Gå til innhold

Hvis baby tåler mme basert på kumelk...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men laktose er det jo i mm uansett om mor drikker melk? Forstår ikke at dette skal ha noe å si på forskjellen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ikke tåler kumelk som i er allergisk mot kumelk, tåler det hverken at mor drikker eller vanlig MME. Hvis barnet reagerer på laktose, altså er intolerant(ikke allergisk) tåler det ikke vanlig MME som er kumelkbasert, men tåler ofte MM. Mammas melk er annerledes og blir ikke som kumelk selv om mamma drikker melk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.39 har nesten rett, men babyer med melkeallergi tåler som regel morsmelk selv om de er allergiske mot vanlig melk/mme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis et barn ikke tåler laktose, hvorfor tåler det morsmelk?? Dette skjønner ikke jeg heller. Morsmelk (uavhengig av mors kumelkinntak) inneholder da myyye mer laktose enn kumelk... Og laktose er vel laktose uavhengig av hvilken melk den er i, eller??...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det var mitt svar du siktet til blomstre, men ved melkeallergi er det proteina i melka man reagerer på. Melkeintoleranse er noe annet -her er det melkesukkeret man reagerer på. Ved sistnevnte må mor stort sett kutte ut melk i kosten (i større eller mindre grad). Melkeallergi derimot oppdages ofte ikke før barnet begynner med fast føde, fordi barnet ofte (men ikke alltid) tåler morsmelk tross allergien. Hvorfor det er slik kan jeg ikke svare på.

Ano 12.45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan drikke melk og amme uten at baby får magevondt dersom babyen tåler å drikke vanlig mme?

 

Har ikke turt å drikke melk etter fødselen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår tålte ikke laktose da han var liten. Han reagerte veldig på morsmelken hvis jeg drakk melk eller spiste noe med laktose, han tålte ikke vanlig mme og han tålte ikke kjøpegrøt som inneholder mme.

 

Egentlig tålte han nok ikke min morsmelk så godt heller, men vi klarte aldri å venne ham til spesialmme uten laktose og kuproteiner (han tålte ikke kasein heller), så da måtte han slite med vondter i magen stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI, hvis babyen har tålt mme ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne drikke melk.

 

Ano 12.45. Blander du ikke litt nå. Jeg ble i allefall ende mer forvirra av ditt siste svar... Det er vel ved melkeallergi (altså reaksjon på proteinet) at mor må kutte ut melkeprodukter (og disse tåler heller ikke mme). Mens laktoseintoleranse gjerne er noe som oppdages senere? Laktoseinntoleranse er sjeldent medfødt, men utvikles over tid, derfor har de tålt morsmelk. Men dersom de har medfødt laktoseinntolleranse så tåler de ikke morsmelk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at den eneste måten å være sikker på var ved å prøve (vi har hatt samme problemstilling her i heimen). Drikk litt melk og se om det kommer reaksjoner. Men vær obs på at det kan ta inntil en uke for alt av melka er ute av systemet (i hvert fall kuproteiner hvis barnet reagerer på det også ... bare laktose går nok raskere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, 13:38. Så laktosenivået i mm påvirkes altså av mors laktoseinntak? Slik at din gutt tålte morsmelken bedre når du ikke fikk i deg laktose? Da skjønner jeg litt bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil jeg absolutt tro at går greit. Babyen har hverken laktoseintoleranse eller melkeallergi dersom han tåler vanlig mme. Men det er selvsagt en liten sjanse for at baby (gjennom morsmelka) kan reagere på andre ting du spiser, men den sjansen hadde jeg absolutt tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, sannsynligvis. Men som du sier så er det vanskelig å si helt sikkert at det ikke var noe annet barnet reagerte på. Man må nok bare prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomstre :-)

Nei det er nok slik at baby ofte tåler morsmelk selvom det ha rmelkeallergi. Jeg vet dette fordi vi har et barn med melkeallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det var 12:45 som svarte meg igjen... Enig i at de med melkeallergi tåler morsmelk. De reagerer jo på kumelkprotein ikke morsmelkprotein :-) (hvis jeg forstod deg rett nå da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...