metaMORfose Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 I dag har jeg igjen vært hos jordmor. Det er halvannet år siden vi fikk barn sist, og det er en ting jeg har stusset veldig over siden da. Jeg blir skikkelig irritert når jordmor bruker en evighet på å snakke om å skjerme seg etter fødsel. Det er det ene. Det andre er å ikke la andre holde babyene "fordi barna kun skal knytte seg til foreldrene". Galskap, jeg synes det er veldig, veldig mye tøys i behandling av småbarn altså. I dag fikk jeg spesifikke "råd" om at i en eventuell barnedåp så skal ikke barnet holdes av andre enn foreldrene fordi det kan bli urolig. Det er jo bare å la en av de barnet kjenner overta hvis det blir urolig!!!!!!!!!!! Det er en stor sak å sette barn til verden, men vi må jo ikke gjøre det til en så stor sak at det blir kunstig og merkelig. Jeg synes det er stas å gjøre barna sosiale. Jeg tar dem ikke opp for at andre skal holde dem når de ligger og sover i vogn/vugge/seng, men er de våkne og rolige så er det greit. Måtte få ut dette altså. Flere som har noen synspunkt på dette? Jeg synes det er mye babbel på helsestasjonene.
Verbena Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Som om jeg skulle sagt det selv når jeg hadde små! -ikke gi annen mat enn morsmelk, selvom gutten ikke sov mer enn 1time sammehengende og hang fast til puppen konstant. Stakkars han var jo bare 3,5mnd... Mer synd om han ikke skulle få mat synes jeg da, men men... - Ikke reise. Holde oss hjemme hele tiden. Om det ikke var time hos helsesøster eller barselgruppe på helsestasjonen, babyen måtte jo sosialiseres litt vet du. Jeg tok med gutten på 2,5uke på en 2timers busstur med 2bussbytter og jeg hadde med storebroren på 1,5år også.. Helt alene. Grusomme meg! Fikk også beskjed om at jeg ikke måtte tro gutten var spesiell bare for at han gikk rundt bordet på helsestasjonen på 6mnd kontrollen. Han hadde jo en storebror på bare 2år, så i mine øyne var det ikke rart at han ville opp å være med og jeg tenkte ikke på han som spesiel nei. Opplevde også å få en lang innføring i hvorfor man måtte ta vaksiner og møte opp på alle kontroller på helsestasjonen. Var aldri snakk om å ikke ta de vanlige vaksinene fra min side, så hvor den innføringen kom fra vet jeg ikke. Ja også fikk jeg en LANG forklaring om hvordan jeg burde vaske nr. 2 når jeg bytta bleie på han. Alt dette hadde sikkert noe med å gjøre at jeg var bare 20år, men det ble fort stille når helsesøster innså at gutten var min unge nr 2. =P Virker litt som at man skal pakke babyer inn i bomull og bare holde seg inne synes jeg. Og det er ikke meg værtfall! Så jeg forstår godt frustrasjonen din.
Jojo x3 Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Jeg går ikke til jordmor denne gang, syns det er for mye babbel (for å bruke dine ord) jeg også. Ellers syns jeg er det er mye dill med ungene på helsestasjonen også med tanke på info, men undersøkelsene er jo viktige da. Dessuten er det lov å tenke selv+finne info andre steder. Jeg hører ikke blindt på helsesøster for å si det sånn.
Gjest Filifjonka Skrevet 4. november 2010 #4 Skrevet 4. november 2010 Å hjelpes. Er det virkelig blitt slik? Nå er det riktig nok noen år siden jeg hadde baby, men jeg gikk til jordmor i svangerskapet og hadde veldig gode erfaringer med det. Langt bedre enn med de stadig skiftende "fast"legene. Hun var veldig rolig og jordnær og fornuftig syntes jeg. Da mine var små var det aldri noe snakk om at ingen andre skulle holde dem. Både besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn (mine og mannens altså) og venner fikk holde mine. Tro det eller ei, de vet godt hvem som er foreldrene deres alle tre. Og ingen av dem har noen form for tilknytningsforstyrrelser heller. utrolig, det skjønner jeg nå. Alle tre ble forresten båret til dåpen av andre enn oss foreldrene. De overlevde det også. Jeg har nok noen uvanlig robuste barn. Hjelpes altså.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 Min første jordmor var ikke noe god. Hun var mega usikker på seg selv og alt og alle. Og gjorde meg nervøs til tider. Så jeg valgte og ikke ha jordmor siste gang, og gikk bare til lege. Det var mye bedre. Slapp slik snikk snakk som bare irriterer vettet av meg! I mine barnedåper har jeg knapt holdt barnet litt selv, er jo så mange som da vil kose og jeg har jo sjans til det hver dag, har ikke vært noen problem med mine barn, eller noen andres barn for den saks skyld. Og barna eg nå noen år og har det veldig bra. Er glad i andre mennesker også, ikke bare foreldrene. Likeså synes jeg helsesøster også kommer med masse vrøvl!! Stemmer jo ikke i det hele tatt når jeg er der, bare fordi mine barn ikke utvikler seg helt i takt med "a4" boka hun går etter. Når de er en mnd skal de kunne ditt, når de er 4 mnd skal de kunne datt. Verken før eller senere. De må legge på seg, og vokse etter kurver som eg lagt i "oldtiden", og barn av store (høye og kraftige) foreldre blir sammenlignet i samme kurver som barn av små og spee foreldre... HER kunne jeg skrevet bok etter bok, tror jeg avslutter nå. Få det ut Metamor fose, det gjør godt!! Etterhvert lærer en seg og smile, nikke og si ja innimellom når en er hos jordmor og helsesøster så går en hjem og gjør som det passer en likevel:))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå