Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Hva tenker du om en mamma som gir barnet morsmlekerstatning? Og hva med de mødrene som ikke vil forsøke å amme engang?
Gjest Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Det som er skam er å la barnet sitt sulte. Om barnet får sin næring fra pupp eller flaske burde være revnende likegyldig.
tine0810 Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Absolutt ikke skam! Jeg ammet gutten min i ca 1 år, men ga ofte flaske på kvelden i tillegg. Noen ganger med mm jeg hadde pumpet, og noen ganger med mme. Jo større han ble, jo oftere ga jeg mme i stedenfor å pumpe. Og jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for det. Kommer til å gjør det samme med nestemann (hvis ungen tåler det osv).
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Hva skal man liksom tenke ? At de er late, ikke gidder , ikke bryr seg om barnet? En skal være veldig forsiktig til å forhåndsdømme andre. Fei for egen dør sier jeg, og la andre ta seg av sine.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Hva jeg tenker? Absolutt ingenting. Jeg driter fullstendig i hva andre folk mater ungene sine med så lenge det ikke er noe som er farlig.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Det er nok dessverre stigmatiserende å gi barnet mme. Det har Gro Nylander personlig sørget for. Jeg måtte selv gi opp ammingen og gikk da ganske mange runder med meg selv før jeg innså at jeg var ganske hjernevasket. Nå synes jeg både mm og mme er like greit. Det er irrelevant hva som er årsaken til at barnet får mme. Etter at jeg tok et oppgjør med meg selv innser jeg at det ikke er en forutsetning at mor må ha forsøkt å amme. Dersom mor ikke vil amme trenger hun ikke forsøke, det er helt greit mener jeg. Men dessverre er det et stykke igjen før det blir den allmenne oppfatningen.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #7 Skrevet 2. november 2010 Når jeg ser mødre som gir barnet sitt MME tenker jeg ikke noe over det en gang. DET ER IKKE MIN SAK. Bakgrunnen for at en mor velger MME, og ikke MM har jeg ikke noe med
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Jeg følte skam forbundet med at barna mine måtte begynne med MME. Jeg ammet og ammet og ammet, men klarte ikke få opp produksjonen. Allerede på sykehuset begynte de å gi tillegg til barna. Det er ikke lett å skulle amme en baby som ikke er sulten, men babyene kan jo ikke miste ubegrenset med vekt heller. Hele veien blir man proppet full av hvor viktig og riktig ammingen er. Amming er best. Det sier jordmor på helsestasjonen, legen og alle på føde/barsel, samt de fleste mødre osv. Det er jo selvfølgelig sant, men det blir innprentet i det uendelige. Da er det vanskelig å ikke føle skam / nederlag når ammingen faller i grus. Alle gangene har jeg måtte svelge sårhet og skam før jeg har akseptert at mine barn kan vokse godt opp på mme. Sykehuset og helsestasjonen sa selvfølgelig også at mat kan kjøpes for penger, men ikke kjærlighet... Det var etter at forhelligelsen av amming var gjort, og da føles det ikke fullt så sant at mme er et bra alternativ.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #9 Skrevet 2. november 2010 Nei, det er ikke skamm å gi barn mme, å ikke gi barnet sitt mat er en skam. Jeg må inrømme at jeg ikke helt forstår meg på kvinner som ikke vil forsøke å amme. Det er jo så mye lettere i lengden med tanke på å slippe å koke flasker og smokker, blande mme og styr. Men det er nå deres sak. Jeg har brukt begge deler til mine barn. Har stolt på meg selv her. Nr 3 måtte få en del tillegg. Han var stor, og jeg klarte ikke å følge opp etterspørselen hans, så han fikk tillegg i perioder.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #10 Skrevet 2. november 2010 De som synes det er skam, burde gå en tur i skammekroken selv. De aner ikke hva de snakker om!!!!! En ting er om man ikke gidder å amme, men det er faktik mulig at ammingen ikke fungerer av forskjellige årsaker. Jeg kommer til å være trist resten av livet fordi ammingen ikke fungerte, og ja vi prøvde masse og lenge!!! Så at noen da synes jeg er lat eller dum som ikke ammer - de får gå på ett lite kurs i hva som kan gå galt ved amming.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 Det er faktisk helt greit å ikke gidde å amme!!!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 Ja absolutt - fordi MME er like mye mat som pupp, barna blir ikke noe annerledes, mindre smarte eller mer syke ved å få mme... Det er hvertfall meg og min bror - og mitt barn bevis på!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 Begge mine barn, etter forsøk på amming, har fått (og får ennå) mme. Da jeg var på barseltreff med minstemann da han var 4 uker, ga jeg ham flaske. Helsesøsteren så på meg med et sånn "stakkars deg"-blikk og spurte hvordan jeg taklet det å gi flaske. Alle de andre mødrene på gruppa ammer. Jeg sa at det går helt fint, han er mett og fornøyd og sover hele natta. Jeg bare MÅTTE legge til (pga holdningen hennes) - "jeg vet det er noen som føler seg mislykket fordi de må gi flaske, men heldigvis er ikke jeg sånn." "Ja, nei, det er jo fint da."
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 Ikke mer skamfullt enn hva man skammer seg selv.. Min verste kritiker var meg selv, og jeg var mitt største hinder og komme over da jeg skulle velge mellom og prøve fullamming, pumping osv eller amming +mme med nummer to, og stoppe amminga med nummer en..... Har ikke motatt en eneste negativ reaskjon fra ammehjelp, helsesøster, familie eller venner..Tvert imot mener mange at jeg med nummer en prøvde for mye og for lenge og få til amminga (3mndr drev jeg og ammet og pumpet..På det verste satt jeg 6timer pr DAG og pumpet, i tillegg til amming, koking flasker og at jeg måtte gi MME....) og alle synes jeg var flink som bare "gav meg over" med nummer to og gav pupp når det var melk og MME når jeg var tom....Tror de hadde synes det var like greit og om jeg ikke PRØVDE og amme en gang med nummer to.... De verste ammekritikerne sitter i hodene våre..............
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #15 Skrevet 2. november 2010 Tenker ikke noe spesielt. Men, kanskje litt trist for hun som ikke fikk melken, eller ikke fikk til ammingen. Å med de mødrene som ikke gidder å forsøke amming engang, må jeg ærlig innrømme jeg ikke har noe til overs for. LATSKAP å ikke gidde å prøve å gi barnet det.
ellen-propellen Skrevet 2. november 2010 #16 Skrevet 2. november 2010 Jeg skjønner faktisk ikke spørsmålet jeg:-) Hvorfor skal det være en skam å gi barnet sitt mat?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #17 Skrevet 2. november 2010 Og det er nettopp sånne som deg 09.56 som irriterer meg. Det er dere som bidrar til stigmatiseringen av ikke-ammende mødre. Selvsagt er det helt greit å ikke forsøke å amme, men gå rett på flaske.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2010 #18 Skrevet 2. november 2010 HI her. Jeg er glad for å se at noen holdninger er i rak endring her. For 3 år siden da min sønn var baby og jeg gikk over til mme hadde jeg noen voldsome diskusjoner her inne. Veldig mange som den gangen hadde nedstende holdninger til mødre som ikke amet barna sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå