Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Til dere som har erfaring: Hvor lang tid tok det før Cipralex virket? Virker billigutgaven av Cipralex (Escitalopram Ratiopharm) på samme måte?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 hei Cipralex virket på meg etter et par uker - slik legen sa. Vet ikke hvordan billiutgaven er. Du vet du får Cipralex dekket av folketrygden når du har betalt egenandelen? Lykke til på veien mot bedre tider
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Hei Cipralex virket etter et par uker - slik legen sa. Jeg har ingen erfaring med billimerket, men jeg håper du vet at du får dekket Cipralex etter at du har betalt egenandelen din?! Lykke til på vei mot bedre tider
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Hva mener du med at jeg får Cipralex dekket av folketrygden når jeg har betalt egenandelen, er det ikke sånn at det blir veldig dyrt å kjøpe Cipralex når apoteket tilbyr billigutgaven og sier at det fungerer likt? Jeg er helt grønn her, og synes det er vanskelig å vite hva man har krav på i slike tilfeller. Vil jo helst prøve det som legen har skrevet ut resept på, men om de virker på samme måten, kan jeg jo ikke takke nei til billigpreparatet uten å ha prøvd det først? "Alle" sier at det blir det samme hvilket preparat man får, men jeg mener å ha hørt at det for enkelte ikke stemmer.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Hva mener du med at jeg får Cipralex dekket av folketrygden når jeg har betalt egenandelen, er det ikke sånn at det blir veldig dyrt å kjøpe Cipralex når apoteket tilbyr billigutgaven og sier at det fungerer likt? Jeg er helt grønn her, og synes det er vanskelig å vite hva man har krav på i slike tilfeller. Vil jo helst prøve det som legen har skrevet ut resept på, men om de virker på samme måten, kan jeg jo ikke takke nei til billigpreparatet uten å ha prøvd det først? "Alle" sier at det blir det samme hvilket preparat man får, men jeg mener å ha hørt at det for enkelte ikke stemmer.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Hei! Ciralex virket etter ca 1 uke, Escitalopram virker like godt. De to inneholder samme virkemiddel i samme dose, så det er bare navnet som er forskjellen.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #7 Skrevet 2. november 2010 Synonympreparater skal virke på samme måte, de har kun ulikt navn, og ulike hjelpestoffer. VIrkestoffet er det samme. Jeg har ikke selg brukt det, men de jeg kjenner har hatt virking etter ett par uker, give or take. Man merker jo gjerne en gradvis bedring på flere områder, så det er jo ikke slik at man plutselig en morgen våkner og er helt fin igjen.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #8 Skrevet 4. november 2010 Hei igjen. Beklager sent svar, jeg er ikke her inne så ofte. Det at det dekkes av folketrygden hjelper veldig. Jeg for min del går til fastlegen en gang i måneden for oppfølging, til psykiater en gang i uken + at jeg går på Cipralex og Lamictal (har bipolar lidelse type 2). Når du har betalt egenandelen p¨å kr 1800 (tror jeg det er ), får du behandling og medikamenter gratis resten av året. Spør legen din om trygdekort slik at alle besøk hos legen og det du bruker på apoteket for medisiner kan dokumenteres. Lykke til (igjen)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #9 Skrevet 4. november 2010 Jeg har brukt det, det virket etter ca 2 uker! Problemet mitt var at jeg la på meg nesten 10 kg på 1,5 mnd.... Derfor gikk jeg over på en som heter Efexor Ingen vil vel gå rundt å se ut som en oppblåst ballong!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2010 #10 Skrevet 4. november 2010 Det med vektøkning er veldig individuelt. Det står som en av bivirkningene, men det gjør også vekt_nedgang_. Jeg tror også at det er veldig viktig med et godt kosthold og trening - spesielt når man er psykisk syk.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #11 Skrevet 26. mai 2013 Jeg byttet til billigutgaven, men måtte raskt bytte tilbake da virkningen IKKE var den samme! Anonym poster: f932356c79c59b7ddf6e6ddcceb88b85
samu Skrevet 26. mai 2013 #12 Skrevet 26. mai 2013 virket etter ca 1uke som de andre skriver. jeg gikk opp 15-20kg da jeg gikk på dem, så pass på. jeg brukte de i 7år(pga teit lege som ikke ga noen annen oppfølging). tror grensa er 6mnd.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2013 #13 Skrevet 26. mai 2013 Jeg merker ikke forskjell på cipralex og billigutgaven. På meg virket det etter ca 3 uker. Ingen bivirkninger. Du trenger ikke egenandelskort for å få frikort lenger. Det går automatisk både fra lege/dps/sykehus og apotek. Jo, det blir dyrt om du nekter å ta imot billigutgaven av cipralex DERSOM legen din ikke skriver på resepten at du KUN skal ha cipralex. Vet ikke helt hvorfor... Men det skal vel føres opp på egenandelsbiten uansett, så om du betaler mye penger et par ganger, eller lite penger mange ganger, så betaler du uansett ikke mer enn den totale egenandelen. (dersom man har råd til en stor utgift med en gang da...) Anonym poster: 63f109212f4ca9b046026fe25908ec01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå