Gå til innhold

Strl. På klær til nyfødt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt av så mange at jeg ikke burde kjøpe noe særlig med klær i strl. 50. Så jeg har ikke stort av det. Mye mer i 62, å litt i 56.

Men, så hører jeg også nå at babyen kommer til og drukne i strl 56 når den et nyfødt, å hele den første mnd.! Hjelp. Da må jeg ut å handle!

Hva har dere hatt mest av, og hva har passet best? Og hvor stor var babyen da den var født? Vet det går an og handle etter babyen er født også. Men er redd for at bekkenløsningen min ikke vil gi seg med en gang etter fødsel, å da tviler jeg på at det blir store handlerundene.

Håper på mest mulig svar, så jeg kan se litt hvem som har brukt mest av hva.. :) babyen min er forresten "spådd" og veie ca. 3,7kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville anbefalt deg å ikke kjøpe noe særlig i str 50 men heller satse på 56. Sønnen min var 53 cm lang som nyfødt (er mest lengden på babyen som har noe å si på kles str) og veide 4010 gr. Han har ALDRI passet i str 50. Heldigvis for meg hørste jeg på min mor og kjøpe ikke noe i den str, bare 2 bodyer om jeg husker riktig :).

Skrevet

Det er vanskelig å vite, men om klærne er litt for store så er ikke det noen krise altså. Jeg fikk stort barn forrige gang så jeg hadde kun litt i str 56 og mest i str 62+ denne gangen. Fikk DEN bittelille jenta som hadde skikkelig god plass i str 50:) kjøpte ikke masse tøy i str 50 av den grunn, bare brettet opp ermene op det vi allerede hadde. De vokser så utrolig fort i starten uansett så det er ikke lange stunda det går får de for store klærne sitter som støpt, og så blir for små likevel:)

Siden det er første så har du sikkert familie som er interessert? De pleier jo å like å handle babytøy disse besteforeldrene:)

Jeg hadde forresten også BL i begge mine svangerskap. Ei uke etter fødselene var jeg tilnærmet bra igjen, så ikke bekymre deg om å bli plaget av den. Det er fullt mulig å bli kvitt den fort:)

Skrevet

Sønnen min ble foresten "spådd" til å skulle bli 3700 - 4100 gr på 3D ultralyd i uke 27. Det er ikke værre enn at du eller mannen din (eventuellt noen andre) kan løpe å kjøpe litt i 50 dersom babyen bader i str 56 som du sier :).

Skrevet

Okei. Men da kjøper jeg kanskje litt til i 56. Så får det gå som det går:)bedre at det er litt for stort enn altfor lite:)

takk for svar!:)

HI

Skrevet

Hihi... Må bare fortelle om min herlige svigermor...

Da jeg skulle ha min førstefødte var jeg SVÆR.. Symfysemål langt utenfor alle grafer, og flere vekstestimeringer spådde også en baby på over 4 kg. I tillegg er både jeg og barnfar lange. Så likson ingen tvil om at babyen skulle bli stor. Men svigermor sendte med meg et nydelig lite hentesett i str. 50 da jeg dro på føden. Det var dessuten vasket, så bytting var bare å glemme... ;)

Jeg fødte en liten kjempe på 5020 g, og 56 cm... Han hoppa glatt in istr. 62 fra fødselen av, for å si det sånn... ;)

Så bedre med litt store klær som kan brettes opp ja...

Lykke til med baby! :)

Skrevet

Hoho! Å jeg som skrev over her trudde at jeg fikk en stor gutt. Det er godt de ble godt forsynt under gaviditeten.

Skrevet

Var du og faren til barnet store ved fødsel? Slikt går til ei viss grad i arv.

Våre ungar var store ved fødselen, 4440 og 4540 g, begge 54 cm. Ingen av dei kunne på noko tidspunkt bruke str 50. Fekk nokre plagg i str 50, kjøpte berre 56 sjølv. Eg var 3880/54 då eg vart fødd, faren var 4500/55, så vi hadde ein viss idé om at ungane ikkje ville bli 3000/47.

Om babyen blir 3700 g og 50 cm vil nok str 50 passe bra dei første vekene. Men det er heller ikkje farleg om tøyet er littegranne stort. Kan fint brette opp på ermene til å begynne med. Eg ville nok kjøpt 56, og så kanskje ein body og ei sparkebukse i str 50, dersom du og faren var små/normale ved fødsel. Butikkane fins etter fødsel og, det er bedre å kjøpe meir i str 50 etterpå om du treng det, enn å sitte med eit lass tøy som aldri kan brukast.

Skrevet

Jeg ville absolutt hatt NOE i str 50, med mindre du regner med å få en kladas i 5-kilosklassen.

Min gutt var 3540g og 52cm (dvs gjennomsnittlig tung, men lang), og han brukte str 50 i flere uker. Han svømte i 56, 62 var ikke til å tenke på engang. Synes det er litt stusselig med klær som er ALTFOR store til nyfødte babyer...

Skrevet

Minstejenta brukte 56 da hun var ett år, så jeg skal vel ikke uttale meg :-P

Skrevet

Jeg fikk samme tips som deg, og hadde derfor veldig lite i str 50 og 56 .. Men så fødte jeg 5 uker før termin, og måtte få mamma til å kjøpe str 44.

Skrevet

Det spørs jo på når du føder osv det da.

Vi brukte 44 i 3 mnd og 50 i tre mnd.....

Det er faktisk et umulig spørsmål å svare riktig på som gir deg gode råd.

Det som imidlertid er ganske sikkert, er at du får en del klær i presang også.

Jeg hadde handlet inn f.eks. 3-4 stk body (typen omslag) og 3-4 stykk bukser i str. 50 og så noe å ha utenpå (kan da sikkert være i 56. Samt et par luer.

Så får du noen til å handle for deg om du ikke klarer det selv senere.

Skrevet

Jeg forventet en lang baby, og hadde en fin dress i str 56 i fødebagen. Like før termin kom jeg litt i stuss, og kjøpte likevel et sett på KappAhl i str 50. Det viste seg å være settet i str 50 som babyen brukte hjem fra sykehuset og i noen uker etterpå. Anbefaler også å ha med bodyer i flere størrelser.

Skrevet

Jeg handlet svært lite før babyen ble født. Hadde to bodyer i 50, en i 56 og endel arveklær i ulike størrelser.

Og så handlet jeg etter at baby var født

Skrevet

str 50 var altfor stort for gutten min da han var nyfødt, så om jeg bare hadde kjøpt klær i str 56 så tror jeg nesten ikke at han kunne brukt det. Ville derfor om jeg var deg kjøpt inn noe i str 50 også. Min gutt var rett under 3000g og 47 cm lang.

Skrevet

Nummer 1 og 2 brukte både 50 og 56 leeenge.

Nummer 3 derimot hoppet nesten rett i 68, han vokste bare jeg tenkte på mat.

Så det er vanskelig.

Ev. kan du kjøpe noe av basisen fra H&M, og vente med å vaske det. Da kan du bytte hvis du får en som min nummer 3.

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt noe særlig i str 50. Jeg fikk ei lita jente på 49 cm og 3,1 kilo, men hadde bare en body og sparkebukse i str 50. Disse klærne kunne hun bruke i fire uker ca, men hun gikk ned i vekt og la ikke noe særlig på seg før etter tre uker. Det er ikke noe problem å bruke 56, som andre her skriver er det bare til å brette opp armer og ben. Og min erfaring er at det er bedre at klærne er litt romslige, ikke kjekt å ta på "trange" klær når de er så små.. Jenta mi brukte forøvrig str 56 til hun var to måneder, bodyer og pysjamaser i 62 til hun var 3 mnd, de andre klærene i 62 bruker hun fortsatt og er nå fire måneder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...