2 små orkaner Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Hei, skal snart begynne med cellegift og lurer på hva som er normalt med tanke på jobbing. Vet med meg selv at 100% sykemelding er uaktuelt. Like ikke være sykemeldt - blir mer deprimert av å være syk hjemme... Har pt aktiv sykemelding og "jobber" ca 10%. Vet at bivirkninger er forskjellige fra person til person, men er det overhoved realistisk av meg å ville/kunne jobbe litt under behandlingen? Er der noen som kan dele litt erfaring om cellegift og jobbing? Takker for evt svar.
Guttemamma75 Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Dette bør du ta opp med behandlende lege.. Det er mange forskjellige typer cellegift og mange forskjellige bivirkninger man kan få.. Snakk med de som vet noe om akkurat den typen du skal få - hvilke bivirkninger kan du forvente? Anbefaler de full sykemelding, gradert sykemelding eller er det helt greit å jobbe? Det beste er uansett å ha et åpent sinn og ikke "bestemme seg" for noe på forhånd... Ta det litt som det kommer... Lykke til og god bedring!
Vipsenmamma Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Jeg var 80% sykemeldt - og jobbet 20%. Jeg fikk cellegift annenhver uke, og den uken jobbet jeg ikke. Men de andre ukene jobbet jeg halve dager (begynte litt senere og sluttet litt før). Og det syntes jeg fungerte helt fint. Bra å ha noe annet og tenke på også, ikke bare sykdom og behandling. Samt å treffe kolleger og holde kontakt med miljøet.
NormaJean Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Så flott at du vil jobbe litt. Men viktig å kjenne på kroppen hvordan det går! Eneste jeg tror du skal tenke på er at det er visse regler for hygiene for å skåne andre for mulig kontaminering! Når en pasient er inne for cellegift skal feks ikke andre pasienter bruke samme toalett! Dette fordi man vil unngå at de kommer i kontakt med kroppsvæsken til en person som får cytostatika! Altså urin, oppkast..... Men dette er jeg ikke så erfaren i, har nesten aldri pasienter som får cyt. Men hvis du snakker med legen eller kreftsykepleieren din så vil de nok veilede deg:-)
gerd Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Det kommer jo an på hvorfor du skal ha behandlingen det da. Og hvilken type cellegift.
jussisuss Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Jeg var alvorlig dårlig i mange dager etter behandling. Oppkast, svette, frysninger, trøtt... Ville bare sove, sove, sove... Men formen steg litt igjen etter noen dager. Tror ikke du kan ta stilling til det, før du har fått første behandling. Jeg ble også veldig blodfattig etter behandling og måtte gjerne opp på sykehuset etter noen dager for å få fylt på med litt blod. Kjenner det fort når man blir svimmel, kvelm og trøtt. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå