Gå til innhold

Paracet til en 3-åring med 40 i temp?


AnLin *j07* med januargutt.

Anbefalte innlegg

Vet jo at det er ok, men litt usikker på om det er heelt nødvendig.. Men så lenge tempen bare har steget i formiddag, og ikke flater ut, synes jeg det er greit å gi. Hva slags retningslinjer har andre fått på dette? Legekontoret mitt har selvsagt ikke telefontid akkurat nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir paracet når allmentilstanden til barnet er tydelig påvirket (slapp, vil ikke spise/drikke osv) eller når tempen går over 39,5 grader... I tillegg kler jeg av klær og kjøler ned med kalde våte kluter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gi paracet!! det er ganske høy feber for en liten kropp altså..

 

Skjønner ikke hvorfor folk er livredde for å gi paracet til små barn. Får de en paracet noen få ganger i året er IKKE dette skadelig.

 

Det er verre og svært ubehaglig for en liten kropp å ha så høy feber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig enig jeg. Litt paracet er ikke noe problem det, men hun har ingen andre symptomer, så tenkte det ville gi seg snart uansett. Men ville ikke vente lenger nå. Hun er virkelig ikke i slag altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått høyre litt forskjellig av helsepersonell. Nokon seier at det er lurt å gje febernedsetjande på alt over 39 grader, andre seier det same om 39,5.

 

Feberen er der for å bekjempe ein infeksjon, men så høg feber som barnet ditt har gjer nok like mykje dumt som bra for kroppen.

 

Vi pleier å gje paracet ved 39,5 grader så sant barnet er ellers i "bra" form. Om formen er dårleg og barnet ser ut til å vere veldig plaga av feberen (og ev. smerter) gir vi paracet ved lavare temperatur.

 

Eit anna poeng med å gje febernedsetjande ved høg feber er for å sjekke at temperaturen faktisk går ned. Dersom den mot formodning IKKJE går ned etter paracet skal ein kontakte lege.

 

God bedring :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vettu meg hva, om temperaturen er såpass høy så skal en da gi ungene febernedsettende!! Det kan rett og slett være farlig for barna å gå med så høy temperatur! Temperaturen skal gå ned med ca 1 grad iløpet av 1 time, om det ikke skjer gi han flytende ibux i tillegg! Om det ikke hjelper så kontakt lege!

Er heller ikke farlig å gå litt over døgndosen noen dager, dette har både jeg og ei venninne fått forklart av barneleger på sykehuset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...