gakkeliten Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Fikk akkurat beskjed om at jeg måtte levere inn terminbekreftelse hos Nav. Tidligere har man kunne bruke ultralydterminen - men den får man ikke bruke lenger. Nå skal lege eller jordmor skrive en egen bekreftelse ETTER uke 26. Det ble meg fortalt på Nav i dag - hvis noen kan bekrefte eller avkrefte dette? Lurer på om legen er mer sikker på termin etter uke 26 - enn den som tok ultralyden var i uke 18/19....
Lemonia Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Det stemmer det. Da jeg ventet førstemann, for bare to år siden, kunne jeg sende inn bekreftelse før uke 26 (men jeg fikk ikke pengene før etter), mens nå må selve terminbekreftelsen være fra tidligst uke 26. Hvorfor de har endret det vet jeg ikke. Jeg vet imidlertid at om noe skjer med fosteret så får man ikke engangsstønad og slikt om det dør før uke 26, da er det regnet som en abort eller noe sånt, mens etter uke 26 er det en dødfødsel. Så det er kanskje bare NAV som vil være sikre på at når de utbetaler penger har man kommet langt nok i svangerskapet?
Ziz Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Jeg har hørt flere si dette, men jeg leverte terminbekreftelsen fra UL i uke 19, og det holdt. Startet terminen for 3 uker siden, og har alt fått første utbetaling. Men...-ring bare jordmor eller legen din så skriver de ut en bekreftelse du kan hente i resepsjonen
Ziz Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Lemonia: Ved engangsstønaden så forstår jeg at de ønsker det slik. Kanskje det er det HI og mente. Tok det for gitt at det var i forhold til permisjonspenger jeg da :S
gakkeliten Skrevet 2. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2010 Nederst på søknadspapirene, står det sist endret i 09/2010 - så det er mulig denne nye regelen er kommet etter september i år.. Synes egentlig det er litt forkastelig å sko seg på dette av Nav. Om man har rett på penger eller ikke, terminen blir ikke sikrere enn den man får ved ordinær ultralyd i uke 18/19 - uansett hva som skjer med fosteret i etterkant. Det de sier i så fall - er at man ikke kan levere inn søknaden før i siste liten for å få den behandlet før man skal ut i permisjon. En stressfaktor man IKKE trenger i svangerskapet.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Det gjelder engangsstønaden og er slik som hun første som svarte tror.
gakkeliten Skrevet 2. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2010 Det er rett og slett ekkelt. Tenk at det velferdssystemet vi har, som skal hjelpe dem som trenger det - lager regler for å unngå unødvendige utbetalinger til dem som går igjennom noe traumatisk. Regler som utsetter alle andre innenfor "risikosonen" (les: gravide) for et stressmoment man ikke burde være belastet med i svangerskapet. Jeg skal vinne i lotto - slik at jeg slipper å ha mer med Nav å gjøre resten av livet. bra plan?
Sandra_85 Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Jeg fikk også denne beskjeden da jeg sendte inn søknaden min. Hadde hørt av flere at det holdt med bekreftelsen fra UL, men måtte ha bekreftelse fra som var fra tidligst uke 26. Fikk bare jordmor til å skrive en når jeg var på kontroll, og sendte inn den. Startet permisjon på fredag, har termin den 19.11, og fortsatt ikke hørt en dritt i fra Nav. Har fått bekreftet over tlf to ganger at de har mottatt alle papirene, og alt er i orden på den biten, men ikke fått noen bekreftelse i posten på verken permisjon eller foreldrepenger. Og jeg sendte inn søknaden min i august!!! HÅPLØST.. Bør nok begynne å tippe lotto jeg og
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 2. november 2010 #9 Skrevet 2. november 2010 Det gjelder ikke berre en gangsstønad. Jeg har en datter på 12 mnd. jeg måtte få jordmor til å lage bekreftelse da også.Å jeg hadde vert i jobb, så det gjaldt ikke engangsstønad.
Ziz Skrevet 2. november 2010 #10 Skrevet 2. november 2010 Tryne: Merkelig. Da operer de forskjellig, for jeg leverte bare UL bekreftelsen jeg, og alt var i orden.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 Ikke her vertfall. jeg gjorde det først, å det var IKKE greit. jeg har også en datter på 4 år. den gang skulle jeg ha engangsstønad. Da var det OK med UL bekreftelse. Ikke lett å bli klok på kan man si
G&G Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 Fikk brev fra NAV en tid tilbake om ny bekreftelse ETTER uke 26, den jeg hadde levert var ca en uke for tidlig. Var innom legekontoret for å få lege til å fylle ut nytt, da jordmor er vanskelig å få tak i, der kunne sekretærene fylle ut skjemaet faktisk. Har NAV på ditt sted bedt om dette vil jeg anbefale deg å gjøre som de sier. Har ingen hensikt å krangle med dem iallefall, det går kun utover degselv. Lykke til!
Lemonia Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 Det er jo egentlig ikke spesielt ekkelt, det er bare sånn det er. Engangsstønad skal dekke utgifter du har i forbindelse med babyen siden du ikke er i arbeid, hvis babyen dør før uke 26 vil du ikke få noen utgifter. Det virker kanskje kaldt, men skal staten utbetale penger til alle uansett når de mister enten det er uke 5, 12, 20 eller 30? Et sted må jo grensen gå, og for NAV går den ved uke 26.
gakkeliten Skrevet 2. november 2010 Forfatter #15 Skrevet 2. november 2010 Ja - for det gjelder ikke bare engangsstønad - da hadde jeg ikke fått det med meg i det heletatt. Mente så klart at det var ekkelt at de lager regler for å sko seg selv og ikke dem de skal hjelpe. Jeg har ikke et direkte problem med at de bare gir støtte til dem som mister etter uke 26 enn før. Det er et bedre valg enn den Norske stat ellers har tatt (som for eksempel den i strafferammer rundt gravide - der man kun blir straffet for skaden man påfører mor og ikke fosteret... Fosteret er ikke et menneske før det er født.). Men igjen viser Nav seg fra sin sterke side. Siden noen misbruker systemet, må alle ta konsekvensene av det.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 3. november 2010 #16 Skrevet 3. november 2010 Jeg var hos Nav i dag i forbindelse med permisjon, og da tok hun bare kopi av helsekortet. FIkk beskjed om at så lenge det var under en mnd siden siste kontroll, samt at termindatoen sto oppført på helsekortet, så holdt det som dokumentasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå