Gå til innhold

nok et NAVspørsmål, hjeeelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal prøve å forklare.. jeg har gått skole og ble ferdig utdannet nå våren 2010. jeg jobbet noen få vakter på to forskjellige arbeidsplasser, tok deretter sommerferie i 1 mnd. jeg begynte å ta vakter ved en p.u-bolig i august/september, men fant ut at jeg var gravid og måtte dermed slutte pga at det var en del utagering og gravide ikke kan jobbe der.. begynte for 14 dager siden i en annen jobb.

så til poenget:) har jeg krav på fødselspermisjon om jeg f.eks klarer å jobbe frem til ca januar/februar? ( det er en fysisk krevende jobb så blir tungt å være gravid der)

jeg har forventet termin 1.juni...

håperhåperhåperhåper noen kan hjelpe meg og vet noe om dette!

p.s: jeg jobber va 3-4 vakter i løpet av en uke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ha jobbet i 6 av de siste 10 mndne før permisjon. Om du er i en jobb som blir for stor risiko skal du enten få arbeidet tilrettelagt eller du kan ha krav på svangerskapspenger. Det er for friske gravide som ikke kan gå på jobb pga risikofylt arbeid.

Både svangerskapspenger og sykepenger regnes med som opptjening av rett til foreldrepenger.

Det er viktig at du enten er : i arbeid, sykemeldt, får svangerskapspenger eller har meldt deg arbeidsledig og har krav på dagpenger

Da dette gir opptjeningsrett.

(dagpengegrunnlag har egne regler som du ev, må sette deg inni)

Skrevet

takk for svar:)

så da gjelder det for meg å jobbe det jeg kan frem til det sier "stopp" og deretter blir det jeg har (ca) i lønn grunnlaget for evt svangerskapspenger eller sykelønn. jeg tror jeg kommer meg inn under den om å ha jobbet 6 av 10 mnd om sykepenger/svangetrskapspenger også regnes som grunnlag for fødselspenger..

tror jeg forstod, tusen takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...