Gå til innhold

Flaskebarn?? trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært nødt til nå å gå over på flaske og mme. Men foreløpig kan jeg amme henne på natten, men regner med jeg må gi opp det også etter hvert.

Hvordan gjør dere på natta med flaskene? Vet at noen lager klar alle flaskene i kjøleskapet og så varmer dem i micro. Kan en gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har flaskene klare i kjøleskapet med kun kokt vann. Varmer i mikroen og tar pulver i etterpå.

Skrevet

Man skal ikke blande mme klar på forhånd (ikke nan hvertfall), etter tilberedning kan det stå maks 2 timer.

Det står og at man ikke skal varme opp igjen kald mme..

Det vi gjør er å måle opp mme-pulveret i en dispenser (fra Avent, fåes på mange dagligvarebutikker og barnas hus bla.), der er det plass til 3 måltider. Så koker vi opp vann som vi har i en egen kanne, heller litt vann i hver flaske som står klare til måltidene.

Så når mini våkner, tar jeg en av flaskene med litt vann i, heller oppi vann fra kannen til det er nok (nan skal blandes i ca 50-70grader -har vært en del diskusjoner på dette, men mange opplever at pulveret løser seg bedre i litt varmere vann) da er vannet ikke kokvarmt, men varmt nok, så heller jeg i pulveret, rister og evt. kjøler ned til passe temperatur i vasken på badet/har kaldt vann i en plastboks og avkjøler i vannbad...

Tar bare noen minutter!

-Det samme gjør vi når vi er ute; har med flasker med litt kokt vann i stelleveska og en termos med varmt kokt vann + dispenseren!

:)

Skrevet

kan jo legge til at vi ikke har soverom og kjøkken i samme etg, så på denne måten slipper vi gå så langt;) -Har det stående rett utenfor soveromet!

Skrevet

En kan gjøre klar vannet, varme det i mikro, og tilsette pulver! Lurt å ha pulver ferdig oppmålt, jeg bruker å ha det på sånne urinprøveglass (sånne små plastglass man får kjøpt på apoteket). Veldig lettvint!

Eller man kan fylle flaskene litt mer enn halvfulle med kaldt vann, og ha varmt vann på en termos, og ferdig oppmålt pulver. Da kan man greit blande på soverommet også.

Hvis du f.eks. skal lage mme av 200ml vann, så tar jeg 110ml kaldt vann i flaska, og fyller opp til 200 ml med varmt vann (da blir det sånn ca. 40 grader), så bare tømmer jeg oppi pulveret, rister og vips så er det ferdig! Går veldig fort.

Gjør det sånn når jeg er ute på cafe eller reiser. Men vannet på termosen blir jo gradvis kaldere om det står i mange timer, så da har jeg litt mindre kaldt vann og litt mer fra termosen. Finner fort ut av det når man har blandet ei stund:) Om natta står jeg opp og varmer vannet i mikro jeg, blir uansett litt våken, så synes det er greit å blande på kjøkkenet.

Fram til han var tre måneder brukte jeg kokt avkjølt vann i flaskene, nå tar jeg vann rett fra springen. Men selvfølgelig bare kaldt vann fra springen, det varme må være kokt.

Skrevet

Hvor gammel er hun? Hvis dere ikke trenger koke vannet lenger er dere heldige. Trenger dere koke vannet anbefaler jeg å oppbevare kokt vann i kjøleskapet til mme-flaskene.

Min mme-hverdag ble så enkel etter at jeg kjøpte meg en vannkoker som varmer opp vannet til 40,60,80 og 100 grader avhengig av hva jeg velger. Nan skal blandes ut i 40 og innen jeg er ferdig med å blande og riste og alt mulig er den fin drikketempratur. Går på et blunk. Nå spiser hun ikke lenger på natta, men da hadde jeg ferdig oppmålt pulvermengde i boksene fra Avent.

Også ypperlig for grøt som skal blandes i 40-60 graders vann.

Mme som kan oppbevares er kun type som er laget for å blandes over 70 grader, og selv der ville jeg nok ikke gjort det. Sånn føre var...

Skrevet

Jeg hadde alltid en kurv med inn på soverommet som inneholdt.

Flaske ® termos med varmt vann og flaske med kaldt vann, ferdig oppmålt pulver.

Blandet så kaldt og varmt vann til riktig temp, hadde i pulver og ristet.

Fiks ferdig fersk melk på 30 sekunder uten å forlate soverommet.

Men du må vite hvor mye kaldt og hvor mye varmt vann… Dessverre husker jeg ikke lenger.

Skrevet

Vi kjøpte ferdige kartonger fra småfolk, semper eller nan og serverte dem romtempererte. Hadde bare en flaske+kartong ved siden senga. Dyrt, men det enkleste. Halv pris i Sverige på disse kartongene.

Skrevet

Melkepulveret hadde vi i melkepulverdispenser fra Avent og/eller Tupperware :)

Skrevet

vi hrkjøken i 1. etg og soverom i 2. etg, så vi har kokt vann (passe temperert) på termos, mme pulver i boks og rene flasker stående på badet i 2.etg...

Når snuppa våkner går jeg bare inn på badet og blander...Ferdig på 1-2-3.

Dette var den enkleste løsningen for oss.

Skrevet

På sykehuset (tønsberg) så lagde de erstattning for et døgn av gangen. så lenge de sier at det er greit så må det jo være det. jeg blanner 5 flasker hver kveld og setter de i kjøleskapet. selv om jeg må gå opp en etasje for å hente en flaske og varme den i mikron på natta så synes jeg det fungerer helt fint. har gjort dette i 4 måneder uten problem nå

Skrevet

Vet at noen sykehus ikke følger retningslinjene, men det skal de jo! De blander sikkert på over 70 grader iallefall da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...