Gå til innhold

NAV! #¤%%#¤!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så - opp med hånden dem som synes Nav fungerer som det skal?

Ikke ett vondt ord om menneskene som jobber der - (vel, ingen regel uten unntak, er ikke akkurat gla i saksbehandleren min) jobber man i møkken, så lukter man skit - sånn er det bare.

Men seriøst... Hva synes dere om å gå uten noen form for stønad i en måned før jul - (går ut i permisjon 10 november, og får ikke noe før saken er behandlet) - fordi saksbehandler har unnlatt å informere og assistere meg igjennom en søknad som ikke er designet for de som har gått på AAP fram mot permisjonen?

Kundebehandler på mottaket var mildt sagt frustrert da jeg kom med papirene nå - som jeg ikke visste hvordan jeg skulle fylle ut - og sa: Saksbehandler skulle hjulpet deg med dette for lenge siden - det er jo flere måneders behandlingstid på søknaden!

Og en annen ting - de krever nå terminbekreftelse - og den må lege eller jordmor skriv ETTER uke 26.

Ultralydtermin holder altså ikke... er man mer sikker på terminen seks til åtte uker senere?

Så med 2 mnd behandlingstid, - og terminbekreftelse som ikke kan komme før uke 26, har man 2-3 ukers vindu å huske å levere inn søknaden om foreldrepenger- hvis man ønsker å ha dem i hende som normalt til permisjonen starter.

Gotta luv it.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rekker ikke opp noen hånd akkurat, sliter med samme problemet selv.

Det er nå utrolig rart at dette med foreldrepenger skal kreve 2 til 3 månders behandlingstid.. ( Ja opp til 3! Det sa min kundebehandler)

Spesielt da siden man må ha terminbekreftelese etter uke 26, og de fleste av oss går til kontroll i uke 28.....

Men tar man fra nøyaktig 26 uker og plusser på 12 uker, siden det KAN ta så lang tid... Så er vi jo plutselig i uke 38 og man må ut i permison 3 uker før termin..

Jaja, jeg klarte ikke å surre gravidehuet mitt så raskt rundt utfylling, kordinering og bekreftelser, så her i gården blir det ikke en fet førjulstid.

Skrevet

Gud, eg er glad arbeidsplassen min betaler meg så får de de bare igjen av NAV.

Skrevet

Du trenger ikke ha en egen terminbekreftelse fra lege eller jordmor, holder med de papirene du alltid har med deg hos lege og jordmor. Jeg var hos NAV nå på mandag, og jeg er i uke 30. Og jeg fikk da beskjed om at jeg hadde god tid i forhold til foreldrepenger. Kanskje de på ditt lokale NAV- kontor hadde en jævlig dårlig dag?? ;-)

Skrevet

hihi har akkuratt kranglet med nav i dag. har ikke fått sykepneger eller permisjonspenger. Jeg spurte damen som satt der hvordan hun forventet at jeg skulle leve, har 10 lapper i utgifter som bare er lån, så kommer div. regninger og mat i tilegg...Og hvordan skal man klare det uten inntekter? Nei det var mitt problem sa damen ...

God jul sier jeg bare..

Skrevet

jo du trenger en bekreftelse ifra lege/-jordmor etter uke 26. når du sender inn søknaden om foreldrepermisjonen. det står på forsiden av hel sjemaet, om hva du skal ha med deg..

men henger meg på bølgen av å være mindre fornøyd med nav. sendte inn en klage på at de hadde avslått retten på sykepenger. (fordi tidligere arbeidsgiver ikke har meldt ifra at jeg har jobbet der ) det var ei snill dame på nav kontoret som hjalp meg, å sendte inn papirene. så tok det 4 uker, da fikk jeg et brav, hvor det sto at det var feil at ei på nav kontoret hadde sendt inn papirene for meg. selv om de var sendt inn til riktig person.

så da måtte jeg skrive ut, og kopiere opp alle papirer igjen og sende de inn på nytt. og nå har det gått 2 uker uten at jeg har fått høre noe.

så sitter her uten inntekt, og sykemeldt fordi jeg er så dårlig i svangerskapet at jeg ikke kan jobbe. noe som legen min har skrevet et brev om. men neida her skal vi være sta...

så nå har jeg snart brukt opp alle sparpengene mine, lurer på hvor lang tid dette tar... gud så irriterende..

Skrevet

Tror kanskje de samlet trygdeytelsene under ett tak en smule for tidlig - mulig det hadde hjulpet å tenke igjennom hva dette innebar og gitt skikkelig opplæring FØR de slo sammen til Nav.

Og så ser det ut som at de forskjellige Navkontorene opererer med forskjellige regler - som ang terminbekreftelsen. Jeg hadde med meg papirene fra legen, men fikk beskjed om at de ikke var gode nok. Og på legekontoret kunne de bekrefte at de hadde måtte skrive ut bekreftelser til Nav tidligere.

Men jeg er så klart så heldig at jeg er en av de første i min kommune som går over fra AAP også. OG det er jo ikke gjort i en håndsvending.

Venter forresten stadig på telefon fra Nav - de sa på tirsdag at jeg skulle bli oppringt innen to dager.

Skrevet

nå har jeg endelig fått kravet om sykepenger innvilget ifra nav. etter mye tull

men er det noen som vet hvorfor man bare får 65% i sykepenger utifra den vanlige lønnen din ?

syns det blir for dumt å "tape" de siste 35 % fordi jeg er sykemeldt med svangerskapsplager..

Skrevet

Kan virke som du har fått sykepenger etter § 8-47.

Det har ingenting med grunnen til at du er sykemeldt å gjøre, men er en nødparagraf for de som ikke har rett på sykepenger som arbeidstakere.

Hva slags arbeidsforhold hadde du da du ble sykemeldt?

Skrevet

I mitt tilfelle ble jeg sykemeldt 13.9, og fikk en ukes lønn av arb.giver (var bare vikariat). Ble sm pga bekkenløsning da. Var på kontroll etter 14 dager og ble videre sm og nå sist frem til perm 22.11.

Har jo ikke fått noen penger da så nå de siste 3 arb ukene har jeg vært en del på nav da... Først fant de ut at de papirene jeg hadde snedt inn for å beregne sykepenger har blitt lagt ved permisjonssøknaden og de samkjører ikke med sykepenger :( Fikk beskjed om å sende inn det og sånn så skulle jeg få penger iløpet av en uke.

Tiden kom og gikk, ikke fått en krone! Dro på nav igjen, etterlyste pengene. Neida, da har nav surra så selv om jeg har vært sm hele tiden har de mistet den sm i midten så jeg har fått 2 arbeidsgiver perioder, ikke en... fikk sendt inn kopi av sm og skulle få penger iløpet av en uke.. Men nok en gang.. Neida!!!!!!

Dro på nav igjen idag og idag ble unnskyldningen at nav forvaltning byttet på to forskjellige avdelinger og idag var det ikke den forvaltningen som kunne hjelpe oss som var der så jeg må tilbake til mandag. Alltså snart gått 2 mnd uten 5 øre! Er så lei så lei!

Skrevet

jeg hadde nettopp startet i ny jobb. rakk å jobbe der i litt over tre uker, før formen ble helt dritt. men du skal egentlig ha jobbet der minium 4 uker før du har kravet på sykepenger.

syns det er litt firkantet når det bare er snakk om dager..

Skrevet

Ok, det forklarer saken.

Du må ha jobbet i 4 uker for å få rett på sykepenger som arbeidstaker.

Har du kun jobbet 3 skal du ha sykepenger etter nødparagrafen, og da har du bare rett på 65% av poenggrunnlaget ditt.

Skjønner godt at du opplever det firkanta, men et sted må jo grensen settes. Den er på 4 uker og da må man ha jobbet i 4 uker.

Skrevet

Det er ikke NAV-kontoret som behandler søknadene, men NAV Forvaltning i det fylket hvor du bor. Det varierer veldig fra fylke til fylke hvor lang saksbehandlingstid det er på foreldrepengesøknader.... Normalen er ikke flere mnd... Mener man på påregne ca 4 uker.

Det har også noe å si hvor lenge siden det ble NAV der du bor, for noen steder har det vært NAV lenge, mens andre steder er de nylig sammenslått og har flere "barnesykdommer"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...