Verdens stolteste mamma 81 Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 jeg fikk i kveld servert en suppe som viser seg å inneholde chorizopølse som i bittesmå kvernede biter. Den har ikke vært frossen i forkant, men vært kokt over kokepunktet i flere minutter. Nå er jeg bekyrmet for dette med toxmo og listeria. Bør jeg være det? Kan jeg ta en blodprøve hos legen evnt. som kan påvise disse bakteriene å få antibiotika hvis en tester positivt? Eller skal jeg rett og slett ikke tenke noe mer på det?
Babyønske �� Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Hvis den har vært både frosset og varmebehandlet hadde jeg ikke bekymret meg noe over det. Toksoplasmose dør ved frysing, listeria ved oppvarming over 65 grader. Smitte skjer heldigvis svært sjeldent. Så tror ganske sikkert at du kan ta det helt med ro.
Babyønske �� Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Ser nå at du skriver IKKE frosset. Men uansett, jeg tror fortsatt at du ikke har grunn til å bekymre deg
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Toksoplasma gondii dør ved oppvarming (67 ºC) og frysing (-20 ºC) Listeria dør også ved oppvarming. Så hvis maten er kokt er det ingenting å bekymre seg for! Spiser selv chorizo, pepperoni o.l. på pizza som gjennomstekes. Finnes ikke farlig da
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Her kan du lese om toksoplasma: http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201964 De har også en side om Listeria, men dt står ikke spesifikt hvilken temperatur den dør ved. Men er det kokt, så er det dødt!
Verdens stolteste mamma 81 Skrevet 3. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2010 Tusen takk for beroligende svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå