Gå til innhold

En gang må vel arbeidslivet slutte å effektiviseres?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg får inntrykk av at fler og fler arbeidsplasser skal effektiviseres nå for tiden. Bedriftene skal spare penger, som medfører at de ansatte må være mer effektive. Altså ferre ansatte og mer arbeid som skal utføres på kortere tid.

 

For eks i bhg sektoren så har det gått over til å bli "samlebåndseffekt". De øker antalllet barn per avdeling, samtidig som det blir ferre voksne per avdeling. Når man skal gjøre en aktivitet eller bli påkledd, så må dette gjøres i hu og hast, fordi man skal gjøre det på kortest mulig tid. Mye av kosen og kvalitetstiden med barn forsvinner pga dette.

 

Jeg tror effektiviseringen av arbeidsplasser er en av grunnene til at sykefraværet stadig øker. Mange takler ikke lengere arbeidslivet, fordi de føler at de aldri strekker til eller ikke klarer å leve opp til forventningene fra arbeidsgiver.

 

Jeg føler at dette blir en ond sirkel, hvor økt sykefravær fører til at bedriftene må spare enda mer. Det fører igjen til at arbeidsplassen igjen må effektiviseres og enda fler ikke takler arbeidslivet, og slik fortsetter det.

 

Jeg har fler venner og bekjente som tidligere taklet arbeidslivet bra, hadde bra arbeidsmoral og gjerne kunne jobbe masse overtid. Nå går mange av de på aap eller sliter med å takle hverdagen på jobb.

 

En dag så må vel denne effektiviseringen snu eller stoppe, slik at "vanlige" mennesker også takler arbeidslivet?! Har du noen erfaringer eller meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Effektivisering kan være så mangt.

Dersom man skal gjøre det samme, bare at fortere blir det feil. Hvis de ansatte selv får være med på å gjøre arbeidet enklere/mer effektivt til beste for brukerne så er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at effektiviseringen av arbeidslivet ikke bør gå på bekostning av barna. Men ellers er jeg ikke enig med deg.

 

Jeg jobber "i den andre enden" - altså med å effektivisere arbeidsplasser. Hvis en bedrift slutter å effektivisere vil den sakke akterut og tape terreng. Ofte har det kommet så langt at det er et være-eller-ikke-være for bedriften når vi kommer inn for å effektivisere. Da ser vi mye rart. Folk som aldri "produserer" noe som helst i løpet av en arbeidsdag, bare henger med på lasset. Folk som sitter i møter hele dagen, aldri leverer, bare prater. Folk med altfor mye tid til private gjøremål, internett, kaffepauser osv. Masse ineffektivitet som skyldes både dårlige ledere, dårlige systemer og late arbeidstagere.

 

Min erfaring er at de som faller utenfor gjerne har flere bakenforliggende årsaker. Det kan feks være stort press på hjemmebane, dårlig behandlig fra nærmeste leder i effektiviseringsprosessen, altfor høye krav til seg selv osv.

 

Det sier seg selv at effektiviseringen aldri kan stoppe opp. Det er en prosess for å motarbeide den evigvarende tendensen som finnes i bedrifter til å stadig sakke akterut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte som sykepleier var det tid til å vanne plantene til pasientene (sykehjem). Jeg kunne ta en prat med pasientene og visste navnet på alle oldebarna deres. Jeg visste hvilke klær de likte og mislikte ved at jeg kunne ta meg tid til å holde opp klær og vente på en liten reaksjon før de ble påkledt.

 

Nå dør plantene til de som ikke har jevnlig besøk, jeg aner ikke hvor mange oldebarn pasientene har og for alt jeg veit har jeg kledt på dem noe de hater å ha på seg (og hvis kveldsvakta har lagt frem igjen en flekkete genser i stedet for å ha den i vask, har de på seg genser med flekk. Jeg har ikke tid til å sjekke klærne, og i alle fall ikke tid til å bytte før kanskje etter frokosten).

 

Det er greit at fabrikker kan effektivisere ved å erstatte ansatte med roboter (dette har revolusjonert møbelindustrien), men vi som jobber med mennesker har ikke mer å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Effektivisering må stoppe en gang. Ikke rart det er høyt sykefravær når alle goder blir tatt bort.I mitt tilfelle er det blitt så effektivisert at jeg ikke kan snakke med kollegaen min som sitter rett ved siden av meg.Jeg har ikke noe sosialt på jobb mer utenom lunsj.Hvor ble det av trivsel? glede seg til å komme på jobb å si hei til kollegaen sin ol nå er det kun rotterace til man er ferdig kl 1600 helt utkjørt i hodet og ikke fått noe ut av det som menneske med behov for å kunne vokse og trives.Trivsel er motiverende og jeg ville klart gjort en bedre jobb om arb giver hadde satt mer pris på oss.Men ingen er uerstattelige er brae det man får beskjed om hvos man uttrykker sin misnøye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen.

13:28. Jeg ser også den at arbeidsplassene må utvikle seg, følge med i tiden og å "skape" noe. Men jeg er ikke for den effektiviseringen som robotiserer menneskene. Vi skal være effektive, ha en god arbeidsmoral og gjøre jobben våres. Men når man hele tiden skal gjøre mer og mer på samme tid og ha dårligere bemanning, uten bedre utstyr eller hjelpemidler, så blir det til slutt ikke mulig for et "normalt" menneske å takle arbeidslivet.

Mange føler at de ikke rekker å gjøre alt de skal i løpet av arbeidsdagen, og om de har rukket det, så er det dårlig utført eller de har stresset. Noe går nok også på gode og dårlige ledere, men i mange tilfeller så er det "overeffektivisering".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...