Gå til innhold

Vi blir tenåringforeldre idag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag fikk vi telefon og søskenbarnet til min mann, ei jente på 17år skal flytte til oss for en periode idag!

I den forbindelse lurer jeg på hvilke regler deres 17 åringer har? Jenta har tidligere gjort som hun har villet, og hennes mor kontaktet for en stund tilbake barnevernet og de fikk mye hjelp. Alt så ut til og gå bra nå, lite fravær på skolen, lite eller ingen alkohol, har hjulpet mor mer enn tidligere. Men nå har det sklidd helt ut og hennes mor har så og si kastet henne ut, hun har bodd hos foreldrene til kjæresten fra torsdag til idag, men kan jo ikke bo der mer. Så idag kommer hun for å bo her!

Har dere noen tips og råd og komme med i hennhold til det og ha en tenåring i hus?

På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innetid. Hva den skal være kan variere, men kanskje 22-22.30 på skoledager. Og litt lenger i helger.

Oppgaver i hjemmet. Som å rydde litt(holde sitt rom alene), bære ut søppel, ta oppvask, kanskje lage middag enkelte dager, og å holde orden på rent og skittet tøy til seg selv. Kan også godt vaske sitt eget tøy.

Si fra hvor hun er, med hvem til enhver tid.

Holde avtaler dere gjør generelt.

Du har nok ikke tatt på deg den enkleste oppgaven i verden....... Ikke sikkert du får til noen av reglene om du velger for mange. Det kan være at de jeg har listet opp blir for mye, også.....

Skrevet

Jeg kan ikke noe om dette, men jeg vil bare si at jeg synes det er utrolig flott at dere påtar dere dette ansvaret for en i familien som har det vanskelig.

Skrevet

Jeg vet ikek helt jeg, jeg har jo en veldig grei og fornuftig 17-åring.

Hun må komme hjem ca. 22. - 22.30 på hverdager, legger seg kl. 23, senest.

Si hvor hun e rog hvem hun er med.

I helgene må hun være hjemme kl. 01.00 (flere av venninnene får være ute til halv to, så vi er muligens litt strenge).

Når hun kommer hjem da, må hun (hvis vi har lagt oss) komme inn til oss og gi lyd om at hun er hjemme. Har alltid vekking på ti-kvart over ett, så jeg merker om hun ikke kommer hjem (ikke fordi jeg er redd hun gjør noe galt, men fordi jeg er redd noe har skjedd).

Må gi beskjed om hun blir forsinket osv.

Svare på sms og telefon når vi prøve rå oppnå kontakt.

Hun får selvfølgelig ikke lov til å røyke eller drikke heller. Jeg vet at hun ikke røyker, og tror ikke hun drikker heller, selv jeg vet mage i gjengen gjør det. Har ihvertfall aldri merket noe (fordelen med at de må komme og melde seg når de kommer hjem i helgene er jo også at da kan de ikke drikke så mye - hvis de drikker - for da oppdager vi det jo)

Rydde etter seg hjemme (men hun er en rotekopp, så dette må stadig mases om)

Vaske kjellestuen/m/minikjøkken og bad annenhver uke (søsteren gjør det de andre ukene).

Passe lillebroren iblant når det trengs.

Lekser gjør hun på eget initiativ, så der har vi ikke trengt å ha regler.

Synes også d er en god ide med å vaske eget tøy og lage middag enkelte dager.

Min datter baker til oss alle iblant også, og det er jo alltid populært.

Skrevet

Oj, dere her ovenfor hørtes strenge ut. Er selv bare 18, og hadde langt ifra sånne regler. Er uansett en som klarer og oppføre meg og slik.

Men noen ting jeg måtte gjøre.

Vaske litt klær.. Lage middag en gang i blandt. Rydde, støvsuge..

Ta ut av oppvaskmaskin.

Fikk være ute så lenge jeg ville i helgene. Også i ukedagene.

Skrevet

4 år siden jeg var på den alderen, og jeg syns de over her høres litt strenge ut. Henne dere får inn i familien er jo heller ikke deres datter, så og overpøse henne med masse nye regler osv kan kanskje være en dårlig ide? helt i begynnelsen vertfall.

Men:

Innetider 22-23 i ukedager, 01, i helger er jo greit.

holde sitt rom ryddig og rent

rydde opp etter seg etter hun har laget mat, sminket seg osv.

At hun alltid skal siifra hvor hun er og hvem hun er med.

Sørg for at hun føler seg godt tatt vare på :)

Skrevet

Eh.. Kanskje du ikke hadde vært inne på et mammaforum som 18åring, hvis du hadde hatt litt regler hjemme ;-)

Skrevet

Fy faen, den der var stygg. Hvis du ikke har annet enn møkk å komme med foreslår jeg at du holder kjeft.

Skrevet

Utsagnet "Kanskje du ikke hadde vært inne på et mammaforum som 18åring, hvis du hadde hatt litt regler hjemme" er noe av det teiteste jeg har hørt på lenge.

Dersom tenåringer har lyst til å ha sex, så har de det. Innetider har ikke noe med det å gjøre. Tiden etter skoleslutt, og før mor og far kommer hjem fra jobb var en fin tid når jeg var ung....

Skrevet

Bare tenk at hun snart blir 18år.. Så ikke vær for streng, sånn at hun virkelig river seg løs når hun blir myndig.. Men siden hun kommer fra et hjem uten regler osv- så kan det jo hende hun setter pris på litt regler.. Kanskje hun føler noen bryr seg mere om henne.

Innetid til en 17åring? hmm... Jeg personlig ville hatt rundt 22-23 i ukedagene. Hun mærker jo selv om hun blir for lite opplagt om hun legger seg såppas sent. Må nesten finne ut av sånt selv når hun er 17år.. Men i helgene hadde jeg ikke latt henne vært ute lengre enn til halv to. Spørs hva det er hun skal:) Lykke til..

Kjempebra tiltak..:)

Skrevet

Vil bare komme med en aldri så liten korreksjon her.. skal dere adoptere? Neivel da blir dere altså IKKE tenåringsforeldre, i beste fall kan dere se på dere selv som foster foreldre..

Viktig å ikke glemme når dere skal sette grenser.. ellers blir det fort klinsj..

Skrevet

Hm.. Da jeg var 17 gjorde jeg som jeg ville, stort sett. Festing var en naturlig del av helgen - og ellers var jeg på besøk hos venner når det passet meg. Jeg har aldri vært i dårlige miljøer ol., men det har kanskje jenta som skal bo hos deg ? Isåfall skjønner jeg evt. strenge regler.

Skrevet

Jeg forstår utsagnet om at hvis 18åringen hadde hatt regler så hadde hun kanskje ikke ha vært mamma.

Det er ikke bare innetider det er snakk om, men oppdragelse. En 17åring har da også behov for grensesetting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...