Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 leste akkurat artikkelen om de syv værste gravidesyndene.. Og jeg må bare innrømme.. Jeg er helt vill etter brie.! prøver så godt jeg kan å styre unna, men innimellom bare MÅ jeg ha en brødskive med brie.. Er jo helt himmelsk godt! Flere syndere der ute..?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Den nytelsen får vel en bismak dersom det fører til at barnet ditt dør i magen. For det kan skje, i verste fall. Fælt, men sant.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Skyller ned med ettpar glass vin også kanskje? En ting er ting som er dumt uansett (røyking feks) er jo en ting, men ting som er direkte farlig i svangerskapet vitner bare om svært dårlig dømmekraft.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Ja, jeg drakk alkohol !! Dette var før jeg fant ut at jeg var gravid. Spiste også salami selv om jeg visste at det var farlig. Måtte også bruke 1 uke på å klare å slutte med snus. Huff.. Er glad jeg har et helt friskt barn og glad for at jeg har kroppen min for meg selv nå.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Hysteri. Du er vel en av dem som går inn i 18 år lang avholdsperiode for å "kunne kjøre barnet på akutten om noe skjer!"
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #7 Skrevet 2. november 2010 Hvem pokker sier at salami og brie er "farlig" ?? hvor har dere den hysteriske infoen fra??? Ja, listeriabakterien kan gi abort og/eller fosterskader. Men matvaresikkerheten i Norge er så god at det er 5 til 10 år mellom hver gang den oppdages i matvarer i Norge. Det kvalifiserer IKKE til å kalle det farlig eller sammenligne med alkohol.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Vel er listeria svært sjeldent i Norge, men det forekommer. Er ikke mer enn 2-3 år siden en kvinne mistet tvillingene sine på grunn av listeria i norsk ost, som da hadde vært på "ok-lista" for gravide. Etter det kom den på "nei-lista". Helt idiotisk å ta den sjansen, selv om det er liten sjanse for at noe skal skje. Skjer det, kan konsekvensene bli fatale.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #9 Skrevet 2. november 2010 Var helt panisk første gang jeg var gravid, null toleranse for ALT! Denne gangen har jeg tatt det litt mer easy, spiser en skive røkelaks hvis det er det jeg vil ha, eller tar meg en skive brie.. Og har så absolutt tenkt til å smake på mormors hjemmelagede tomatsild til jul! Noe jeg ikke turte sist.. fikk beskjed av jm på sykehuset att mengder ikke er bra, men litt sjelden skader.. Fortsatt overbevist om att jeg kommer til å bli en bra mor denne gangen og.. HI
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #10 Skrevet 2. november 2010 Huskerhun som mistet tvillingene i magen, var ca 7 mnd på vei selv.. Men som legen min sa, var spesielle omstendigheter rundt hele svangerskapet, tilstanden til tvillingene/den gravide att mest sannsynlig ville ett friskt barn klart seg bra..
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 Hva gjør egentlig alle av dere damer som holder dere sklavisk til alle gjør/ikke gjør anbefalinger og får et funksjonshemmet barn likevel? Må være temmelig surt når dere var så flinke. HI, drit i hva mange av dem hysteriske førstegangsgravide sier. Listeria er nokså sjeldent. Sjansen å bli drept i trafikken er mye større, men du kjører jo til jobb hver morgen likevel.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 Det er noe som heter matportalen.no Det er opplysningssiden til Mattilsynet i Norge. Der er det en egen side over kostholdsråd til gravide. Der står det svart på hvitt at gravide anbefales å ikke spise bla spekemat, og halvmodne oster, som Brie Camembert o.l. Er det hysterisk info? Vet de ikke hva de driver med de som opplyser om dette? Det skjer så absolutt oftere enn 5-10 år at listeria forekommer i norsk mat. Vi stoler blindt på matvaresikkerheten i Norge, det er naivt. Senest i fjor blebla et større parti kokt skinke trukket fra markedet fordi det ble funnet listeria i det, produktet var allerede for salg i butikkene. Og kokt kjøtt skal være tryggere enn rått. Og mye kommer sikkert ikke på markedet fordi det blir oppdaget i tide(heldigvis) Samme med tilfellet der en gravid mistet tvillinger etter å ha spist Brie(som inneholdt listeria). Osten var laget på pasteurisert melk, som da skal være trygt, men allikevel skjedde det som ikke burde skje. Og e-coli skandalen(e), er de allerede glemt? MEN det er jo bare anbefalinger, ikkre påbud, enhver gjør jo som man vil. Men da bør man være klar over risikoen og være beredt på å takle det verste om det man spiser inneholder noe det ikke bør.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 haha, må ikke skrive det her inne. Hvis du ikke følger ALLE kostholdråd hver eneste dag og legger absolutt hele livet på vent fra du begynner å prøve til ungen er 18 er du helt forferdelig dårlig mor:) Å spise brie er det samme som å slå ungen din:) Hahaha, snakk om nyanser...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 Alkoholog rusmidler holder jeg meg selvsagt unna og det burde alle gravide da jeg mener det er barnemishandling, ellers er jeg vel midt på treet "hysterisk" vil gjenre gjøre alt riktig. Jeg er redd for at vis det er noe galt med mitt barn er det min feil, og vil da vite jeg ikke kunne gjort noe anderledes. Men hadde jentekveld på fredag med oster, blåmuggost holdt jeg meg unna fordi det er en av de eneste matvarene som har vært NEI for gravide i 20 år så det er NO NO for min del. Ringte legen min og spurte ang brie hadde savnet det så innmari. Hun sykepleieren der sa det var helt ok med litt brie, så lenge den er norsk. Og da unnet jeg med det. Sushi spiser jeg også bortsett fra tunfisk og sjeldne fisker: Hai +++ Og det er ikke farlig i det hele tatt vistnok. Alle må gjøre det de selv føler for, men jeg holder meg unna verstingene for jeg ikke har noe problemre med å avstå fra det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå