Gå til innhold

Noen andre gravinner med leiden mutasjon?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har leiden mutasjon og medisineres hele svangeskapet. Noen andre med erfraringer fra tidligere svangeskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvae leiden mutasjon?

Skrevet

hei jeg har , skal til jordmor på tirsdag om en uke og da skal det vurderes om jeg skal begynne på blodfortynnende eller ikke . har en sønn på 4 men da viste jeg ikke at jeg hadde det .

 

 

hva sa legen til deg ??

 

spent jeg og.

Skrevet

Leiden er en genmutasjon som gjør at man er mer disponert for å få blodpropp..

Legen min forhørte seg med noen spesialister på sykehuset som sa at jeg må medisineres, to sprøyter med klexane i magen hver dag, fra positiv test, til 6 uker etter fødsel. Kom akkurat hjem fra ultralyd og der sa jordmor det samme, at jeg skal sette sprøyter hele tida fram til fødsel og i seks uker etter. Eneste gang jeg kan la være å ta dem, er når jeg vet at det er fødselsrier på gang.

Det viste seg at jeg har en liten gutt i magen:) har ei jente på 6 og en gutt på 4 fra før.

Skrevet

Jeg svarte deg i hun andre sitt innlegg :)

Glemte å spørre, har du homozygot, eller heterozygot?

Skrevet

Jeg er homozygot.. Altså har fått begge genene

Skrevet

mangler mest sannsynlig protein s, fikk påvist blodpropp med nr 3...måtte føde med blodpropper i lungene! pluss en stor dose fragmin som vi selfølgelig klarte å sette 10 min før riene begynnte og eg føder fort! uflaks!

 

heldigvis tok det noen timer fra 3 cm til 4. og når eg fødte var dosen halvert.men klarte likevell og få en solid akutt blødning!

 

det er veldig viktig å ta blodfortynnende! men skulle en være så uheldig å sette sprøyte rett før fødselen starter eller ha litt igjen av dosen når en føder...

 

FÅ VENEFLON MED EN GANG DU KOMMER TIL SYKEHUSET, DA ER DEN KLAR OM DET SKULLE KOMME BLØDNINGER!

REIS TIL SYKEHUSET MED EN GANG EN MERKER AT FØDSELEN ER I GANG!

HA ALLTID NOEN HOS DEG ETTER FØDSEL. I MINST 4 TIMER! EN AKUTT BLØDNING GJØR EN AKKUTT DÅRLIG, KLARTE IKKE TRYKKE PÅ KNAPPEN EN GANG, VELDIG EKKEL FØLELSE!

 

FÅ RIKELIG MED SPRØYTER FOR AT LIVMORA TREKKER SEG SAMMEN!

 

har planer om flere barn,selv om dette var en ekkel opplevelse, håper ingen blir skremmt,men tar dette opp som råd:) bare godt ment:)

 

men er det noen som vet hvor stor faren er for blod propp når en er gravid og går på blodfortynnende?

 

 

Skrevet

Oi da, godt det gikk bra med deg! Hvorfor skal man få sprøyter for at livmora trekker seg sammen?

Skrevet

alt etter fødsel er litt uklart, men de økte iallefall på med sprøyter for at livmora skulle trekke seg sammen etter blødningen, fikk først en dose,så dobbelt av den første etter alt blodet! det pluss mye veske pga blotapet...med en gang eg fikk veske kom det seg ganske så fort! vil dele dette og håper det kan hjelpe noen:)

 

det gikk så fort, var veldig glad mannen min var der og fikk kontaktet hjelp! jordmora var nett ute en liten tur for å finne mat til meg...fikk bare sagt stille hjelp før eg såg måner og planeter...

Skrevet

Vet dere noe om man må ha blodfortynnende i svangerskapet også, da det er heterozygot?

Skrevet

Jeg har heterozygot og jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte blodfortynnende med mindre jeg faktisk fikk en blodpropp. Skulle bare være flink og bruke støttestrømper hvis jeg visste jeg skulle kjøre langt/fly/sitte mye med beina ned etc.

Skrevet

Ok, tusen takk for svar :)

 

Blir litt bekymret da, så lenge jeg gikk på klexane daglig i siste svangerskap...

Skrevet

ny spire:

 

det er merkelig hvor mangen ulike beskjeder en får anng blodpropp og blodfortynnende. ville pratet med en spesialist:) da får en et sikkert svar:)

Skrevet

Jeg har forstått det slik at det er bare når man er homozygot, har begge genene, at man må medisineres, men det er jo rart at du gikk på blodfortynnende forrige svangerskap da ny spire? Skjønner godt forvirringen! Jeg føler meg ikke helt komfortabel med kunnskapen til helsepersonell når det kommer til leiden, mange vet ikke hva det er.. Så jeg kommer til å ta kontakt med ulleåll sykehus og den eksperten jeg var til utredning hos. Kommer tilbake med mer informasjon når jeg får tak i vedkommende:) Håper eller dere har gode dager i svangeskapet!

Skrevet

Jeg har det heterozygot og setter ei sprøyte 0,4 ml med klexane hver dag, og har gjort dette fra uke 18 (når jeg fikk leiden mutasjonen påvist).

 

Skal på gyn i morgen for å snakke litt om tiden etter fødselen og hvordan jeg skal forholde meg til dette da. Men søskenbarnet mitt, som også har denne mutasjonen, har gått på sprøytene 3 måneder etter fødselen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...