Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Opptatt av å nå fastsatte mål eller opptatt av og nå fastsatte mål?? Retteprogrammet vil ha og, jeg vil ha å.. hva mener du??
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Å. Pussig fra retteprogrammet ditt!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Å er riktig. Disse programmene er ikke alltid helt til å stole på.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Dette er et tilfelle hvor du egentlig kan velge, men jeg ville brukt og. Grunnen er at "opptatt" er ledet ut av verbet "å være", altså "(å være) opptatt av å/og nå fastsatte mål." Da blir det mer naturlig og bruke "og" som bindeord.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Ikke noe og her, fatter ikke hvordan du kan komme til den konklusjonen a 14:05 Ville aldri stolt på retteprogrammet når det gjelder grammatikken.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #9 Skrevet 2. november 2010 Enig i at man faktisk kan velge her!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #10 Skrevet 2. november 2010 "Og" er et bindeledd mellom 2 verb. "(Å) være " er et verb. "(Å) nå " er også ett verb. Loisk sett så er "og" riktig. Vil gjerne vite grunnlaget til de som mener at det er riktig å skrive "å"...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 Det kan da ikke bli og? Verbene er på ingen måte likestilte slik at de skal bindes sammen med og. Jf. "lære å sykle", ikke "lære og sykle".
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 Hvis og skal være bindeledd mellom to verb må verbene være i samme tid. Tar du fortidsprøven her så ser du at det skal være å.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 Det kan IKKE være og her - det er ikke noe å diskutere. Basta.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 Jeg har slått av hele stavekontrollen. Ble så lei av at riktige ord ble understreket, og at det ble foreslått ord som ikke eksisterer engang. For en del år siden fungerte stavekontrollen veldig bra, men med de nye Word-versjonene er den helt ubrukelig.
Gjest Antarctica Skrevet 2. november 2010 #17 Skrevet 2. november 2010 Nei, det er helt feil. Det ser du fort med "preteritumstesten". Eksempelvis: Han lærer å sykle. Han lærte å sykle. (å=infinitivsmerke, fortsatt i infinitiv når hovedverbet bøyes.) Men: Det snør og blåser. Det snødde og blåste. (Med "og" må begge verb bøyes) Eneste mulighet for å kunne bruke "og" er hvis ordet "nå" står i bøyd form, og helst skilles av i en leddsetning. Jeg er opptatt av, og når, mine fastsatte mål. Jeg var opptatt av, og nådde, mine fastsatte mål. (Med "og" må begge verb bøyes) Men: Jeg er opptatt av å nå mine fastsatte mål. Jeg var opptatt av å nå mine fastsatte mål. (å=infinitivsmerke, fortsatt i infinitiv når hovedverbet bøyes.)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #18 Skrevet 2. november 2010 OK, men da hadde du skrevet feil.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #20 Skrevet 2. november 2010 Jeg forstår faktisk ikke dem som seriøst mener det skal være "OG" i den setningen. Det er Å som er riktig. Det ser man med ovennevnte preteritumstest (samt at det både høres og ser feil ut med OG).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå