Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Når mene dere det er greit å begynne og gi barna sukkertøy? Selv vil jeg være ganske streng på dette området. Men vet liksom ikke hva som er vanlig. Vil nok ikke gi barna mine noe særlig sukkertøy utenom ved spesielle anledninger og/eller litt på lørdagene når de har nådd en viss alder. Svigers har en annen oppfatning tydeligvis, å jeg har fått litt følelsen av at de vil gi barnebarna sukkertøy så fort de møtes! At det er deres rett til å gi sukkertøy til barnebarna. Litt redd for at jeg kommer til å få et problem. Har ganske vriene svgerforeldre. =\
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Jeg aner ikke egentlig... Når de begyner å bli gamle nok til å forstå at sukkertøy er noe andre barn har smakt, men ikke dem, så er det vel på tide å la dem smake. Jeg mener at man kan vente så lenge som mulig med å introdusere sukker. Det er heller ikke nødvendig for en ettåring å smake bursdagskake eller sjokolader. Du får si klart fra på forhand, så svigerforeldrene vet hva du mener. Kun da kan du forlange at de skal forholde seg til det. Sier du ikke noe gjør de kanskje bare som de vil
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Med eldste var vi superstrenge og han var el 2,5-3 år før han fikk slikt av oss, da spurte han om det selv. De tre andre barna derimot har fått mye tidligere. Det blir sånn med nygjerrige smarte småsøsken som ser hva de store får og ikke lar seg lure av avledninger som frukt ol ;-) Dvs at de små har vært ca 11 mnd når de fikk litt lørdagsgodt, men de har ikke spist noe særlig av det før de har bikket 1,5 år da, mest suttet på det litt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Ja, jeg må nok bare si ifra med en gang. Heldigvis har bf samme syn som meg når det gjelder sukkertøy. Jeg blir bare så sjokkert over hvor mye kaker ol. barn rundt et år får. ( som jeg har observert) jeg ser heller ikke poenget med og introdusere sukker for barnet før det er "nødvendig" eller vanskelig å skjule. Hi
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Hehe... er du førstegangsmamma HI? Kjenner meg igjen med min første, da unngikk vi søtt leeenge. Han fikk en eplebåt i selskaper mens andre spiste kake f eks, og jeg laget hjemmelagede ispinner av juice for å unngå e stoffer og sånt.... MEN, til slutt ble han gammel nok til å skjønne at det var noe spennende på bordet, og ville smake han også, ikke lenge etter skjønte han at lørdagsgodt ikke bare burde være mango og rosiner... Nå har jeg egentlig "glemt" prinsippene mine, barn nummer to får nok smake ganske mye tidligere enn førstemann.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Kanskje de 1 åringen du ser er småsøsken? Vil tro du kanksje må snu litt på eventuelle neste barn, de fleste må det, men ikke alle. Kommer an på hvor nysgjerrige barn man har tror jeg. Ellers tror mange førstegangsforeldre er som dere (vi var også slik), men at når man blir mer erfaren og får flere barn, så er man ikke så nøye på det likevel. Før ble jeg f.eks kjempeirritert på at svigers absolutt skulle tilby barna juice når de faktisk liker vann, nå driter jeg i det og gleder meg heller over den gode stemingen når ingen irriterer seg over noe og besteforeldre får lov å skjemme bort barnebarna sine litt i ny og ne. Jeg har sett at de kan få gode matvaner og sånt selv om de får smake litt tidlig. Dette er sikkert tilfeldig, men eldstemann som ikke fikk søtt før han ble 2,5-3 år er faktisk den som er mest søtmons hos oss. Vi må fysisk stoppe ham når han får tilgang på kaker, snop osv, mens de små som har fått smake fra de var små normalt bare spiser litt og begrenser seg selv helt fint. Kanskje det å normalisere søtsaker gjør at de er mindre opptatt av dette?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 Hehe.. Jaa, jeg er førstegangsfødene:) skjønner at det kanskje blir værre med andremann, men vil prøve og holde unna mest mulig sukker til å begynne med. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå