Gå til innhold

Seteleie - KS vs vanlig fødsel?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Prøver å se på fordeler/ulemper ved fødsel i seteleie, og hvilken metode som lønner seg. Er det noen som har erfaringer iforhold til dette?

Begge fødemåter har jo sine fordeler og ulemper, men ser for meg at komplikasjonene kan lettere bli alvorlig under vanlig fødsel, ved at f.eks hodet sitter fast. Jeg vet at de tar røntgen av bekkenet, men det er jo likevel ingen garanti for at alt passer, og hastesnitt er jeg egentilg ganske redd for kjenner jeg.

Har fortsatt ganske god tid på meg, men vil sette meg skikkelig inn i hva de forskjellige mulighetene går ut på, og hva risikoene er.

Hva endte dere opp med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo krav på en skikkelig samtale på sykehuset ditt, det er ikke sikkert du får noen alternativer heller.. Jeg fødte min andre sønni sete, og det var i kristiansand. Her får man ikke noe mer keisersnitt ved sete enn ved vanlig fødsel (om de vet det er plass, og de måler de jo selvsagt)..Mens ved noen sykehus tar de ikk ei mot setefødsler..

Men må jo si att jeg hadde en bedre fødsel i sete enn ved hode.. hadde ett fantastisk team rundt meg og følte meg som ei prinsesse.. Gikk smørefritt, og kom ut av det hele uten en rift og på ett par timer.. Gikk supert med mini også;)

er du langt på vei:)

Skrevet

huff, det gik litt fort..:)

Skrevet

Godt å høre at det går bra uten KS også. Kjempebra at du fikk en god opplevelse med setefødsel! :)

Jeg er 31+0 i dag, så det er enda et par uker til jeg skal inn til vektestimering og for å sjekke leie. De virker veldig ålreite på sykehuset, så regner med vi blir enige. Det eneste jeg merker som jeg er virkelig engstelig for ved setefødsel er at hodet skal bli sittende fast på slutten. De klarer jo ikke alltid å estimere rett på størrelse og vekt, så helt sikker på at det går blir man vel aldri?

Og så er det selvsagt det de sier om at det er mye mer smertefullt å føde i seteleie. Og jeg er litt pysete fra før av ;)

Men spørsmålet om KS skulle vi ta opp på neste kontroll, så foreløpig prøver jeg bare å undersøke hva som er fordelene og ulempene med det, og hvordan andre har opplevd fødsel eller KS ved seteleie :)

Skrevet

Jeg har født barn både i hode- og seteleie.

Syns seteleie var best for min del.

Men, har du rent seteleie eller sete/fot?

Skrevet

De måler ikke bare bebien din, de måler bekkenet ditt å sjekker att det er stort nok:) Sånn smertemessig så er det vondt uansett, for min del så var det mer smertefullt ved vanlig fødsel, fordi hode lå å pressa så lenge i åpningen, de slipper man liksom litt med seteleie og rier er rier,.. Men uansett få en skikkelig prat med fødsels legen din, så er jeg sikker på att ansett hva du velger så går det kjempebra!:)

Skrevet

Det vet jeg ikke sikkert, det blir vel sjekket mer nøyaktig på neste kontroll. Men sist jeg var på sykehuset fikk jeg beskjed om at han lå "med rompa godt plantet nedi bekkenet", så regner med det er rent seteleie enn så lenge.

Skrevet

Takk for oppmuntring, suss@ med to gutter! :)

Tror nok absolutt det går bra, men jeg var ikke forberedt på å ta stilling til mulig KS før siste kontroll, så jeg hadde lyst til å forhøre meg litt om andres erfaringer før en evt samtale :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...