegående, hadde gode trygge foreldre men som kom i kontakt med barnevernet fordi de havnet med feil folk og rotet seg borti tull.

Foreldrekurs i konfliktløsning, støttekontaktordninger, tettere oppfølging av helsestasjon/helsesøster, bredere aktivitetsmuligheter, lavere avgifter for sport.

Samtidig som det er viktig å forhindre at barn havner der er det mange barn som må gjennom det systemet for å kunne få det bedre.

Skrevet

Mente ikke at det bare er udugelige møre/foreldre som får hjelp av barnevernet. Barnevernet gjør en flott jobb i mange saker, og er primært en hjelpeinstans, ikke en maktinstans. De har jo langt fler hjelpetiltak en omsorgsovertagelser. Og det er på ingen måte skam og motta hjelp av barnevernet, skjønner at det jeg skrev kan gi en uheldig vinkling.

Ble bare litt satt ut av problemstillingen HI tenkte å bruke, da jeg mener at det er alt for få saker som blir meldt til barnevernet, og at det alltid er bedre med en mld for mye en en for lite! Og jeg synes det er flott at vi har barnevernet med fagfolk, og at ikke hele "samfunnet" skal blande seg i sånne saker, kunne fort blitt mye rot..

Kunne forøvrig vært veldig interessant å lese den oppgaven, men det er en annen sak... :)

(Forresten, ved riktig henvisning kan man forhindre at flere en nødvendig havner i barnevernet. Mange saker som havner på barnevernets bord burde heller vært henvist til Bupa feks)

Skrevet

Nå er jeg ikke sikker på hva du vil ha men vi fikk hjelp av barnevernet da eldste var 5år og trengte å gå i barnehage , vi hadde ikke råd spurte barnevernet om de kunne hjelpe oss med en 40% plass ,fikk som svar at de kunne betale full ,ble etter samtaler en 80% plass.

Skrevet

Sosiale forskjeller og klasseskille

Oppvekstmiljø

Helseproblemer

For sein innblanding av hjelpetjenestene, og for lite hjelp av øvrig hjelpetjenste som skole, ppt, helsevesen osv. fører til at barna har større skader og trenger mer hjelp over lengre tid. Når de så ikke får den hjelp de trenger, men ofte møtes av voksne med veldig tydelig autoritet som de har behov for å demonstrere i b-vernet da er det gjordt...

-Og det er slett ikke alltid dette er foreldrene sin feil, de fleste foreldre gjør så godt de kan for sine barn med de ressursene de har tilgjengelig og med den kunskapen de har.

Mange foreldre har kjempet om hjelp og utredninger for sine barn i mangen år før barna blir kategorisert som umulige med adferdsvansker. Jeg har vanskelig for å tro at alle disse adferdsvanskene ikke skyldes underliggende årsaker som f.eks psyk sykdom eller til og med fysisk sykdom som ikke er oppdaget eller behandlet i tide.

..vel det var min mening.

Min bakgrunn er som tidligere innenfor b-vernet. (altså som barn)

Jeg har selv store psyk skader etter min tid i b.vernet som påvirker min livskvalitet. Depresjoner, angst osv. Før jeg kom i b-vernets klør hadde jeg bare det problemet at jeg ikke skjønte noenting på skolen og ble mobbet. Har nå blitt diagnostisert med ADHD og dysleksi...

Å bare for å si det, jeg mener barnevernet er en flott instans når det fungerer, men man skal være ganske oppegående som forelder for å få det til...

Og ja, jeg har selv barnevernet involvert i mine barns liv, det er helt frivillig og forde jeg er svært sliten, ser mine begrensninger og ønsker mine barn det beste. Og som mor med ADHD med barn som mest sansynlig også har ADHD da kan værdagen bli ganske travel.

Lykke til med oppgaven! Håper du får belyst noen sider som trenger å bli tatt tak i!

Skrevet

at de instansene som ser barnet hver dag/jevnlig melder fra om mulig omsorgssvikt til barnevernet og informerer folk om de muligheter barnevernet har til å hjelpe.

at barnevernet bruker mst-metodikk osv slik at det ikke blir behov for institusjon.

Også må vi bare innse at enkelte ikke er skikket til foreldrerollen.

Skrevet

også jeg mener at din holdning til å "havne i barnevernet" er helt feil.

Man havner ikke i barnevernet, men enkelte (noen helt få) må barnevernet ta over omsorgen for.

Brorparten av arbeidet til barnevernet er av forebyggende/støttende art og brorparten av henvendelsene kommer faktisk fra foreldrenes side.

Skrevet

En langt mer relevant problemstilling ville vel vært hvordan man kan forhindre at barnevernet må foreta omsorgsovertakelser. Da vil svaret være diverse forebyggende tiltak eller frivillige hjelpetiltak i hjemmet (i regi av barneverntjenesten), å bruke familiens nettverk til avlastning, gi foreldrene bedre redskaper ift grensesetting, lære foreldrene å se barnets behov, gi ros og bygge opp under ferdigheter hos både barn og foreldre i stedet for å forsterke allerede negative samspillsmønstre.

Hvis samfunnet ikke skulle trengt barnevern, tenker jeg at man ønsker seg en utopi. Samtidig hadde det kanskje vært mindre behov for barnevernet dersom familier som sliter i større grad var åpne for å involvere slekt og naboer. En mor som ikke klarer å ivareta barnet sitt, vil i et slikt samfunn kunne få hjelp av sin søster eller andre i den utvidete familien dersom man i mindre grad var forventet å skulle takle alle utfordringer innenfor husets fire vegger selv.

Skrevet

Alle de tingene du nevner for å forhindre omsorgsovertagelse, er jo det barneverntjenesten faktisk gjør før en omsorgsovertagelse? Skal jo alltid starte på laveste nivå, minste inngripen.. Med mindre ungen kaver tundt i heroinsprøyter, hvor man henter barnet med akuttvedtak.

Forøvrig veldig enig i å bruke familien mer. Men bare dersom mor/far skjønner at det er for det beste. Nok av tilfeller hvor mormor overtar ansvar og mor som feks er rusmisbruker ikke klarer å holde seg unna, men kommer rekende i tide og utide og skaper problemer for både mormor og barn. Men mange tilfeller hvor det fungerer også, og det er jo flott.

Skrevet

Æh ja, det er det de gjør før omsorgsovertakelse og det var jo akkurat det jeg mente å skrive noe om. Skrev jeg ikke at det ville være relevant med en oppgave som fokuserer på hva barneverntjenesten gjør for å forhindre omsorgsovertakelse?

Skrevet

Hehehe.. Tenkte litt feil. Trodde du kom med forslag til hvordan omsorgsovertagelser kunne unngås, ikke at det var en oppgave om saksgangen før en eventuell omsorgsovertagelse.. Min feil!

Skrevet

Obligatorisk foreldreveiledning i svangerskap og videre kursing/oppfølging etter fødsel.

Tenk på alt som krever kompetanse i dagens samfunn og at det å bli foreldre ikke stiller noen krav til dette.

Skrevet

Barn "havner i barnevernet" fordi noen - det være seg privatpersoner, offentlige instanser eller familien selv - sender en bekymringsmelding til barneverntjenesten. Jeg kan ikke se at det er noe man skal ønske å forhindre, men om man vil gjøre det er det jo sikkert en god ide å aktivt gå inn for å spre ryktet om slemme, inkompetente barnevernmennesker som stjeler barn.

...og så tror jeg kanskje det du egentlig lurer på er hvordan man kan forhindre at så mange barn utsettes for omsorgssvikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...