Gå til innhold

har man samme jordmor hele veien?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller kan man bytte jordmor hvis man ikke er fornøyd? er det vanskelig? Og hvis du er veldig fornøyd, får du den jordmorden du har hatt helevien med på fødtselen hvis du ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det krasjer totalt med jordmora kan man bytte. Hvis det bare er en jordmor i kommunen kan man ta alle kontroller hos legen.

Men jeg tror ikke jordmødre fra helsestasjonen kan delta på fødsler på sykehuset. I tilfelle måtte det vært som tilskuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmødrene byttes automatisk ut ved vaktiskifte, så det er ikke sikkert du har den samme jm ved slutten som på begynnelsen av fødselen dersom det tar lang tid. Jm på sykehus har faste arbeidstider de forholder seg til, som de fleste andre.

 

Ellers er det flere jordmødre på jobb samtidig, så om du er veldig misfornøyd med den du har, kan du beom å få en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis helsestasjonen har flere jordmødre bør det være mulig å bytte. Men hvis du må til en annen helsestasjon eller kommune kan du ikke regne med å få komme til. Har de kapasitet kan de ta i mot deg, men du har ikke førsterett på kontroll. Man har ikke krav på å ha jordmor.

Det er ikke vanlig at jordmødrene på helsestasjonen er med på fødselen. Men enkelte plasser forekommer det at jordmor jobber på sykehuset også, og da kan det være du får henne om hun har vakt.

 

I mitt tilfelle ble jordmor langtidssykemeldt, og kommunen satte ikke inn vikar. Jeg ble henvist til å ta kontrollene hos fastlegen. Men jeg var ikke helt fornøyd med det så tok kontakt med jordmor i nabokommunen, og fikk komme til der et par ganger. Men de siste 6 ukene før min termin hadde hun ikke mer kapasitet, og måtte prioritere de som tilhørte i kommunen.

Denne jordmoren jobbet også på fødeavdelingen, og hun kom på vakt under siste del av min fødsel. Men for min del var det ikke kjempeviktig at det var akkurat henne. De var dyktige og greie alle syns jeg, så hadde vært det samme for meg hvem som tok i mot babyen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...